Wózki napędowe Siemens dla tramwajów

infotram
21.05.2012 16:36
Tramwajowe wózki wykonywane przez Siemens tak jak kolejowe są produkowane w Austrii, w fabryce w Graz. Obecna gama produkcyjna to 5 podstawowych typów.
SF 30 C LWF
SF 30 C LWF to dwuosiowy wózek toczny dla tramwaju niskopodłogowego typu Combino, produkowany od 1998 roku. Konstrukcję wózka opracowano w 1996 roku uwzględniając wymóg dużej modułowości budowy. Dostępna jest wersja normalno- jak i wąskotorowa. Koła są zamocowane niezależnie i pozbawione połączenia w postaci pełnej osi zestawu kołowego. Taka konstrukcja umożliwia uzyskanie wysokości podłogi na poziomie 350 mm nad główką szyny. Pierwszy stopień odsprężynowania to sprężyna stalowo-gumowa, zapewniająca pewne prowadzenie koła w płaszczyźnie pionowej i poziomej. Drugi stopień odsprężynowania to sprężyna stalowa wspomagana gumową, zapewniająca progresywną charakterystykę zawieszenia. Wózek posiada tłumiki hydrauliczne drgań. Konstrukcję ramy wózka wykonano z odlewanych i kutych płyt stalowych.

sf30clwf_760

Tabela 1. Dane techniczne wózka Siemens SF 30 C LWF.
Wózek
SF 30 C LWF
Maksymalna prędkość jazdy
70 km/h
Maksymalny nacisk na osie
2 x 10 t
Rozstaw osi
1800 mm
Szerokość toru
1000 mm / 1435 mm
Średnica koła nowego/zużytego
600 mm / 520 mm
Najmniejszy promień łuku
15 m
Masa
3 t / 3,2 t
 
SF 30 C TWF
SF 30 C TWF to dwuosiowy wózek napędowy dla tramwaju niskopodłogowego typu Combino, produkowany od 1998 roku. Konstrukcja jest zbliżona do wózka tocznego SF 30 C LWF. Zespół wyposażono w dwa w pełni odsprężynowane, samoprzewietrzalne trójfazowe silniki asynchroniczne. Jeden silnik napędza oba koła po jednej stronie wózka. Sprzęgła łączące silnik z kołami jak i sam silnik zaaranżowano tak, aby dostęp do nich był łatwy, a wykonanie większości czynności obsługowych –możliwe bez wykorzystywania kanału warsztatowego. Kompletny zespół napędowy może być zdemontowany bez podnoszenia wózka. Przeniesienie napędu z silnika umożliwiają przekładnie stożkowe. Dodatkowe wyposażenie wózka stanowią piasecznice, system smarowania obrzeży kół, tłumiki hałasu kół.

sf30ctwf_760

Tabela 2. Dane techniczne wózka Siemens SF 30 C TWF.
Wózek
SF 30 C TWF
Maksymalna prędkość jazdy
70 km/h
Maksymalny nacisk na osie
2 x 10 t
Rozstaw osi
1800 mm
Szerokość toru
1000 mm / 1435 mm
Średnica koła nowego/zużytego
600 mm / 520 mm
Najmniejszy promień łuku
15 m
Masa
4,3 t / 4,5 t
 
 SF 30 Combino plus TWF / LWF
SF 30 Combino plus to zmodernizowana wersja wózka dla tramwaju Combino. Ze względu na zmianę lokalizacji wózka w członie niezbędna była zmiana konstrukcji celem umożliwienia skrętu o 4,5 stopnia. Sprężyny śrubowe drugiego stopnia odsprężynowania zastąpiono sprężynami gumowymi o kształcie klepsydry, umożliwiające większy ruch poprzeczny, niż sprężyny stalowe.

sf30cplus_760

Tabela 3. Dane techniczne wózka Siemens SF 30 Combino plus TWF / LWF.
Wózek
SF 30 Combino plus TWF / LWF
Maksymalna prędkość jazdy
70 km/h
Maksymalny nacisk na osie
2 x 10 t
Moc silników
2 x 100 kW
Rozstaw osi
1800 mm
Szerokość toru
1435 mm
Średnica koła nowego/zużytego
600 mm / 520 mm
Najmniejszy promień łuku
15 m
Masa
4,9 t
 
SF 40
Wózek toczny SF 40 znajduje zastosowanie w tramwaju w 70% niskopodłogowym –Avanto / S70. Wózek zaprojektowano tak, aby zapewnić  większą prędkość, lepszy komfort i większy nacisk na oś niż w dotychczasowych tramwajach niskopodłogowych. We wnętrzu tramwaju Avanto część nisko- i wysokopodłogową oddziela jeden stopień. Wózek połączony jest z konstrukcją członu tramwaju za pomocą dwóch wzdłużnych drążków. Drugi stopień odsprężynowania stanowią sprężyny śrubowe w parze ze sprężynami gumowymi lub –na specjalne zamówienie – siłowniki hydrauliczne, podwyższające komfort. Ramę wózka wykonano z prostokątnych profili i odlewanych elementów stalowych. Pierwszy stopień odsprężynowania to sprężyny stalowo-gumowe.

sf40_760

Tabela 4. Dane techniczne wózka Siemens SF 40.
Wózek
SF 40
Maksymalna prędkość jazdy
106 km/h
Maksymalny nacisk na osie
2 x 11,5 t
Rozstaw osi
1800 mm
Szerokość toru
1435 mm
Średnica koła nowego/zużytego
660 mm / 580 mm
Najmniejszy promień łuku
25 m
Masa
3,6 t
 
SF 70
Wózek napędowy SF 70 ma konstrukcję zbliżoną do wózka SF 40. Jego cechą jest możliwość skrętu do 12 stopni względem pudła członu tramwaju. Na środku wózka umieszczono specjalny wspornik, łączący się poprzez trzpień z nadwoziem. Na wsporniku znajdują się powierzchnie trące, wytwarzające tarcie przy skrętnych ruchach nadwozia tramwaju, co zapewnia spokojność biegu przy dużych prędkościach. Wspornik oparty jest na 2 sprężynach śrubowych. Do belki czołowej wózka zamocowano trójfazowy, asynchroniczny silnik trakcyjny, który połączony jest z przekładnią zębatą czołową. Połączenie przekładni z zestawem kołowym zapewnia wał drążony. Podatne sprzęgła zębate umożliwiają tłumienie drgań skrętnych. Poza tarczami przy kołach, montowana jest dodatkowa tarcza hamulcowa na wyjściu z przekładni.

sf70_760

Tabela 5. Dane techniczne wózka Siemens SF 70.
Wózek
SF 70
Maksymalna prędkość jazdy
106 km/h
Moc ciągła na zestaw kołowy
140 kW
Maksymalny nacisk na osie
2 x 10,5 t
Rozstaw osi
1900 mm
Szerokość toru
1435 mm
Średnica koła nowego/zużytego
660 mm / 580 mm
Najmniejszy promień łuku
25 m
Masa
5,7 t