Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Za miesiąc tramwaje pojadą z węzła Gdańsk Śródmieście

infotram
29.09.2017 06:56

Powstającykomunikacyjny węzeł integracyjny Gdańsk Śródmieście ma przejąć prawie 20 proc.dotychczasowego ruchu w transporcie publicznym, m.in. z rejonu dworca PKP iBramy Wyżynnej. Z węzła powstającego przy Forum Gdańsk tramwaje mają pojechaćjuż za miesiąc.

Podczas konferencji prasowej w czwartek w Gdańskupoinformowano, że wg. szacunków, w ciągu doby z nowego węzła będzie korzystaćok. 28 tys. pasażerów. Cały węzeł ma być oddany do użytku na wiosnę przyszłegoroku, wraz z powstającym kompleksem Forum Gdańsk. W ramach węzła integracyjnegopowstały m.in. dwa nowe wiadukty oraz osiem nowych peronów tramwajowych iautobusowych. Dzięki nowej infrastrukturze czas przesiadki z autobusu czytramwaju do pociągu SKM skróci się o 10 minut.

„Można powiedzieć, że przywieziemy pasażerów komunikacjimiejskiej – autobusów i tramwajów – niemal na sam peron kolejki SKM” –zapewniał wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, SebastianZomkowski. Bezpośrednie połączenie węzła z przystankiem SKM Gdańsk Śródmieścieumożliwią zejścia na perony kolejowe. „Przejście od autobusu do pociągów SKM wobrębie dworca kolejowego Gdańsk Główny to obecnie nawet 10 dodatkowych minut.Na węźle Śródmieście ten czas znacząco skracamy” – tłumaczył. Tramwaje przezwęzeł Śródmieście mają pojechać pod koniec października. Ruch tramwajów w tymmiejscu został zawieszony w styczniu bieżącego roku.

Nowy węzeł przejmie część obecnego ruchu komunikacjipublicznej z rejonu dworca PKP Gdańsk Główny i Brama Wyżynna.

Do miejskich linii dziennych na węźle Śródmieście dołącząrównież autobusy prywatnych przewoźników regionalnych (jadące np. do PruszczaGdańskiego czy Tczewa) oraz komunikacji nocnej.

Zomkowski powiedział, że ZTM obecnie pracuje nad korektątras i rozkładów jazdy. „Prognozujemy, że nowy węzeł przejmie 18 proc.dotychczasowego ruchu w transporcie publicznym na obszarze śródmieścia” -poinformował.

W ramach inwestycji Forum Gdańsk powstało również noweprzejście podziemne od peronu SKM Gdańsk Śródmieście, do skrzyżowania ulicyOkopowej z Toruńską, tuż przy urzędach: wojewódzkim i marszałkowskim. DyrektorForum Gdańsk, Magdalena Gibney powiedziała, że „powstał ciąg pieszy całkowicieoddzielony od ruchu ulicznego – od ulicy Toruńskiej, przez otwarte całą dobęprzestrzenie publiczne w Forum Gdańsk, aż do Bramy Wyżynnej lub ulicy Huciskoprzejdziemy nie napotykając ani jednego samochodu”. Oceniła, że nowy ciągpieszy będzie dużo wygodniejszy i na pewno bezpieczniejszy niż dotychczasowyukład.

Koszt budowy nowego układu komunikacyjnego w Śródmieściu took. 120 mln zł. Dzięki budowie w formule partnerstwa publiczno-prywatnegowybudowane przez inwestora inwestycje drogowe w bezpośrednim sąsiedztwie Forumprzejdą na własność miasta jako cele publiczne tego projektu. Poinformowano, żeWęzeł Śródmieście jest jedną z kilku inwestycji w układ komunikacyjny Gdańska wramach budowy Forum Gdańsk.

Kompleks handlowo – usługowy, Forum Gdańsk, w którymprzestrzeń publiczna ma stanowić ponad 40 proc. powierzchni powstaje w formulepartnerstwa inwestora prywatnego z publicznym, czyli międzynarodowego koncernuMulti Development BV i miasta Gdańsk. Multi to jeden z największychwłaścicieli, zarządców oraz deweloperów wysokiej jakości centrów handlowych wEuropie oraz Turcji.