Zakończono negocjacje w sprawie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju
W piątek, 17 styczniazakończył się dialog konkurencyjny z trzema zaproszonymi firmami w sprawierealizacji projektu czwartego etapu budowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.
Przez najbliższe kilkanaście dni opracowywana będzieostateczna dokumentacja, która w ciągu miesiąca trafi do nich z prośbą ozłożenie ofert.
Celem projektu jest poprawa dostępności komunikacyjnejpoprzez zwiększenie liczby linii tramwajowych oraz podniesienie atrakcyjnościmiejskiej komunikacji zbiorowej. Na nowym 4,5-kilometrowym odcinku od ul.Meissnera do Mistrzejowic pojawi się dziecięć par przystanków. Zgodnie zwynikami prognoz ruchu w ciągu godziny z linii skorzysta blisko 3 tys. osób.Projekt zakłada, że tramwaje na tym odcinku odjeżdżać będą mogły z częstotliwościąco 1,5 minuty. W okolicy ronda Polsadu pojawi się nowy wielopoziomowy węzełprzesiadkowy.
Kilkumiesięczne negocjacje prowadzone były z trzema firmami- Mota-Engil Central Europe PPP Road Sp. z o.o.; VARDUN Sp. z o.o.; konsorcjumfirm: PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider), Gulermak AGir Sanayi Insaat veTaahhu A.S. (partner). Podstawą wyboru tych firm (trzech z siedmiu zgłoszonych)było spełnienie przez nich określonych warunków selekcji. To jednej z nichostatecznie zostanie powierzona realizacja inwestycji.
Przedmiotem dialogu były m.in. kwestie techniczne(technologie, rozwiązania techniczne), finansowe – udział w finansowaniu bankóworaz instytucji finansowych. Rozmowy miały na celu stworzenie odpowiednichzabezpieczeń i gwarancji dla realizowanego przedsięwzięcia. W trakcie dialoguporuszono temat związany z podziałem ryzyka pomiędzy miastem a wykonawcą.Ustalono zasady, które będą obowiązywały partnerów w trakcie 20 letniejeksploatacji wybudowanego już torowiska.
Materiały dotycząceprojektu przekazaliśmy do Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Do końcapierwszego półrocza powinniśmy otrzymać informację zwrotną w kwestiiewentualnego włączenia się tej instytucji do współfinansowania tegoprzedsięwzięcia – zaznaczył Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu DrógMiasta Krakowa.
Uwzględniając czas niezbędny do przygotowania ofert (90 dni)oraz możliwe odwołania przewiduje się, że umowa z wybraną firmą zostaniezawarta z końcem lata bieżącego roku. Uzyskanie decyzji pozwalającej narealizację inwestycji planowane jest w drugim kwartale 2022 r., zakończenierobót budowlanych i rozpoczęcie okresu eksploatacji w pierwszym kwartale 2024r., z kolei koniec okresu eksploatacji w pierwszym kwartale 2044 r.
Projekt został wybrany jako jeden z kilku (z różnych branż)projektów pilotażowych przez rząd. W oparciu o doświadczenia krakowskiegoprojektu będą powstawały wytyczne dla innych miast odnośnie tego jak pozyskiwaćfinansowanie w modelu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego na inwestycjeinfrastrukturalne. Jest to szczególnie ważne w perspektywie zakończeniafinansowania takich projektów przez UE.
Inwestycja prowadzona w wariancie PartnerstwaPubliczno-Prywatnego wykazuje szereg korzyści w stosunku do tradycyjnegomodelu. Korzyści te mają zarówno charakter dający się wyrazić w wartościachpieniężnych (ryzyko związane z budową i eksploatacją przeniesione na partneraprywatnego), ale również charakter jakościowy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wśród wartości tych należy wymienić:
zwiększenie jakości usług publicznych i korzystanie zknow-how partnera prywatnego;
możliwość sfinansowania szerszego zakresu inwestycjipublicznych;
ograniczenie kosztów realizacji przedsięwzięcia w związku zdziałalnością partnera prywatnego, który będzie dążył do optymalizacji kosztówi efektywniejszego nimi zarządzania;
motywację do oddania inwestycji w terminie;
promocję wizerunku podmiotu publicznego wynikającą zzaangażowania partnera prywatnego w realizację przedsięwzięcia.
„