Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wrocław: wybiera 28 tramwajów Skody w ramach Tramwaju plus

infotram
06.02.2009 10:48

Jesienią przyszłego roku na wrocławskie ulice mają wyjechać pierwsze nowoczesne tramwaje plus. Miasto rozstrzygnęło w czwartek, 5 lutego przetarg na ich dostawę. Wybrało ofertę Skody. Generalnie system Tramwaj Plus zakłada wybudowanie w mieście nowych linii, które połączą wielkie wrocławskie osiedla – jako pierwsze Gaj z Kozanowem. Tramwaje będą szybciej pokonywać trasy, bo na każdym skrzyżowaniu czekać na nie będzie zielone światło. Nie potrzebują pętli dzięki dwóm kabinom motorniczego – z przodu i z tyłu, oraz drzwiom po obu stronach. Skoda ma dostarczyć 28 takich tramwajów. Firma przedstawiła w przetargu najtańszą ofertę. Czesi zgodzili się dostarczyć pojazdy za 263,75 mln zł. Konkurencyjna oferta firmy Bombardier Transportation wynosiła ok. 350 mln zł, a więc była o 90 milionów droższa. Nowe skody będą z zewnątrz bardzo podobne do tych, które obecnie kursują po Wrocławiu na liniach 6 i 7, tylko ich koloru jeszcze nie wybrano. Będą się jednak znacząco różnić wyposażeniem. W tramwaju plus tylko w części będziemy siedzieć tyłem do okien. Większość foteli ustawionych ma być w jednym kierunku. Dzięki temu pasażerowie zyskają więcej miejsc stojących. W '6′ czy '7′ nie mogli się wcisnąć pomiędzy nogi siedzących. Niestety foteli ubędzie ze względu na drzwi umieszczone po obu stronach pojazdu. Nowością ma być stanowisko dla opiekuna pasażerów. Zasiądzie pośrodku tramwaju i będzie udzielał informacji oraz pomagał osobom niepełnosprawnym i matkom z dziećmi. Wieczorami i w weekendy będzie sprzedawał bilety. Opiekun zadba również o bezpieczeństwo pasażerów dzięki bezpośredniej łączności z policją. Wandali i chuliganów odstraszać ma również system kamer. Kolejnym udogodnieniem będą monitory, gdzie wyświetlać się będą informujące dla pasażerów np. o awariach w komunikacji miejskiej. A gdy takich akurat nie będzie – o koncertach i innych imprezach kulturalnych w mieście. W nowych Skodach ma być także upragniona przez wielu pasażerów klimatyzacja. – Pasażerowie nie powinni się jednak spodziewać, że będzie działać jak w samochodach – zastrzega Zbigniew Komar, szef sekcji ds. rozwoju transportu szynowego w magistracie. – Włączana będzie przy temperaturze powyżej 25 stopni i utrzymywać będzie temperaturę o trzy stopnie niższą niż na zewnątrz. Może się wydawać, że to mało. Jednak zwykle latem w tramwajach jest dużo bardziej gorąco niż na dworze, więc nawet te trzy stopnie dadzą ulgę pasażerom. Skoda ma dostarczyć wszystkie tramwaje plus do października 2011 roku, o ile w marcu uda się podpisać umowę. Pierwsze z nich powinny pojawić się we Wrocławiu w listopadzie przyszłego roku. Po warunkiem, że firma Bombardier nie oprotestuje wyniku przetargu.