Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wrocław: Tramwaj plus metro i pociąg

infotram
31.03.2006 12:09
Rewolucyjne zmiany w podróżowaniu po mieście proponują wrocławscy urzędnicy –informuje Gazeta Wyborcza. Sposobem na nasze korki ma być szybki tramwaj, który mógłby ominąć centrum tunelami, a za miasto wyjechać po torach kolejowych. Mieszkasz na Psim Polu, a chcesz zrobić szybkie zakupy w którymś z bielańskich marketów? Proszę bardzo – łapiesz na stacji kolejowej tramwaj kursujący co kwadrans i już po kilkunastu minutach mkniesz ul. Kołłątaja przez centrum. Tu dosiada się koleżanka z Kozanowa – minutę temu wysiadła z podobnego tramwaju. Chwilę marudzi, bo od Dworca Świebodzkiego jechała w strasznym ścisku. Okazuje się, że tylko przez jeden przystanek. Na podziemnej stacji 'Plac Wolności’ różnojęzyczny tłum melomanów przybyłych ze stacji 'Lotnisko’ wysiadł i rzucił się na schody ruchome prowadzące do sali koncertowej. Na przystanku pod Dworcem Głównym też wsiada wielu pasażerów. Na szczęście luźniej się robi jeszcze zanim tramwaj wyjedzie z Bardzkiej na tory kolejowe prowadzące do Bielan Wrocławskich. To już ostatni etap podróży – za stacją Wrocław Klecina szybki pojazd skręca w prawo i po niespełna 40 minutach jazdy od startu można z niego wysiąść. To nie jest opis wirtualnego wątku na forum 'Gazety’. Takiego połączenia możemy się doczekać w ciągu kilku lat. Robocza nazwa pomysłu: 'tramwaj plus’. W urzędzie miejskim pracuje nad nim powstała niedawno sekcja ds. rozwoju transportu szynowego. Wyróżniałby go lepszy, bardziej pojemny tabor. Jeździłby wyłącznie po wydzielonych torowiskach. Na wszystkich liniach światła dawałyby mu pierwszeństwo przejazdu. Dodatkowym bonusem dla pasażerów byłaby elektroniczna informacja. Trasy dla 'tramwaju plus’ są jeszcze opracowywane, ale już wiadomo, że mogą to być planowane nowe połączenie na Kozanów, na Nowy Dwór i lotnisko. Na razie specjaliści rozważają wiele wariantów połączeń. Zbigniew Komar: – Planowana od dawna trasa na Gaj może być podstawą nowej linii północ-południe. Z ulicy Bardzkiej, w rejonie Borowskiej, musiałaby przejść tunelem pod Stawową, w pobliżu Dworca Głównego. Tramwaj na powierzchnię wróciłby na ul. Kołłątaja. Dalej na Kowale. W innej wersji rozpatrywany jest przejazd przez ulicę Mickiewicza. Tunele (drugim tramwaj miałby jeździć pod fosą od Dworca Świebodzkiego do pl. Wolności, w kierunku Teatralnej) mają przyspieszyć przejazd przez centrum. Obecne propozycje: wykorzystanie linii kolejowej od stacji Wrocław Sołtysowice i linii do Bielan Wrocławskich. Szczegóły w Gazecie Wyborczej: http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,35754,3237294.html