Wybrano wykonawcę Trasy Łagiewnickiej, jej koszt to 802 mln zł

infotram
22.12.2016 06:37

Konsorcjum firmBudimex i Ferrovial Agroman zostało wybrane w przetargu na zaprojektowanie ibudowę Trasy Łagiewnickiej w Krakowie. Oferta konsorcjum opiewała na 802 mlnzł.

Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycjii infrastruktury poinformował, że komisja przetargowa spółki Trasa Łagiewnicka,powołanej przez miasto do realizacji inwestycji rozstrzygnęła przetargwybierając najkorzystniejszą ofertę pod względem zaproponowanej ceny, jak iwydłużonej gwarancji o 48 miesięcy.

Dodał, że jeśli w ciągu 10 dni nikt z uczestników przetargu,do którego stanęło pięciu oferentów, nie złoży odwołania, to na początkustycznia planowane jest podpisanie przez spółkę Trasa Łagiewnicka umowy zwykonawcą, a wcześniej (też w styczniu) zawarcie umów kredytowychzabezpieczających finansowanie tej inwestycji.

Przetarg dotyczył zaprojektowania i budowy obwodnicy naodcinku od skrzyżowania z ul. Grota Roweckiego do skrzyżowania z ul. Beskidzkąi z ul. Halszki. Jednym z ważniejszych elementów inwestycji jest liniatramwajowa, która połączy osiedle Kurdwanów z ul. Zakopiańską.

Zadanie będzie podzielone na kilka etapów. Najpierwwykonawca będzie musiał przygotować projekt i uzyskać decyzje administracyjne. W pierwszej kolejności zostaniezrealizowana linia tramwajowa od os. Kurdwanów do ul. Zakopiańskiej – ten elementbędzie współfinansowany ze środków unijnych.

Przyjęto, że główna arteria będzie miała dwie jezdnie po dwapasy ruchu w każdą stronę. Natomiast na odcinkach między węzłami, tam gdzieplanowane jest poprowadzenie komunikacji autobusowej, wprowadzony będziedodatkowy pas, przeznaczony wyłącznie dla transportu zbiorowego.

Realizacja projektu ma być efektem współpracy pomiędzyspecjalnie powołaną przez miasto spółką Trasa Łagiewnicka a Polskim FunduszemRozwoju (PFR), Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) i bankami komercyjnymi.Całość zadania ma być gotowa do 31 grudnia 2020 roku.

Trasa Łagiewnicka – wraz z planowanymi w przyszłości trasamiPychowicką i Zwierzyniecką – ma stanowić trzecią obwodnicę Krakowa łączącąpołudniową i zachodnią część miasta. Według władz Krakowa jest to projektkluczowy dla usprawnienia ruchu między dzielnicami Krakowa, w tym dlarozładowania korków na alejach Trzech Wieszczów i uspokojenia ruchu wdzielnicach Zwierzyniec i Krowodrza. Planuje się, że cała trzecia obwodnica możebyć zrealizowana do 2030 r.

Przeciw budowie trasy protestuje część mieszkańców, którzysą przeciwni wybudowaniu tak szerokiej trasy w mieście, przechodzącej przezcenne geologicznie i krajobrazowo tereny. Podczas lutowej sesji Rady MiastaKrakowa, gdy procedowano powołanie spółki Trasa Łagiewnicka, pikietowali oni ztransparentami „Nie stać nas na pomysły z lat 70.”, „Nie lejciebetonu na kredyt”.