Zanim zobaczysz Inspiro dowiedz się co będziesz oglądał – krótki przewodnik

infotram
10.01.2013 10:52
Jak już informowaliśmy w aktualnościach InfoTram w sobotę odbędzie się pierwsza w Warszawie prezentacja nowego składu Inspiro dla Metra Warszawskiego. Światowa premiera pojazdu miała miejsce na ubiegłorocznych targach InnoTrans w Berlinie. Teraz pierwszy z 35 zamówionych sześciowagonowych pociągów jest już w Warszawie. Zanim wyruszy na tory, będzie można go dokładnie obejrzeć w sobotę, 12 stycznia, w godz. 12.30-16.00, w elektrowozowni na Kabatach (boczna brama, na wysokości ul. Petera Frasera). Zanim wybierzemy się na oglądanie składu live warto przypomnieć sobie kilka faktów.  
Inspiro na InnoTrans 2012 (foto: K. Wach)Inspiro na InnoTrans 2012 (foto: K. Wach)
Krótkie kalendarium
1 maja 2010 roku nastąpiło ogłoszenie przetargu nieograniczonego na dostawę 35 pojazdów sześciowagonowych metra przez Metro Warszawskie Sp. z o.o. Kryteriami wyboru najkorzystniejszej oferty były:
•   cena (50%),
•   zużycie energii elektrycznej (20%),
•   system utrzymania pojazdu (20%),
•   ekologia (8%),
•   wydłużenie gwarancji na pojazd powyżej 30 miesięcy (2%).
2 lutego 2011 roku podpisana została umowa z konsorcjum firm Siemens i Newag, którego oferta okazała się najlepsza.
25 lutego 2012 roku firma Siemens – producent pociągów Inspiro –zaprezentowała w wiedeńskiej fabryce pierwsze aluminiowe moduły nadwozia, pociągu Inspiro dla warszawskiego metra.
19 września 2012 odbyła się premierowa prezentacja pierwszych 3 wagonów pociągu Inspiro podczas targów Innotrans w Berlinie.
21 grudnia 2012 roku pierwszy pociąg serii Inspiro wjechał na teren STP Kabaty.
12 stycznia 2013 roku odbędzie się pierwsza publiczna prezentacja nowego pociągu.Skład ten będzie pełnić przede wszystkim rolę pojazdu szkoleniowego. Część elementów, np. niektóre poręcze, elementy okablowania, niektóre siedzenia, miejsca dla rowerów, czy podesty dla niepełnosprawnych, itd. będą montowane na miejscu w Warszawie. Dedykowani eksperci Siemensa i Newagu będą prowadzić instruktaż, tak by pracownicy Metra Warszawskiego Sp. z o.o. mogli zapoznać się z konstrukcją pojazdu i jego poszczególnymi elementami, „nauczyć”się obsługi nowego pociągu, poznać go i zobaczyć, jak odbywa się montaż jego elementów. Zespół serwisowy pracowników Metra Warszawskiego liczyć będzie około 300 osób i szczególnie istotne jest, aby mogły one zapoznać się z nowym pojazdem.Do końca 2013 roku powinno dotrzeć do metra 18 pociągów Inspiro.Pociągi z pierwszych dostaw będą przewozić pasażerów I linii warszawskiego metra, zaś następne będą obsługiwać odcinek centralny II linii.
Podstawowa charakterystyka techniczna pociągu Inspiro
długość/szerokość/wysokość
ok. 117,8m/2740mm/3645mm
masa
31 Mg
silnik napędowy
asynchroniczny
moc
140kW przy 1800obr/min
160kW przy 2200obr/min
prędkość maksymalna
90 km/h
systemy diagnostyczne
system SIBAS®
konstrukcja nośna
stal nierdzewna/aluminium
wentylacja przedziału pasażerskiego
wymuszona
 
– energooszczędna konstrukcja:
·  aluminiowa konstrukcja pudła wagonu,
·  hamowanie z dużym udziałem rekuperacji,
·  silniki asynchroniczne zasilane z falownika o wysokiej sprawności,
·  systemy wspomagające oszczędną jazdę,
·  optymalizacja zużycia energii wykorzystywanej na potrzeby nietrakcyjne (automatyczna regulacja wentylacji dostosowana do zapełnienia wagonu, oświetlenie LED przedziału pasażerskiego),
·  ciepły guzik,
·  duży udział części poddawanych recyklingowi;
– automatyczna jazda pociągu;
– rampy ułatwiające wsiadanie do pojazdu osobom na wózkach;
– dodatkowe wyświetlacze z informacją, wewnątrz obecne dwa wyświetlacze diodowe zostaną zastąpione sześcioma monitorami LCD wyświetlającymi informacje pasażerską;
– pojazd standardowo wyposażony będzie w monitoring wizyjny. Maszynista będzie miał możliwość podglądu sytuacji na peronie na 200 m przed stacją;
-konstrukcja jednoprzestrzenna, ułatwiającą przemieszczanie się pasażerów;
-zintegrowany system diagnostyczno – informacyjny SIBAS®, który ma za zadanie zapewnienie interfejsu pomiędzy człowiekiem (maszynistą, serwisantem) a pojazdem.
