Zajezdnia Franowo – jaka jest?
infotram
06.05.2014 21:54
Zajezdnia Franowo – jaka jest?
Jest największa, najnowocześniejsza w Polsce, jest też w pełni zautomatyzowana. Może pomieścić 150 tramwajów, wszystkie pod dachem. Mowa oczywiście o poznańskiej zajezdni Franowo, która właśnie została oficjalnie oddana do użytku. Została zbudowana w rekordowo szybkim tempie, bo w ciągu trzech lat, choć MPK Poznań o budowie nowego obiektu myślało już znacznie wcześniej. Powstanie tego obiektu było możliwe dzięki wsparciu Unii Europejskiej. Jaka jest nowa zajezdnia? Powstanie tego obiektu było możliwe dzięki wsparciu Unii Europejskiej. Jaka jest nowa zajezdnia? Zapraszamy na przejażdżkę po nowym obiekcie.
Brama do zajezdni.
Otwierają się przed nami podwoje zajezdni na Franowie. Już tutaj tramwaj zostaje rozpoznany przez DMS – system automatycznego sterowania pracami zajezdni. Na wyświetlaczu wjazdowym pojawia się jego numer, tryb pracy i miejsce docelowe. Sygnalizatory oraz zwrotnice ustawione są automatycznie. Kreska pionowa na wyświetlaczu to zielone światło. Jedziemy dalej.
Tory wjazdowe.
Wszystkie tory są ponumerowane. Te oznaczone są liczbami 31 i 32. Odgrywają niemała rolę. Tu działa system wczesnego wykrywania płaskich miejsc kół tramwajowych. Odnajduje je system DMS, a informacje o ich lokalizacji i wielkości przekazuje pracownikom obsługi. Rolą systemu wykrywania płaskich miejsc jest pomiar hałasu poprzez zbadanie nacisku kół na szynę. Jeśli przekracza dopuszczalną normę, tramwaj kierowany jest na tokarkę podtorową.
Tylko na tych dwóch torach wjazdowych prędkość tramwaju nie powinna być mniejsza niż 15/km na godzinę. To wyraźne odstępstwo od zasady, że na terenie zajezdni poruszamy się nie szybciej niż 10 km/h, a na terenie hal przeglądowych z kanałami tylko do 5 km/h.
Hala OC
To hala do codziennej obsługi technicznej. Trafiają tu wszystkie pojazdy, które kończą pracę i wymagają odpowiedniego przeglądu i przygotowania, by następnego ranka znów podjąć kursowanie. Tutaj również obsługiwane są zjazdy awaryjne z trasy.
W hali są 4 tory do obsługi, kanał i pomost i wiele specjalistycznych stanowisk, układ stacjonarnego napełniania piaskiem czy centralny system odkurzaczy. Przedstawiamy je bliżej:
– laserowy pomiar kół
Tu mierzy się profil kół, a system DMS analizuje wyniki i wtedy kiedy trzeba koło przeprofilować, wysyła zlecenie do warsztatu, wycofuje z eksploatacji i kieruje na tokarkę podtorową
– system napełniania piaskiem
Do wspomagania hamowania i rozruchu tramwaje wykorzystują piasek. Kiedyś sypano go do zbiorników konewkami, a teraz wykorzystuje się do tego stacjonarne dystrybutory do których piasek transportowany jest z silosów systemem rurociągów.
– myjnia
Czystość taboru mają zapewnić 2 myjnie. Przejazdowa, stacjonarna myjnia na torze 42 przeznaczona jest do codziennego mycia pojazdów po zjeździe z trasy. Na torze 38 jest druga myjnia –ruchoma, która pozwala na mycie wszystkich typów tramwajów wraz z ich dachami. Po długim i szczegółowym myciu pojazdy są na koniec woskowane. Cały proces trwa do pół godziny. Cdzienne mycie tramwaju trwa 40 sekund
– lakiernia
Kolizje i przetarcia karoserii to już nie problem. W zajezdni jest nowoczesna lakiernia z mieszalnią farb, która umożliwia nanoszenie farby za pomocą aerografu. Tramwaje zyskają na wyglądzie i estetyce.
– centralne odkurzacze
Na pięciu stanowiskach są centralne odkurzacze. Nie będą już potrzebne wielkie i ciężkie odkurzacze mobilne. Dzięki wysokiej wydajności systemu, czas sprzątania się skróci, a dokładność wzrośnie.
– podnośniki
Do podniesienia tramwaju TRAMINO potrzeba 12 podnośników, po 6 z każdej strony. Podnośnik „mother”, który pełni rolę matki działa w połączeniu z 5 innymi, które pełnia rolę córek. Tymi podnośnikami można sterować i podnieść wagon tak by mógł pod niego wjechać holownik. To bardzo ważna funkcja bo z pomocą holownika możliwy jest obrót lub wymiana zużytego wózka stanowiącego jeden z najważniejszych elementów tramwaju.
– stanowisko obsługowe sieci trakcyjnej i pantografów
Bezpieczną wymianę i badanie pantografów gwarantuje odsuwana sieć trakcyjna. Nic o nią nie zahaczy. Pracownicy mogą obsługiwać stanowisko bez ryzyka porażenia prądem.
– stanowiska powypadkowe
Obok na torze 40A jest stanowisko do pomiaru zwarcia osiowego i na torze 37 –urządzenie do prostowania karoserii tramwaju, która uległa uszkodzeniu w kolizji albo na skutek wypadku. Jeden z torów w hali głównej jest przeznaczony do komisyjnego badania wagonów. Stanowisko jest specjalnie odgrodzone, aby nikt niepowołany nie miał dostępu do tramwaju zanim nie zostaną przeprowadzone oględziny komisji.
– tokarka podtorowa
Znajduje się na torze 34. To nowoczesne urządzenie przyspieszy pracę przy reprofilowaniu obręczy kół w tramwajach.
– Holowniki
Część torów w hali głównej nie jest wyposażona w sieć trakcyjną z uwagi na bezpieczeństwo i wymogi technologiczne. Tramwaje na tych torach nie mają napędu. Do ich przetoczenia wykorzystuje się 2 holowniki zasilane energią elektryczną z wydajnych akumulatorów. Mają wielka moc, zdołają uciągnąć 250 ton.
Tor prób technicznych
Do tej pory nie było takiego toru w Poznaniu, a próby techniczne odbywały się nocami, na torach liniowych. W zajezdni na Franowie jest profesjonalny tor prób na wzór spotykany już w Europie, na którym można przeprowadzać badania okresowe oraz różne badania eksploatacyjne dotyczące np. pomiaru prędkości, hałasu, drogi hamowania czy rekuperacji umożliwiającej odzysk i ponowne wykorzystanie energii elektrycznej. Średni odzysk energii w wyniku rekuperacji to około 1 kWh. Na jej wyprodukowanie trzeba wyemitować do atmosfery ok. 1 kg CO2. To najlepszy dowód na to, że nasze tramwaje są ekologiczne.
Hala postojowa
To wielki garaż dla 100 pociągów. Ma 15 torów i taką powierzchnię jaką zajmuje 3 wielkowymiarowych boisk piłkarskich. Z takiej hali, każdy tramwaj, który wyjedzie na trasę zapewni pasażerom odpowiednią temperaturę. Nawet gdy na dworze będą panować siarczyste mrozy nikt w takim tramwaju nie zmarznie.
Do tematu nowej zajezdni wrócimy jeszcze na łamach InfoTram.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022