Wrocław z unijną kasą na tramwaje

infotram
28.06.2017 13:42

MPK Wrocław, podobniejak jego poznański odpowiednik, też z unijną kasą na tramwaje.

Dzisiaj w Centrum Unijnych Projektów Transportowych przewoźnikpodpisał umowę o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura iŚrodowisko (2014-2020) na projekt „Modernizacja floty taboru tramwajowego weWrocławiu pod względem polepszenia efektywności energetycznej oraz zapewnieniadostępności dla osób o ograniczonej sprawności poruszania się – Etap IA.”

Projekt zakłada zakup 56 tramwajów, dzięki którym weWrocławiu zdecydowanie poprawi się dostępność do kursów tramwajowych dla osób oograniczonej mobilności, pasażerów niepełnosprawnych, opiekunów z dziećmi.

56 nowych tramwajów tojedna czwarta naszego taboru. Taki zakup pozwoli nam na pozbycie się starych30-40-letnich w całości wysokopodłogowych pojazdów bez udogodnień. Dzięki tym zakupom w ciągu dwóch latzapewnimy mieszańcom całego miasta prawie o tysiąc kursów więcej dziennietaborem tramwajowym dostępnym dla osób o ograniczeniach ruchowych i taboremklimatyzowanym – zapewnia Jolanta Szczepańska, Prezes MPK. Podpisanie tej umowy oznacza, że instytucjeunijne nie mają żadnych wątpliwość i co do tego, że określone w specyfikacjiparametry tramwajów realizują jeden z głównych celów projektu czyli zapewnieniedostępności dla osób o ograniczonej sprawności poruszania się – dodaje.

Aktualnie MPK dysponuje 225 tramwajami. Ponad 120 z nich totramwaje, do których dostęp utrudnia podłoga wysoka w stu procentach. MPKzałożyło, że co najmniej 20-procentowy udział niskiej podłogi pozwoli spełnićcel projektu.

Pojazdy w większościniskopodłogowe, które do tej pory kupowaliśmy są tak skonstruowane, że niewjadą na każde torowisko, a nam zależy na tym, aby zakupić tramwaje ouniwersalnej konstrukcji, które wyślemy w każdy rejon miasta. Chodzi nam o to,by stworzyć jak najszerszą siatkępołączeń w całym mieście dostępnych dla osób, które mają problem z poruszaniemsię – wyjaśnia prezes Szczepańska.

Część tramwajów zakupionychw ramach tego projektu już jeździ po wrocławskich torowiskach. Są totramwaje Moderus Beta, których aktualnie MPK ma 9 (6 z poprzedniego zakupy i 3z dostawy w ramach tego unijnego projektu). Kolejnych 13 spodziewa się do końcatego roku. Spółka jest również w trakcie przetargu na zakup kolejnych 40 sztuktramwajów w ramach projektu.

Wartość całkowita projektu to 310 529 490 zł, adofinansowanie ze środków Unii Europejskiej: 159 000 000 zł czyli 63 proc. MPKplanuje do 2019 roku wymienić też co najmniej 120 autobusów na nowe. Pozrealizowaniu tych projektów połowa wrocławskiego taboru MPK będzieklimatyzowana i w 85-procentach dostępna dla osób o ograniczonej mobilności.