System operować będzie na 4 poziomach funkcjonalności:
·   poziom informacji i komunikacji – realizuje komunikację pasażer maszynista, wizualne i głosowe rozgłoszenie pasażerskie, monitoring wizyjny, komunikację pojazdu;
·   poziom diagnostyki i utrzymania – cykliczny monitoring kluczowych elementów pojazdu;
·   poziom sterowania i monitoringu pojazdu – podgląd i sterowanie systemami pociągu (hamowanie, trakcja, zasilanie, automatyczne sterowanie pojazdem itp.);
·   poziom bezpieczeństwa i dostępności – obejmuje wszystkie pętle bezpieczeństwa pojazdu.
Inspiro na InnoTrans 2012 (foto: K. Wach)Inspiro na InnoTrans 2012 (foto: K. Wach)
Silniki
Pojazd napędzają silniki AC asynchroniczne klatkowe typu 1TB2006-0GA02. Silniki zasilane są z falownika prądem nominalnym o natężeniu 177A przy nominalnym napięciu 750V. Nominalna moc w zależności od prędkości obrotowej wynosi 140kW przy 1800obr/min lub 160kW przy 2200obr/min. Waga silnika wynosi około 490kg, zaś żywotność eksploatacyjna szacowana jest na 2000000km. W pojeździe będzie 16 takich silników.
Wentylacja
System wentylacji przedziału składa się z dwóch identycznych modułów wentylacyjnych, umieszczonych na dachu na obu krańcach każdego wagonu. Powietrze nawiewne rozprowadzane jest kanałami zabudowanymi w stropie przedziału pasażerskiego.
Dzięki modułowej konstrukcji wentylatorów możliwa jest szybka naprawa ewentualnej usterki. Każdy agregat zasilany jest napięciem 110V DC jego pobór mocy wyniesie ok. 1,5 kVA przy pełnej mocy. Waga pojedynczego kontenera wynosić około 150kg.
Świeże powietrze dostarczane do pojazdu będzie filtrowane filtrem klasy G3 zgodnie z standardem EN 779.
W celu optymalizacji zużycia energii system może pracować w trzech trybach, automatycznie przełączanych zależności od temperatury i obciążenia składu.
Każda z kabin maszynisty wyposażona jest w oddzielny, kompaktowy agregat klimatyzacyjny (HVAC-Cab) umieszczony na dachu nad kabiną maszynisty. Możliwa jest wymiana całego modułu bez usuwania czynnika chłodzącego.
Czynnik chłodzący, który zastosowano w agregatach jest bezpieczny dla środowiska.
Kabina została dodatkowo wyposażona w ogrzewanie i nawiew powietrza zintegrowany w jeden system z klimatyzatorem.
Agregaty oraz ogrzewanie kabiny zasilane są napięciem 3x400V/50Hz, zaś regulatory i wentylatory zasilane są napięciem 110V DC. Każdy z agregatów waży ok. 150 kg i pobiera 4,2 kVA.
Zakup pociągów Inspiro finansowany jest ze środków Metra Warszawskiego, uzyskanych dzięki wieloletniej umowie wykonawczej z m.st. Warszawa, o świadczeniu usług przewozowych środkami komunikacji zbiorowej –pociągami metra w latach 2009-2027, a także dzięki kredytowi oraz dofinansowaniu z UE. 30 sierpnia 2011 roku Metro Warszawskie podpisało umowę z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju na udzielenie kredytu na zakup taboru metra. Udzielony kredyt umożliwia pokrycie 30% kosztów zamówienia. Dodatkowo w dniu 22 września 2011 roku Miasto Stołeczne Warszawa podpisało w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „II Linia metra w Warszawie –Prace przygotowawcze, projekt i budowa odcinka centralnego wraz z zakupem taboru”.