Współpraca Solarisa i Stadlera ? pytamy o szczegóły
O szczegóływspółpracy Solarisa ze Stadlerem pytamy Członka Zarządu pierwszej z firm ?Zbigniewa Palenicę.
InfoTram: DlaczegoSolaris zdecydował się na współpracę ze Stadlerem? Zaskoczyliście Państwo!
Zbigniew Palenica: Solaris jest firmą rodzinną i nasząnajwiększą przewagą rynkową jest bliskość klienta i personalizacja produktów.Na rynku autobusowym realizujemy zamówienia na dostawy od 1-2 do 300 i więcejsztuk pojazdów. Przez 20 lat zebraliśmy doświadczenia i wiemy jak takiekontrakty obsługiwać. W przypadku branży szynowej trzeba pamiętać, że zamówienierealizuje się w cyklu od 2 do 5 lat. Dla porównania kontrakt autobusowy zajmujenam średnio 6 miesięcy. Potrzeba zatem dobrze rozbudowanych mocy produkcyjnych.Do tramwajów weszliśmy z doświadczeniami właśnie z rynku autobusowego. Odpowiadamyna potrzeby klientów, którzy chcą mieć produkt dopasowany do ich indywidualnychwymagań , zwłaszcza w obszarze infrastruktury. Tak właśnie powstały wagony dlaJeny, Olsztyna czy Brunszwiku. Okazało się, że takie rozwiązania są bardzo cenioneprzez rynek. Wiąże się to jednak z koniecznością posiadania odpowiedniejinfrastruktury i mocy produkcyjnych. Pamiętajmy, że kontrakty raz są, a innymrazem ich nie ma. Zdecydowaliśmy się na współpracę, która zagwarantuje namzachowanie dotychczasowych relacji z klientami, ale również da nam pewność, żekontrakty zdobędziemy i zrealizujemy je w terminie, dostarczając przy tymprodukt najwyższej jakości. Prowadzenie biznesu wiąże się z możliwościamiwspółpracy z innymi firmami i nie jest to niczym niezwykłym. Patrząc na szeregzamówień realizowanych na rynku szynowym, chociażby w Niemczech, łatwodostrzeżemy, że są one wykonywane właśnie w konsorcjach. Pierwszy z brzeguprzykład to pociągi ICx, które budują dwie firmy. Nasze zorientowanie na rynekzachodni sprawiło, że szukaliśmy partnera, który da nam swobodę poruszania siępo nim.
InfoTram: Czy tawspółpraca będzie dotyczyła tylko tramwajów?
Zbigniew Palenica: Tak. Tylko i wyłącznie tramwajów. Razemanalizujemy poszczególne projekty, razem też będziemy decydować o złożeniuoferty. Jeśli ta współpraca będzie dobrze się rozwijać nie wykluczamy jejpogłębienia.
InfoTram: Czylijednak może zostać pogłębiona o inne pojazdy szynowe?
Zbigniew Palenica: Jesteśmy i chcemy być jeszcze większymekspertem w zakresie pojazdów komunikacji miejskiej, od autobusów zkonwencjonalnym napędem, poprzez autobusy elektryczne i trolejbusy, aż do tramwajów. Solaris nie maambicji, aby zajmować się pociągami.
InfoTram: Metro?
Zbigniew Palenica: Też nie. Chcemy oferować naszym klientompełne portfolio pojazdów komunikacji typowo miejskiej, ale na razie zwyłączeniem metra.
InfoTram: Odwracająctrochę sytuację czy Stadler może włączyć się w produkcję autobusów czytrolejbusów?
Zbigniew Palenica: Nie, nie jest to przedmiotem naszejwspółpracy. Skupiamy się na pojazdach szynowych.
InfoTram: Czy tawspółpraca skupi się na rynku polskim czy konsorcjum wyjdzie też poza jegogranice?
Zbigniew Palenica: Ze względu na nową edycję funduszyunijnych skupimy się przede wszystkim na rynku polskim. Ale nie wykluczamywspólnych startów także w przetargach poza granicami Polski.
InfoTram: Iletramwajów mogą zakupić polscy przewoźnicy korzystając z unijnej pomocy?
Zbigniew Palenica: Zapotrzebowanie jest duże. W Polsce jestponad 3 tysiące tramwajów, które stanowią kręgosłup funkcjonowania miast. Każdyz 15 systemów tramwajowych w Polsce potrzebuje nowych pojazdów. Każdy też chcewykorzystać środki unijne.
InfoTram: Ile zatemtramwajów kupią polscy przewoźnicy?
Zbigniew Palenica: Na pewno będzie to kilkaset tramwajów.
InfoTram: A ile ztych tramwajów wyprodukuje Solaris czy raczej Solaris&Stadler?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zbigniew Palenica: Chcemy wziąć tylko tyle, ile będziemymogli dostarczyć terminowo i w dobrej jakości. To priorytet w naszych relacjachz klientami.
InfoTram: Czyli ile?
Zbigniew Palenica: Mamy teraz nowe możliwości. Sam Solarismógł wybudować około 50 wagonów rocznie.
InfoTram: Jak tawartość wzrośnie po nawiązaniu współpracy ze Stadlerem?
Zbigniew Palenica: To się okaże. To całkiem inny wymiar.Możemy się postarać o walkę w takich przetargach, gdzie jest mowa nawet owiększej niż 50 liczbie pojazdów.
InfoTram: Co zKrakowem? Solaris, a raczej Solaris&Stadler faworytem?
Zbigniew Palenica: Analizujemy ten przetarg. To dla nas dużaszansa.
InfoTram: Czy możePan potwierdzić, że jeżeli oferta pojawi się to będzie to wspólna ofertaSolarisa i Stadlera?
Zbigniew Palenica: Tak.
InfoTram: Czy wprzyszłości Solaris będzie jeszcze samodzielnie startował w przetargach?
Zbigniew Palenica: Chcemy raczej skoncentrować się na samodzielnejdziałalności autobusowej, można spodziewać się ofert konsorcjalnych wprzetargach tramwajowych.
InfoTram: To w takimrazie musimy zapytać ? czy to wszystko zmierza do „wchłonięcia” częścitramwajowej Solarisa przez Stadlera? Takie są pierwsze komentarze.
Zbigniew Palenica: Nie mamy zamiarów całkowitego odcięciasię od tramwajów. Marka Tramino pozostaje i będzie dalej rozwijana. Patrząc nawypracowaną przez lata ofertę i możliwości oferowane klientom, to mamy wielepowodów do satysfakcji.
InfoTram: Czy wiadomojuż gdzie konsorcjum będzie produkowało swoje tramwaje?
Zbigniew Palenica: W dotychczasowych lokalizacjach Solarisa nadalbędziemy produkować tramwaje. Mamy bardzo dobre zakłady w ŚrodzieWielkopolskiej, które mają wszystkie homologacje, łącznie z homologacjąDeutsche Bahn. Grzechem byłoby ich nie wykorzystać. W tej chwili te zakłady sąw pełni wykorzystane. Robimy w nich tramwaje dla Lipska, a także, jakopodwykonawca, pudła pojazdów TW3000 dla Hanoweru.
„