Wskaźniki warszawskiej komunikacji tramwajowej
Warszawską komunikację miejską obsługuje obecnie 27 linii tramwajowych, w tym jedna historyczna, sezonowa. Wskaźniki charakteryzujące komunikację tramwajową w Warszawie na przeciągu ostatnich 20 lat są dowodem na to, iż tramwaje posiadają stabilną pozycję w układzie transportowym miasta –podobnie jak w wypadku Poznania.
W ostatnim okresie (2005 r.) powstał nowy odcinek linii tramwajowej na Nowym Bemowie, jednak miał on jedynie charakter nieznacznego uzupełnienia układu sieci. Planowana budowa kolejnego odcinka trasy na Bemowie odwleka się, podobnie jak przedłużenie krótkiej odnogi trasy, która ma w przyszłości obsługiwać Tarchomin i Nowodwory. Obecnie eksploatowany odcinek tej linii ma znaczenie „text-align: center;”>
Tramwaje w Warszawie ruszyły w 1866 r., a zelektryfikowano je dopiero w 1908 r. Powstała wówczas gęsta sieć linii tramwajowych, które rozbudowywano terytorialnie w okresie międzywojennym. Po drugiej wojnie światowej przerzedzono siatkę tras w centrum, pozostawiając tramwaje jedynie na magistralnych ciągach. Układ warszawskiej sieci tramwajowej pisaliśmy ostatnio w kilkuczęściowym artykule, tu pierwszy z nich:
Od 20 lat poziom pracy przewozowej tramwajów w Warszawie pozostaje na podobnym poziomie –140 mln wozokilometrów. Wynika to z faktu, iż nie zbudowano nowych tras tramwajowych, a na dotychczasowych utrzymywana jest siatka często kursujących połączeń. Co korzystne dla warszawskich tramwajów, już na początku lat 90. udział torowisk wydzielonych był znaczny.
Należy jednak zwrócić uwagę na fakty nieuwzględnione w statystykach. W ostatnim 10-leciu przeprowadzono liczne remonty torowisk. Dodatkowo, w 2006 r. zakupiono szlifierkę, która regularnie szlifuje wszystkie torowiska. Dzięki temu stan torowisk w Warszawie jest najlepszy w Polsce, a tramwaje sunące po gładkich szynach oferują wysoki komfort jazdy. Co więcej, gładkie szyny i odnowione torowiska umożliwiają szybką jazdę. Pomimo tego, nieznacznie spada średnia prędkość komunikacyjna. Wynika to z rosnącego ruchu ulicznego i braku priorytetu na skrzyżowaniach dla transportu szynowego. To wciąż słaba strona warszawskiej komunikacji tramwajowej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Tabela 1. Parametry warszawskiej komunikacji tramwajowej w latach 1992-2011.
Parametr
|
1992
|
2000
|
2005
|
2011
|
Liczba przewiezionych pasażerów [mln]
|
419
|
–
|
–
|
|
Praca przewozowa ogółem [mln wozokm]
|
140
|
142
|
137
|
144
|
Praca przewozowa tramwajów [mln wozokm]
|
39,8
|
46,0
|
46,9
|
45,9
|
Długość tras
|
944
|
932
|
1432
|
1934
|
Długość tras tramwajowych
|
119
|
121
|
121
|
124
|
Długość linii
|
2253
|
3327
|
4026
|
4244
|
Długość linii tramwajowych
|
427
|
486
|
452
|
343
|
Stan inwentarzowy taboru
|
2623
|
2452
|
2317*
|
2425*
|
Stan inwentarzowy tramwajów
|
900
|
870
|
859
|
845
|
Liczba wozów w ruchu
|
1862
|
1878
|
1837
|
1868
|
Liczba wagonów w ruchu (pociągi)
|
611
|
654 (336)
|
670 (345)
|
680 (397)
|
Długość torów [km]
|
269
|
273
|
274
|
263
|
Średnia prędkość eksploatacyjna [km/h]
|
–
|
15,04
|
15,0
|
14,0
|
Długość torów eksploatowanych [km]
|
235
|
240
|
241
|
227
|
Długość torów wydzielonych [km]
|
210
|
216
|
189 (?)
|
180
|
* liczba nie uwzględnia autobusów Veolia Transport, ITS Michalczewski i Mobilis, należy uwzględnić dodatkowo ok. 180 szt. do pierwszej i 450 szt. do drugiej liczby;podobnie większa jest sumaryczna praca przewozowa (podane tylko TW + MZA + PKS Grodzisk Maz., brak Mobilisu i ITS). Dane: roczniki IGKM
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}table.MsoTableGrid{„Tabela – Siatka”border:solid windowtext 1.0pt;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif”}