Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wrocław postawił na Skodę

infotram
11.02.2009 09:55
Wrocław rozstrzygnął przetarg na dostawę nowych wagonów, które zostaną zakupione w ramach realizowania inwestycji pod nazwą Tramwaj Plus. Zwycięzcą okazała się Skoda. Fakt ten, z jednej strony nie powinien dziwić, gdyż po stolicy Dolnego Śląska jeżdżą już czeskie pojazdy, z drugiej jednak szkoda, że nie udało się wygrać któremuś z rodzimych producentów. Żaden z nich nie złożył nawet ostatecznej oferty i w decydującym boju Czesi pokonali Bombardiera, który w przeszłości dostarczał swoje produkty do Gdańska i Krakowa. W tym miejscu dodajmy, iż do przetargu oprócz wspomnianych wyżej producentów zgłosili się także Siemens, Alstom i Bombardier. W boju o Wrocław mogli startować tylko producenci, którzy w okresie ostatnich trzech lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, zrealizowali należycie dostawy wieloczłonowych, jednokierunkowych i dwukierunkowych, albo dwukierunkowych wagonów tramwajowych, z co najmniej 60 % udziałem niskiej podłogi o łącznej wartości co najmniej 100.000.000,00 zł, w tym co najmniej 5 wagonów dwukierunkowych.
 O zwycięstwie Skody zadecydowała cena, jaką Czesi zaoferowali. Mianowicie za jeden wagon zażądali kwoty 7,7 mln netto. Bombardier swoje produkty wycenił na 10,5 mln netto. – Najkorzystniejsza wydawała się nam oferta Skody, największe znaczenie miała tu przede wszystkim cena –mówi na łamach portalu MMWrocław Zbigniew Komar, pełnomocnik prezydenta ds. rozwoju transportu szynowego.
Już dziś po Wrocławiu jeżdżą czekie tramwaje (fot. Skoda)
Pierwsze nowe wagony wyjadą na ulice Wrocławia jesienią przyszłego roku. Kolejne będą dostarczane stopniowo –po dwa lub trzy miesięcznie. Dostawy zakończą się jesienią 2011. Łącznie do stolicy Dolnego Śląska przybędzie 28 tramwajów. Jak wspomnieliśmy na wstępie zostaną zakupione w ramach Systemu Tramwaj Plus, w ramach którego linią tramwajową zostaną połączone duże wrocławskie osiedla z centrum miasta.
– Obecnie trwają prace przy ulicy Świeradowskiej i Bardzkiej, tam dopiero trwa projektowanie, stamtąd trasa wyjdzie w kierunku Jagodna –mówi MMWrocław Marek Szempliński, rzecznik Wrocławskich Inwestycji. – W najbliższym czasie rozpoczną się prace na skrzyżowaniu Legnickiej, Na Ostatnim Groszu i Lotniczej, dalej trasa będzie biegła w kierunku stadionu – dodaje.
– Zewnętrznie nowe pojazdy będą bardzo podobne do Skód, które jeżdżą na liniach 6 i 7 –mówi MMWrocław Komar – Inna będzie kolorystyka, której jeszcze nie wybrano. Poza tym kabiny motorniczych będą znajdywać się na dwóch końcach tramwaju, a drzwi będą po obu stronach – dodaje.
– Sama nazwa „Tramwaj Plus”wskazuje na to, że mają być to pojazdy o podwyższonym standardzie –tłumaczy Zbigniew Komar. Najistotniejsze zmiany zaobserwujemy we wnętrzach pojazdów. Inny będzie układ siedzeń, mniej krzeseł zostanie ustawionych tyłem do okien. Pojawi się za to więcej miejsc stojących. Tramwaje będą wyposażone w klimatyzację, monitory informujące o zmianach w komunikacji miejskiej i ważnych wydarzeniach kulturalnych, a także system kamer.
Dla mieszkańców Wrocławia nowością będzie stanowisko opiekuna pasażerów, Jego rola polegać ma na udzielaniu podróżnym odpowiednich informacji i pomaganiu we wnoszeniu wózka inwalidzkiego czy wózka z dzieckiem. Osoba ta, dzięki stałej łączności ze strażą miejską będzie zapobiegać także aktom wandalizmu. Czy nowość ta się przyjmie i sprawdzi? O tym przekonamy się dopiero za jakiś czas.