Wrocław zaprezentował plan rozwoju tras tramwajowych do 2027 r.
Budowy tras tramwajowych na Swojczyce, Jagodno, Klecinę, Maślice i do szpitala przy ul. Borowskiej – to plan rozwoju komunikacji tramwajowej do 2027 r. we Wrocławiu.
W poniedziałek (30 maja 2022 roku) władze stolicy Dolnego Śląska zaprezentowały plan rozwoju tras tramwajowych w mieście do 2027 r.
Rozwój
Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk podkreślił, że w ciągu ostatnich trzech lat na rozwój komunikacji miejskiej we Wrocławiu przeznaczono ponad miliard zł - inwestując w nowy tabor, modernizację dotychczasowego czy poprawę jakości torowisk w mieście w ramach TORYwolucji.
„Nie możemy zapominać także o budowie dwóch zupełnie nowych linii tramwajowych - na Popowice, którą oddamy już w tym roku i na Nowy Dwór, z której wrocławianie skorzystają w przyszłym roku. Koszt tych inwestycji przekracza 500 mln zł, a przecież przed nami także budowa nowych mostów Chrobrego, po których będzie przebiegała trasa tramwajowa na Swojczyce” – powiedział Sutryk.
Według wrocławskich urzędników po budowie trasy tramwajowej na Popowice, Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór i na Swojczyce, Wrocław będzie mógł pochwalić się ponad 100 kilometrami tras, dzięki czemu – jak wskazano - ponad 50 proc. mieszkańców będzie miało przystanek oddalony od miejsca zamieszkania o maksymalnie 500 m.
„Dążymy do tego, by tras tramwajowych we Wrocławiu było jeszcze więcej, ale musimy pamiętać, że miasto cały czas się zmienia i rozwija, dlatego do realizacji kolejnych zadań musimy się dobrze przygotować. Stąd powstanie Wrocławskiego Programu Tramwajowego 2.0, który jest odświeżeniem powstałego planu z 2016 r.” – powiedziała Elżbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu wrocławskiego magistratu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
We Wrocławskim Programie Tramwajowym 2.0, który obejmuje priorytetowe inwestycje w infrastrukturę do 2027 r., wskazano budowę pięciu nowych tras; to: Swojczyce, Maślice, Jagodno (trasa autobusowa – I etap), Klecina oraz trasa do i do szpitala przy ul. Borowskiej.
„To nasze priorytety do 2027 r. z perspektywą unijną do rozliczenia do 2030 r. Już projektujemy trasę na Swojczyce, przystępujemy do realizacji I etapu inwestycji na Jagodno, czyli trasy autobusowej, na którą otrzymaliśmy dofinansowanie z Polskiego Ładu, ale również chcemy ogłosić przetarg na zaprojektowanie trasy na Maślice i wierzę, że stanie się to jeszcze w tym roku. Będzie to trasa o długości 3,2 km, z 9 parami przystanków, biegnąca od Tarczyński Arena do planowanej pętli przy linii kolejowej 273" - powiedział Sutryk.
"Dzięki realizacji tej inwestycji aż 11 tysięcy osób zyska dostęp w odległości 500 m do przystanku tramwajowego. A dzięki parkingom P&R i odpowiedniej integracji z autobusami, trasa tramwajowa na Maślice będzie także nową ofertą komunikacyjną dla Stabłowic i Pracz Odrzańskich” – wyliczał Sutryk.
Według prezydenta Wrocławia szacowany koszt budowy pięciu nowych tras, wraz z nowym taborem, to ponad 600 mln zł.
Nowe inwestycje mają być finansowane przy pomocy środków unijnych. Trasy na Swojczyce, Maślice i Jagodno zostały zgłoszone do KPO, Dolnośląskiego Ładu i Programu Inwestycji Strategicznych; samorząd liczy też na środki z nowej perspektywy unijnej i nowe programy dla miast. (PAP)