Wrocław: Inteligentny system potrzebuje odważnych decyzji
Zielona fala dla tramwajów na wszystkich skrzyżowaniach w mieście – tak jest we francuskim Reims i tak mogłoby być we Wrocławiu. Miasto za ponad 100 mln zł kupiło identyczny system sterowania ruchem, ale nie zamontuje go na wszystkich skrzyżowaniach. To błąd – pisze Gazeta Wyborcza. W połowie miesiąca na pierwszych 10 skrzyżowaniach we Wrocławiu zacznie działać tzw. ITS (Intelligent Transport System). W sumie do końca przyszłego roku ma objąć ponad 150 skrzyżowań. Jego zadanie to sterowanie światłami w taki sposób, by zbliżający się do skrzyżowania tramwaj w odpowiednim momencie otrzymywał zielone światło i nie musiał się zatrzymywać.
W Reims doskonale się to sprawdza. Tramwaje jeżdżą tak, jakby w całym mieście nie było skrzyżowań i świateł. Podobnie jak metro zatrzymują się wyłącznie na przystankach. Wydzielonymi torowiskami pędzą ponad 40 km/godz., podczas gdy obok samochody ciągną się w długich korkach. Szczegóły.