Wrocław żegna zajezdnię Dąbie

infotram
04.04.2014 15:37
Dzisiaj żegnamy się z zajezdnią przy ul. Wróblewskiego. MPK Wrocław chce upamiętnić tę chwilę i symbolicznie zamknąć stuletnią zajezdnię. Pożegnanie służb konserwujących torowisko oraz sieć trakcyjną odbyło się w południe, natomiast kulminacyjny moment dnia przewidziano na ostatni zjazd tramwaju linii 10 o godzinie 0:21. MPK zaprasza wszystkich miłośników komunikacji miejskiej na ostatni pożegnalny kurs, który startuje z pętli Biskupin o godz. 00:16 i kończy się w zajezdni Dąbie.
Na terenie zajezdni tablice czołowe z napisem Zajezdnia Dąbie zostaną symbolicznie zaklejone napisem Zajezdnia Borek. Po wspólnym zdjęciu ze wszystkimi miłośnikami wrocławskiej komunikacji, tramwaj wyjedzie w kierunku nowej zajezdni, a brama zakładu zostanie zatrzaśnięta.
Dąbie to pierwsza zajezdnia Wrocławia. Tam właśnie znajdowała się zajezdnia tramwajów konnych. Pierwotnie właścicielem obiektu była BSEG, by w 1911 przejść w ręce SSB. Rozbudowę zajezdni rozpoczęto w 1912 by uroczyście ją zakończyć 1 maja 1913 r. Powstały wtedy dwie hale, warsztaty, kotłownia, kuźnia i umywalnia. Powstał także budynek administracyjny i mieszkalny w południowej części placu. W latach 1934-1935 na terenie zajezdni wzniesiono stację trafo. W 1939 roku obiekt przejęła BVB. Zajezdnia działała do końca FB i nie ucierpiała podczas działań wojennych z racji swojego położenia. Po wojnie ruszyła pełną parą w dniu 22 VIII 1945 roku. Jest uznawana za najpiękniejszą, najbardziej kameralną i najbogatszą w niesamowity klimat z wszystkich tego typu budowli we Wrocławiu.  
Zajezdnia Dąbie (foto: wroclaw.pl)Zajezdnia Dąbie (foto: wroclaw.pl)Zajezdnia Dąbie (foto: wroclaw.pl)Zajezdnia Dąbie (foto: wroclaw.pl)