Zapowiada się pracowity rok toruńskich tramwajarzy
Budowa nowej liniitramwajowej na tzw. osiedle Jar, przebudowa placu Rapackiego wraz z budowąnowego węzła przesiadkowego, modernizacja torowisk, zakup nowych tramwajów,remonty taboru – pracowicie zapowiada się rok 2018 dla Miejskiego ZakładuKomunikacji w Toruniu.
Toruń od lat stawia na komunikację miejską. Przy wsparciufunduszy unijnych miasto rozbudowuje sieć tramwajową (powstała nowa linia dokampusu uniwersyteckiego), modernizuje przystanki i torowiska, buduje węzłyprzesiadkowe, unowocześnia tabor, wprowadza rozwiązania poprawiające komfort ibezpieczeństwo podróżnych oraz dostępność komunikacji miejskiej dla osóbniepełnosprawnych. Tablice elektroniczne na przystankach informują pasażerów,za ile minut nadjedzie tramwaj oczekiwanej linii, a za bilety MZK, dziękiaplikacjom mobilnym, można wygodnie płacić przez telefon komórkowy już powejściu do pojazdu, a dzięki wprowadzeniu biletów czasowych pasażerowie mogąsię przesiadać bez dodatkowych opłat. Komunikacyjne oblicze miasta zmieniły dwaduże, powiązane ze sobą projekty transportowe z dofinansowaniem unijnym:regionalny projekt „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupemtaboru tramwajowego w Toruniu – BiT- City” oraz miejski projekt „Rozwój siecikomunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007 – 2013”. Rok 2018 niesie zasobą dla MZK kolejne projekty, a co za tym idzie – nowe wyzwania.
W 2018 roku będziemyrealizować dwa duże, unijne projekty będące kontynuacją BiT City:”Przebudowaukładu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz zbudową pasa tramwajowo-autobusowegow Toruniu – BiT City II”oraz”Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT City II”–mówi prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. Dzięki ich realizacji jakość miejskiegotransportu zbiorowego w naszym mieście będzie jeszcze wyższa. Wiadomo, żeznacznie bardziej komfortowo podróżuje się nowymi autobusami i tramwajami, pocichych torowiskach i równych drogach, z możliwością przesiadek na nowoczesnychwęzłach, skąd jest wiele połączeń – dodaje.
Projekt „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej wToruniu – Bit-City II” zawiera osiem zadań, dzięki którym zostanie usprawnionytransport publiczny w Toruniu. Głównym jego punktem jest budowa liniitramwajowej na tzw. osiedle Jar. Ogłoszenie przetargu dotyczącego budowy nowejlinii planuje się w II kwartale 2018 r. Rozpoczęcie robót budowlanychzaplanowano w II półroczu 2018 r., a ich zakończenie w II półroczu 2020 r.
W ramach projektu zmodernizowane zostaną także cztery torowiskawraz z siecią trakcyjną. MZK kupi też pięć składów tramwajowych.
Kolejne unijne przedsięwzięcie – „Przebudowa układutorowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z budowąpasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu – BiT City II” – w 2018 r. realizowanebędzie w części projektowej. Obejmuje m.in. przebudowę placu Rapackiego -jednego z najważniejszych miejsc w Toruniu, integrującego środki komunikacjimiejskiej. Realizacja przedsięwzięcia wpłynie przede wszystkim na poprawę stanutechnicznego infrastruktury drogowej i tramwajowej, co przełoży się na wzrostsprawności i niezawodności komunikacji publicznej, wzrost bezpieczeństwa,zmniejszenie poziomu hałasu ulicznego, a przede wszystkim podniesie komfortpodróży komunikacją publiczną w naszym mieście.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zakres projektu obejmie przebudowę istniejących torowisktramwajowych wzdłuż ulic: Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiegooraz Kraszewskiego i Czerwona Droga, a także budowę nowego odcinka torowiskałączącego pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości wraz z infrastrukturątowarzyszącą. W al. św. Jana Pawła II powstanie nowoczesny węzeł przesiadkowyintegrujący transport autobusowy z tramwajowym. Przeprowadzona zostanie równieżkompleksowa przebudowa układu drogowego w obrębie przebudowywanych torowisk.
Inwestycja będzie prowadzona w centralnym obszarze miasta iprzy jej realizacji nie obejdzie się bez okresowych utrudnień w ruchu drogowym.Jednakże już w roku 2021 mieszkańcy Torunia i nie tylko będą mogli w pełnikorzystać z nowo wybudowanej infrastruktury drogowo-tramwajowej. Nowo powstałyodcinek torowiska pozwoli także na wprowadzenie dodatkowych połączeńtramwajowych. Dzięki temu tramwaje będą mogły przejąć część pasażerówkorzystających dotąd ze środków komunikacji indywidualnej i autobusowej. Dziękirealizacji projektu uzyskamy przestrzeń publiczną o wyższej jakości oraz wyższypoziom bezpieczeństwa dla pasażerów. Zostanie uporządkowana przestrzeń miejskaw bezpośrednim sąsiedztwie zespołu staromiejskiego wpisanego na ListęŚwiatowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO.
Prace projektowe rozpoczną się w momencie podpisania umowy,co nastąpi niebawem, natomiast koniec tego etapu przypadnie na styczeń 2019roku, kiedy to planowane jest uzyskanie wszelkich niezbędnych uzgodnień orazdecyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Roboty budowlanepotrwają od stycznia 2019 roku, a zakończą się w lipcu 2020 roku.
„