Wskaźniki warszawskiej komunikacji tramwajowej

infotram
02.09.2013 21:00

Warszawską komunikację miejską obsługuje obecnie 27 linii tramwajowych, w tym jedna historyczna, sezonowa. Wskaźniki charakteryzujące komunikację tramwajową w Warszawie na przeciągu ostatnich 20 lat są dowodem na to, iż tramwaje posiadają stabilną pozycję w układzie transportowym miasta –podobnie jak w wypadku Poznania.

W ostatnim okresie (2005 r.) powstał nowy odcinek linii tramwajowej na Nowym Bemowie, jednak miał on jedynie charakter nieznacznego uzupełnienia układu sieci. Planowana budowa kolejnego odcinka trasy na Bemowie odwleka się, podobnie jak przedłużenie krótkiej odnogi trasy, która ma w przyszłości obsługiwać Tarchomin i Nowodwory. Obecnie eksploatowany odcinek tej linii ma znaczenie „text-align: center;”>tram3271_760

Tramwaje w Warszawie ruszyły w 1866 r., a zelektryfikowano je dopiero w 1908 r. Powstała wówczas gęsta sieć linii tramwajowych, które rozbudowywano terytorialnie w okresie międzywojennym. Po drugiej wojnie światowej przerzedzono siatkę tras w centrum, pozostawiając tramwaje jedynie na magistralnych ciągach. Układ warszawskiej sieci tramwajowej pisaliśmy ostatnio w kilkuczęściowym artykule, tu pierwszy z nich:

http://infotram.pl/text.php?id=57853

Od 20 lat poziom pracy przewozowej tramwajów w Warszawie pozostaje na podobnym poziomie –140 mln wozokilometrów. Wynika to z faktu, iż nie zbudowano nowych tras tramwajowych, a na dotychczasowych utrzymywana jest siatka często kursujących połączeń. Co korzystne dla warszawskich tramwajów, już na początku lat 90. udział torowisk wydzielonych był znaczny.

Należy jednak zwrócić uwagę na fakty nieuwzględnione w statystykach. W ostatnim 10-leciu przeprowadzono liczne remonty torowisk. Dodatkowo, w 2006 r. zakupiono szlifierkę, która regularnie szlifuje wszystkie torowiska. Dzięki temu stan torowisk w Warszawie jest najlepszy w Polsce, a tramwaje sunące po gładkich szynach oferują wysoki komfort jazdy. Co więcej, gładkie szyny i odnowione torowiska umożliwiają szybką jazdę. Pomimo tego, nieznacznie spada średnia prędkość komunikacyjna. Wynika to z rosnącego ruchu ulicznego i braku priorytetu na skrzyżowaniach dla transportu szynowego. To wciąż słaba strona warszawskiej komunikacji tramwajowej.

Tabela 1. Parametry warszawskiej komunikacji tramwajowej w latach 1992-2011.

Parametr
1992
2000
2005
2011
Liczba przewiezionych pasażerów [mln]
419
 
Praca przewozowa ogółem [mln wozokm]
140
142
137
144
Praca przewozowa tramwajów [mln wozokm]
39,8
46,0
46,9
45,9
Długość tras
944
932
1432
1934
Długość tras tramwajowych
119
121
121
124
Długość linii
2253
3327
4026
4244
Długość linii tramwajowych
427
486
452
343
Stan inwentarzowy taboru
2623
2452
2317*
2425*
Stan inwentarzowy tramwajów
900
870
859
845
Liczba wozów w ruchu
1862
1878
1837
1868
Liczba wagonów w ruchu (pociągi)
611
654 (336)
670 (345)
680 (397)
Długość torów [km]
269
273
274
263
Średnia prędkość eksploatacyjna [km/h]
15,04
15,0
14,0
Długość torów eksploatowanych [km]
235
240
241
227
Długość torów wydzielonych [km]
210
216
189 (?)
180

* liczba nie uwzględnia autobusów Veolia Transport, ITS Michalczewski i Mobilis, należy uwzględnić dodatkowo ok. 180 szt. do pierwszej i 450 szt. do drugiej liczby;podobnie większa jest sumaryczna praca przewozowa (podane tylko TW + MZA + PKS Grodzisk Maz., brak Mobilisu i ITS). Dane: roczniki IGKM

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}table.MsoTableGrid{„Tabela – Siatka”border:solid windowtext 1.0pt;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif”}