Wrocławka stodwójka ponownie wyjedzie na tory. Po remoncie

infotram
03.01.2018 11:22

Konstal 102 Na tolegenda wśród tramwajów, które jeździły po Wrocławiu. I choć już od dawna niesłużą komunikacji miejskiej, to jeden z nich odzyskuje właśnie dawny blask.

Zabytek w Krakowie remontują miłośnicy z Klubu SympatykówTransportu Miejskiego. Remont wspiera dotacjami Urząd Miejski.

Wagon Konstal 102Na #2069 został wyprodukowany w czerwcu1972 roku z numerem fabrycznym 364. Przez cały czas jeździł dla MiejskiePrzedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu, stacjonował głównie na zajezdni”Borek” przy ul. Powstańców Śląskich. Z ruchu został wycofany w grudniu 2009roku. Później przejął go Klub Sympatyków Kolei, a w 2013 roku pozyskał go KlubSympatyków Transportu Miejskiego.

Jeden z trzech

Tramwaj jest unikatem, bo to jeden z trzech ostatnichzachowanych wagonów tego typu we Wrocławiu. Jest również jedyny zachowany wpierwotnej formie i jednym z niewielu zachowanych w Polsce. Dlatego w 2014 rokuzostał wpisany do rejestru zabytków.

– Bezpośrednio po tej decyzji Klub wystąpił z wnioskiem owydanie decyzji – pozwolenia konserwatorskiego, którego zakres objąłkompleksowy remont generalny wagonu. Decyzję taką uzyskano. Umożliwiło to namzłożenie oferty w organizowanym przez Urząd Miejski Wrocławia otwartymkonkursie ofert dla organizacji pozarządowych – mówi Krzysztof Kołodziejczyk,prezes KSTM.

Remont w Krakowie

Dzięki temu udało się pozyskać dotacje na jego gruntowneodnowienie. Remont zabytkowego tramwaju pochłonął już około miliona złotych,większość środków pochodziła z dotacji Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.

Historia samego remontu jest długa i wyboista, jak mówiąmiłośnicy komunikacji (kalendarium poniżej), ale ostatecznie tramwaj trafił dozakładów remontowych MPK Kraków i tam jest już na ostatnim etapie prac.

Wcześniej rozmontowano go praktycznie na drobne części,odnowiono poszycie, zabezpieczono przed rdzą. Później udało się gopolakierować. Miłośnicy zadbali o to, aby miał kolor, taki jak dawniej.

Prawdziwą przeprawą był remont instalacji elektrycznej. Dookablowania całego tramwaju potrzebne było aż 9 kilometrów przewodów. – Zciekawostek, w tramwaju miłośnicy zainstalowali lampy tylne z polskiego,zabytkowego już samochodu ciężarowego Żubr, który był produkowany w Jelczu, akierunkowskazy ze stara 66 – mówi Krzysztof Kołodziejczyk.

„Stodwójka” zyskała też retro-wnętrze, dokładnie takie, jakw 1972 roku. Dominuje kolor beżowy i seledynowy. Odnowiono charakterystycznesiedzenia pasażerów i kabinę motorniczego. Został jeszcze ostatni etap remontu,czyli uruchomienie elektryczne.

– Po tym będziemy mogli zabrać wagon do domu! Jesteśmyprzekonani, że uda się to zrobić w pierwszym kwartale 2018 roku – mówiąmiłośnicy transportu.

Wyjedzie na tory

Tramwaj, po powrocie do Wrocławia, na pewno zostanieoficjalnie zaprezentowany dziennikarzom. Klub Miłośników Transportu Miejskiegoplanuje prezentację również w Dniu Dziecka na zajezdni Dąbie.

– Będziemy też jeździć 8 września, podczas Europejskich DniDziedzictwa. Poza tym będziemy organizować nim przejazdy okazjonalne ikomercyjne wynajmy – mówi Kołodziejczyk.

Niewykluczone, że odnowioną „stodwójką” będzie można sięprzejechać również podczas tegorocznej Nocy Muzeów.

{https://www.youtube.com/watch?v=dj5kAdFT1Qg}

Kalendarium remontutramwaju

2009 – Wycofanie z ruchu wagonu 2069

2010 Wagon został sprzedany do Klubu Sympatyków Kolei weWrocławiu.

22.04.2013 Została podpisana umowa na użyczenie wagonuKlubowi Sympatyków Transportu Miejskiego.

15.05.2013 Wagon został oficjalnie zakupiony przez KSTM i odtego momentu jest on naszą własnością.

02.06.2014 Tramwaj Konstal 102Na oficjalnie wpisano dorejestru zabytków

07.07.2014 Na remont wagonu wydano pozwolenie na pracekonserwatorskie co umożliwiło Klubowi złożenie oferty w organizowanym przezUrząd Miejski Wrocławia otwartym konkursie ofert dla organizacji pozarządowychpn. „Działania w zakresie ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego weWrocławiu”.

07.2014 Rozstrzygnięto pierwszy konkurs na dotację doremontu tramwaju. Uzyskaliśmy 130 tysięcy złotych.

1.08.2014-6.10.2014 Realizacja pierwszego etapu remontutramwaju. Wykonano remont kapitalny trzech wózków tramwaju oraz regeneracjęprzetwornicy, wentylatora silnika i przegląd instalacji elektrycznej.

16.03.2015-20.10.2015 Drugi etap renowacji wagonu 2069.Rozebrano wagon do konstrukcji, którą oczyszczono i zabezpieczonoantykorozyjnie. Ten etap był wspierany przez Prezydenta Wrocławia w wysokości170 000,00 zł w ramach otwartego konkursu ofert dla organizacji pozarządowychpn. Działania w zakresie ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego weWrocławiu.

9.07.2015-26.11.2015 – Kolejna dotacja z tego samegokonkursu w wysokości 100 000 złotych pozwoliła na trzeci etap restauracji,który obejmował lakierowanie poszycia wraz z przywróceniem oryginalnych barw,przegląd i naprawę (regenerację) większości podzespołów elektrycznych, w tymnaprawę i konserwację pantografu. Jest to ostatni etap remontu wykonany przezfirmę Protram. Po upadku tejże wagon przetransportowano do Krakowa celemkontynuacji prac.

11.04.2016-20.10.2016 – Czwarty etap naprawy wagonu, któryobejmował odtworzenie instalacji elektrycznej w wagonie. Prace dofinansowanokwotą 150 000 złotych. Ten etap w odróżnieniu do poprzednich wykonywało MiejskiePrzedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie.

28.07.2016-31.12.2016 – Piąty etap remontu wagonu polegał nawstawieniu nowych okien, zamontowaniu drzwi wraz z osprzętem oraz rozpoczęciekompletacji wnętrza. Ten etap uzyskał dofinansowanie w wysokości 100 tysięcyzłotych.

24.03.2017-31.12.2017 – Szósty etap prac konserwatorskichprzy niniejszym tramwaju, który obejmował przede wszystkim kontynuację działańzwiązanych z elektryką (wynikających z przeglądu podzespołów przeprowadzonegoprzez nowego wykonawcę) oraz odtwarzanie wnętrza wagonu. Etap dofinansowanokwotą 250 tysięcy złotych.

12.07.2017-31.12.2017 – Siódmy etap polegał na dokończeniuinstalacji elektrycznej i został dofinansowany kwotą 78 tysięcy złotych.