Współpraca nie tylko na Euro
infotram
26.10.2010 22:24
Współpraca nie tylko na Euro
Co jest najważniejsze w działaniu służb ratowniczych? Obok profesjonalizmu i szybkości, coraz częściej w pierwszym rzędzie stawiana jest wydajna współpraca pomiędzy działaniami różnych jednostek. I choć zbliżające się wielkimi krokami piłkarskie święto to świetna okazja by podnosić umiejętności i inwestować w sprzęt, praktyka pokazuje że koordynacja i zgranie służb przydaje się niemal każdego dnia.
Specjalny pokaz działania służb ratowniczych zorganizowany został w podpoznańskim Luboniu w dniu 25 października. Miał za zadanie przedstawić współpracę pomiędzy Zakładową Służbą Ratowniczą MPK Poznań Sp. z o.o., Szkoła Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu i Jednostką Ratowniczo-Gaśniczą nr 4 Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu. Na ćwiczenia licznie przybyli między innymi dziennikarze lokalnych mediów. Euro2012 to właściwie tylko pretekst do rozwijania długofalowej współpracy – tłumaczyła zebranym Iwona Cieślik, Kierownik Biura Promocji MPK Poznań Sp. z o.o. 9 czerwca 2009 r. wraz ze Szkołą Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej podpisaliśmy dokument, który mowi o współpracy dotyczącej słuchaczy Szkoły Aspirantów i Zakładowej Służby Ratowniczej naszej spółki, w zakresie szkoleń i działań praktycznych. Dzisiaj jesteśmy świadkami realizacji tego dokumentu –powiedział Wojciech Tulibacki, Dyrektor Naczelny MPK Poznań Sp. z o.o.
Wspólna nauka w zajezdniach tramwajowych to nie jedyny obszar współpracy. Ważnym elementem systemu szkolenia jest poligon pożarniczy w Luboniu. Na chwilę obecną, strażacy mają tu możliwość korzystania ze stanowisk na których ćwiczone są akcje z zakresu ratownictwa chemicznego czy ratownictwa technicznego. W szkoleniach z zakresu wypadków komunikacyjnych przydatne są „rekwizyty”–na tory ułożone na terenie poligonu sprowadzono m.in. cysternę kolejową oraz dwa wagony tramwajowe. Do ćwiczeń służą wycofane z eksploatacji tramwaje typu GT6 i 13N, a także autobus Ikarus 280. Podstawą jeżeli chodzi o szkolenie w ratownictwie są poligony pożarnicze i bardzo się cieszę, że realizujemy zajęcia praktyczne w naszej szkole właśnie tutaj –tłumaczył zebranym Grzegorz Stankiewicz, Komendant Szkoły Aspirantów PSP w Poznaniu.
Tramwaj kontra ciężarówka
Specjalnie dla przybyłych na poligon gości, „zainscenizowano”wypadek komunikacyjny. G. Stankiewicz zwracał uwagę na fakt, iż nie istnieje pojęcie „typowego wypadku”. Każde zdarzenie jest inne, nie można zatem w stu procentach przygotować się na każdą możliwą sytuację. To samo powiedzieć można o akcjach ratowniczych –nie ma dwóch takich samych. W prezentowanej na pokazie sytuacji doszło do wymuszenia pierwszeństwa przez samochód ciężarowy. Auto uległo wywróceniu, tramwaj wykoleił się, a na całość najechał samochód osobowy. Służbom ratowniczym postawione zostało kilka zadań. Na początek –zabezpieczenie miejsca zdarzenia (poprzez odłączenie układów wysokiego napięcia w tramwaju), następnie udzielenie pomocy osobom poszkodowanym. Strażacy wydostali rannego kierowcę ciężarówki, zmagać się musieli także z uwięzionym wewnątrz starego volkswagena kierowcą samochodu osobowego. W ruch poszły nożyce hydrauliczne –po wycięciu szyby i zdjęciu dachu, nieprzytomnego mężczyznę udało się wydobyć z auta. Na miejscu interweniowały samochód ratownictwa technicznego SRT i samochód ratowniczo-gsśniczy GBA. Następnie do akcji przystąpiły służby MPK. Do ustawienia na torach wagonu tramwajowego użyto podnośnika hydraulicznego, będącego w wyposażeniu wozu ratownictwa technicznego. Akcja zakończona została pełnym sukcesem, a na koniec ciężki samochód ratownictwa technicznego i drogowego (SCRt Mega City z JRG nr 4) postawił jeszcze na kołach rozbity samochód ciężarowy.
Inwestycji ciąg dalszy
To nie koniec inwestycji w podpoznański poligon –na terenie bazy stanąć mają m.in. obiekty służące do ćwiczenia pożarów w budynkach –zarówno wewnątrz nich jak i dla akcji prowadzonych z zewnątrz. W sprzęt inwestuje także MPK. W ostatnich miesiącach pogotowie autobusowe wzbogaciło się o nowoczesny wóz techniczny na czteroosiowym podwoziu Scania, do dyspozycji służb jest także skonstruowany w Przemysłowym Instytucie Maszyn Budowlanych żuraw samochodowy TRAM123 na podwoziu MAN (4×4, udźwig do 12,5 t). To nie koniec inwestycji w tabor szynowo-drogowy –w trakcie realizacji jest obecnie przetarg na dostawę pojazdu specjalnego przeznaczonego do holowania tramwajów oraz do przewozu specjalistycznego sprzętu ratowniczego (m.in. do wkolejania wagonów tramwajowych) w zamkniętej skrzyni ładunkowej za kabiną kierowcy.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022