Wrocław: Jakie mają być nowoczesne tramwaje
Jaki wpływ na tory ma nowoczesny tabor? Jakie wózki są lepsze: sztywne czy skrętne? Czy tramwaje mogą jeździć ciszej? Te i inne kwestie poruszają inżynierowie oraz przedstawiciele firm komunikacyjnych z całej Polski. Tym razem gospodarzem Komisji Taboru Tramwajowego jest Wrocław.
Niezwykle ważki temat, bo dotyczący wszystkich przewoźników, obsługujących ruch tramwajowy zagwarantował rekordową frekwencję. Do Wrocławia przyjechało prawie 150 przedstawicieli przedsiębiorstw komunikacyjnych z różnych miast. Przewoźnicy w całej Polsce inwestują praktycznie wyłącznie w tabor niskopodłogowy, który bardzo odbiega konstrukcyjnie od tradycyjnych wagonów. To pociągnęło za sobą mnóstwo następstw, zarówno pozytywnych jak i negatywnych, a największe problemy pojawiają się na styku kół i szyn. Przewoźnicy często podnoszą kwestię zużywania torowisk, a pasażerowie –głośnej jazdy tramwaju. To może się jednak zmienić, o czym przekonują we Wrocławiu uczestnicy konferencji. Właśnie o parametrach technicznych nowo budowanych torowisk oraz projektowanych tramwajów debatują prelegenci. –Panuje wielka różnica w podejściu do projektowania kolei oraz w infrastruktury tramwajowej. O ile kolej może pochwalić się spójnymi normami tworzenia torowisk, o tyle tramwaje traktuje się po macoszemu. To utrudnia pracę przewoźnikom. Apelujemy do prawodawców oraz do środowiska naukowego o uporządkowanie kwestii projektowania torowisk tramwajowych oraz taboru –mówił podczas wykładu inż. Piotr Szyszka z MPK Wrocław, który przygotował prezentację na temat zużycia szyn przez różne typy tramwajów. Środowisko naukowe nie pozostaje głuche na sugestie przewoźników. Obecnie Politechnika Poznańska prowadzi badania nad opracowaniem najodpowiedniejszego profilu koła tramwajowego, a także bada jazdę pojazdów szynowych pod kątem akustyki w miastach. Efekty prac również zostaną zaprezentowane podczas spotkania. Obrady Komisji Taboru Tramwajowego potrwają dwa dni –do jutra. Gospodarzami tej edycji są Izba Gospodarki Komunikacji Miejskiej wraz z MPK Wrocław. Posiedzenia Komisji odbywają się dwa razy do roku w różnych miastach w Polsce. Są okazją do wymiany doświadczeń przewoźników, a także podzielenia się problemami towarzyszącymi eksploatacji taboru oraz próbami ich rozwiązywania. Przy okazji konferencji można zapoznać się z ofertą firm produkujących systemy i urządzenia pomocne w eksploatacji taboru komunikacyjnego oraz zasięgnąć informacji o nowinkach technicznych w dziedzinie komunikacji miejskiej.