Za trzy lata tramwaj dojedzie do dworca w Bydgoszczy
Podróż tramwajem z centrum Bydgoszczy do dworca kolejowego będzie znowu możliwa. Znamy przebieg nowej trasy tramwajowej. Prace rozpoczną się już w 2010 r.
– Podobnie jak przedłużenie ul. Ogińskiego wraz z budową nowego mostu przez Brdę, tak tramwaj do dworca rozwiąże kilka komunikacyjnych problemów w mieście –podkreśla prezydent Konstanty Dombrowicz. –W przyszłorocznym budżecie na realizację tej inwestycji zarezerwowaliśmy ponad 25 mln zł.
Trasa tramwajowa do dworca liczyć będzie 1750 m. Początkiem trasy będzie skrzyżowanie ulic: Focha –Kordeckiego –Królowej Jadwigi. Powstanie tam węzeł przesiadkowy. Stamtąd nowa linia pobiegnie równolegle do ul. Królowej Jadwigi w stronę ul. Naruszewicza. Powyżej tej ulicy trasa przetnie Brdę. Powstanie tam most jednoprzęsłowy o długości 70 m i szerokości ponad 14 m. Głównym elementem mostu będzie sześć par lin podwieszających w układzie przypominającym wachlarz. Będzie istniała możliwość wprowadzenia na zabudowane torowisko ruchu pojazdów uprzywilejowanych. Pozostałe pojazdy kołowe będą –tak jak do tej pory –poruszać się mostem Królowej Jadwigi.
Po przekroczeniu Brdy tramwaj na wysokości ul. Matejki dotrze do ul. Dworcowej, skręci w nią i asymetrycznie do jezdni, po jej wschodniej stronie, dotrze do dworca kolejowego. Przed budynkiem dworca nastąpi kolejne załamanie przebiegu trasy, tym razem w prawo w ul. Zygmunta Augusta. Torowisko zlokalizowane będzie po północnej stronie obecnej jezdni, a trasę zakończy pętla tramwajowo-autobusowa przy ul. Rycerskiej.
Do projektowanego przebiegu linii tramwajowej dopasowany zostanie istniejący układ drogowy, m.in. przebudowane zostanie skrzyżowania ulic Focha z Królowej Jadwigi, zmiany zajdą również w ciągu ul. Zygmunta Augusta. Na odcinku od skrzyżowania z ul. Focha do Dworcowej przy torowisku zaprojektowano ciąg pieszo-rowerowy (na moście ścieżka zostanie rozdzielona i każda pobiegnie po innej stronie torowiska).
Przewidywany koszt prac wyniesie ok. 80-100 mln zł. Przetarg na wykonanie trasy rozpisany zostanie na początku 2010 r. Inwestycja zaplanowana jest z uwzględnieniem 3-letniego okresu realizacji. Pieniądze na budowę nowej trasy pochodzić będą z budżetu miasta i unijnych funduszy. Przebieg trasy tramwajowej do dworca kolejowego.