Wystartowała nowa linia tramwajowa w Sosnowcu; pierwsza od 40 lat!
Nową linię tramwajową okalającą sosnowieckie osiedle Zagórze oddano w poniedziałek (19 grudnia 2022 roku) oficjalnie do użytku.
Jak przypominał na uroczystości minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda, to pierwsza od 40 lat nowa linia tramwajowa na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Nowa linia dla mieszkańców
„To ważna informacja, szczególnie dla mieszkańców Zagórza – im życzę, aby jak najczęściej korzystali z komunikacji, która jest efektywna, ale i bardziej ekologiczna” – powiedział Puda. Podkreślił, że spędził dużą część dzieciństwa w Zagłębiu Dąbrowskim. „Jeżeli dziś porównuje się Zagłębie do tego, co było wówczas, to są dwa różne infrastrukturalne światy; tego serdecznie gratuluję” – zaznaczył.
Podkreślił, że przedłużenie linii tramwajowej do Zagórza, przy wartości inwestycji 90 mln zł netto, było współfinansowane z Funduszy Europejskich kwotą ok. 47 mln zł.
„W całym woj. śląskim inwestycji tramwajowych jest w tej chwili bardzo dużo: w osi szóstej (Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-20 - POIiŚ) dofinansowanie unijne dotyczy projektów obejmujących 68 km nowych i wymienionych linii tramwajowych oraz ponad 50 nowych tramwajów niskopodłogowych w kwocie dofinansowania ponad 600 mln zł” – wyliczył.
„To oznacza, że woj. śląskie jest, jeżeli chodzi o takie inwestycje, drugim po Warszawie, po budowie metra, z największą inwestycją” – powiedział Puda, nawiązując do obejmującego 42 zadania projektu modernizacji i rozbudowy infrastruktury Tramwajów Śląskich, przygotowanego pod kątem perspektywy finansowej 2014-20.
Podkreślił, że woj. śląskie nadal może liczyć na wsparcie resortu funduszy, m.in. w zakresie instrumentu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, zakładającego kluczowy udział samorządów lokalnych w wyborze i przygotowaniu.
„To ważne, aby podkreślać, że duża część środków europejskich, którą dysponuje z jednej minister funduszy i polityki regionalnej w postaci tych dużych programów, mówię o POIiŚ, a w przyszłości o FEnIKS (Fundusze Europejskie na Kulturę, Infrastrukturę i Środowisko), ale również te, które są bezpośrednio do rozdysponowania przez samorządy, trafia właśnie tutaj, aby służyły mieszkańcom w rozwoju, w komunikacji” – ocenił minister Puda.
Prezes Tramwajów Śląskich Bolesław Knapik potwierdził wagę wsparcia Funduszy Europejskich dla inwestycji spółki; podziękował przy tym ministerstwu funduszy i Centrum Unijnych Projektów Transportowych za wsparcie przy ich przygotowaniu i realizacji oraz Bankowi Gospodarstwa Krajowego i Pekao SA za zaufanie przy zapewnieniu kredytowania wkładu własnego.
Knapik zwrócił też uwagę m.in. na zaangażowanie samorządów Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – udziałowców Tramwajów Śląskich, którzy zamawiając określoną pracę eksploatacyjną, zapewniają faktycznie finansowanie przedsięwzięć spółki. Jak podkreślił, choć oddanie inwestycji w Zagórzu jest niewątpliwym sukcesem, przyczyniła się do niego praca wielu osób i podmiotów.
Prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński m.in. zasygnalizował, że Tramwaje Śląskie są na etapie projektowania kolejnego odcinka nowej linii, od ronda Jana Pawła II do ronda Żołnierzy Wyklętych w dzielnicy Dańdówka, który zamknąłby pętlę tramwajową wokół znacznej części miasta.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Kazimierz Karolczak przypomniał, że od powstania GZM w 2017 r. stawia ona na transport szynowy i nawiązał do podpisania w ostatnich dniach wartego ok. 1,5 mld zł pakietu umów ws. realizacji projektów programu Kolej Plus w obszarze Metropolii.
„Dla nas ta inwestycja jest symboliczna, że po tych latach doczekaliśmy się takich inwestycji, na których nam zależy. Mam nadzieję, że to są jaskółki zwiastujące szereg następnych inwestycji. Pan prezydent (Chęciński) mówił o połączeniu (Zagórza) z Dańdówką; ja bym marzył, aby docelowo 15-tka była połączona z Dąbrową Górniczą, tworząc alternatywne połączenie Sosnowca z Dąbrową nie przez Będzin” – zasygnalizował Karolczak.
Budowę liczącego blisko 4 km przedłużenia obecnej linii nr 15 w Zagórzu samorządowa spółka Tramwaje Śląskie rozpoczęła jesienią 2020 r. Nowa trasa ma nieco ponad trzy kilometry, po drodze jest pięć przystanków. Przejazd trwa rozkładowo sześć minut.
Nowa linia wiedzie od dotychczasowej pętli tramwajowej, przez dwupoziomowe skrzyżowanie z przelotową ul. Braci Mieroszewskich. Przecina al. Wolności i ul. ks. Blachnickiego, dalej prowadzi wzdłuż ul. Białostockiej, aby później skręcić w prawo i biegnąc obok al. Paderewskiego, dotrzeć do ul. Rydza-Śmigłego – z zakończeniem na rondzie Jana Pawła II.
Częstotliwość kursów linii nr 15 na trasie: Katowice pl. Wolności – Zagórze Rondo Jana Pawła II jest utrzymana na dotychczasowym poziomie – co 15 minut. Przykładowe czasy przejazdu to 17 minut dla odcinka z Ronda Jana Pawła II do dworca kolejowego w Sosnowcu, 40 minut z tego samego miejsca do Centrum Przesiadkowego w Katowicach Zawodziu i 50 minut na katowicki rynek.
Poza przebudową i rozbudową układu torowego i infrastruktury przystankowej, tramwajowa inwestycja objęła rozbudowę układu drogowego fragmentu ul. Braci Mieroszewskich (wraz z dojazdem do centrum handlowego) dla stworzenia centrum przesiadkowego w rejonie nowego wiaduktu tej ulicy nad torami tramwajowymi.
Umowę z konsorcjum firm Eurovia Polska, KZN Rail i Nowak Mosty podpisano w kwietniu 2020 r., z terminem realizacji w ciągu 33 miesięcy. Wartość umowy wynosiła prawie 109 mln zł brutto.
Dotychczasowa trasa tramwaju do sosnowieckiego Zagórza była ostatnią nową linią tramwajową w aglomeracji, oddaną do użytku 1982 r. Trasa ta zakończona jest pętlą przed ul. Braci Mieroszewskich, przez co tramwaj nie obsługuje dużej części rozległego osiedla.
Niezależnie TŚ finalizują modernizacje istniejących odcinków sieci w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, jako elementy projektu przygotowanego pod kątem POIiŚ lata 2014-2020. Projekt oszacowano pierwotnie na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł dotacji). Według prezesa Tramwajów Śląskich obecnie jego wartość to już blisko 1,5 mld zł.(PAP)