Z jaką prędkością pojadą tramwaje na Naramowice?
Trasa na Naramowicezaprojektowana i wybudowana będzie, by tramwaje mogły jeździć z optymalnąprędkością, zgodnie z przepisami ruchu drogowego. Rzeczywista prędkość będziemniejsza z uwagi na bliskość budynków mieszkalnych oraz odległości między przystankami– poinformował dziś poznański ratusz.
Zgodnie z decyzją środowiskową ograniczenie prędkościtramwajów do 40 km/h ma być na dwóch odcinkach – pomiędzy pętlą Wilczak apoczątkiem wiaduktu nad ul. Lechicką oraz od ul. Nowa Stoińskiego do przystankukońcowego w okolicach ul. Błażeja. Naodcinku od wiaduktu do przystanku Nowa Stoińskiego rzeczywista prędkość z jakąbędą poruszały się tramwaje, ze względu na odległości pomiędzy przystankami,wyniesie 50-60km/h.
Trasę tramwajową naNaramowice należy traktować jako śródmiejską, a nie szybkiego ruchu. Trudnowięc porównywać ją do Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, gdzie przystanki są wodległości przynajmniej kilometra od siebie, a na samej trasie nie ma żadnychskrzyżowań z drogami. Tramwaj ma dość czasu, by się rozpędzić. Patrząc na rozmieszczenieprzystanków, to trasie na Naramowice bliżej raczej do tej z ul. Grunwaldzkiej– mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Miasta Poznania.
Pomiędzy pętlą Wilczak a ul. Błażeja zaplanowano sześćprzystanków oddalonych od siebie o ok. 400-450 metrów (jedynie pierwszy odcinekod pętli do ul. Serbskiej będzie trochę dłuższy – ponad 600m). Takierozplanowanie przystanków ma zwiększyć dostępność dla mieszkańców. Dodatkowo natrasie tramwaju będzie 15 skrzyżowań z ruchem kołowym oraz pieszo-rowerowym.
Bezwzględny priorytet
Zarząd Transportu Miejskiego i Zarząd Dróg Miejskich wdrożąbezwzględny priorytet dla komunikacji miejskiej na skrzyżowaniach sterowanychsygnalizacją. Dzięki temu tramwaj dojeżdżający do takiego skrzyżowania niebędzie się musiał przed nim zatrzymywać, a przede wszystkim uda sięzaoszczędzić nawet do 4 minut w czasie przejazdu na nowej trasie tramwajowej
Na 12 minut przejazdu od pętli Wilczak do przystankukońcowego „Błażeja” 5 minut to sam czas przejazdu. Obsługaprzystanków, czyli wsiadanie i wysiadanie pasażerów, powinno zająć łącznie ok.3 minut. Kolejne 4 minuty to potencjalna strata czasu na piętnastuskrzyżowaniach. Ten właśnie czas uda się odzyskać przy wdrożeniu pełnego,bezwzględnego priorytetu dla tramwajów na skrzyżowaniach sterowanychsygnalizacją świetlną. Wówczas łączny czas przejazdu na nowym odcinku tramwajuskróci się do ok. 8 minut. Samo wdrożenie bezwzględnego priorytetu nastąpi wtrakcie projektowania, programowania sygnalizacji świetlnej i budowy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Badania sprawdząhałas
W wyniku decyzji środowiskowej wykonawca będzie zobowiązanydo zastosowania nawierzchni o zmniejszonej emisji hałasu, wykonania torowiska wtechnologii szyn bezstykowych, amortyzowanych z wkładkami przyszynowymi. Wmiarę możliwości technicznych i konstrukcyjnych wykonane również zostanie tzw.zielone torowisko, który m.in. wycisza przejazd tramwaju.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wymaga także, by poroku od oddania inwestycji do użytkowania przeprowadzić analizę porealizacyjną,która ma sprawdzić wpływ inwestycji na środowisko. W trakcie projektowaniapozostawiona będzie przestrzeń, na której, w przypadku stwierdzenie nadmiernegohałasu, ustawione zostaną ekrany akustyczne o maksymalnej wysokości około 1metra. Podobne umieszczone są na przykład wzdłuż ul. Polskiej.
„