Wózki napędowe Siemens dla tramwajów
infotram
21.05.2012 16:36
Wózki napędowe Siemens dla tramwajów
Tramwajowe wózki wykonywane przez Siemens tak jak kolejowe są produkowane w Austrii, w fabryce w Graz. Obecna gama produkcyjna to 5 podstawowych typów.
SF 30 C LWF
SF 30 C LWF to dwuosiowy wózek toczny dla tramwaju niskopodłogowego typu Combino, produkowany od 1998 roku. Konstrukcję wózka opracowano w 1996 roku uwzględniając wymóg dużej modułowości budowy. Dostępna jest wersja normalno- jak i wąskotorowa. Koła są zamocowane niezależnie i pozbawione połączenia w postaci pełnej osi zestawu kołowego. Taka konstrukcja umożliwia uzyskanie wysokości podłogi na poziomie 350 mm nad główką szyny. Pierwszy stopień odsprężynowania to sprężyna stalowo-gumowa, zapewniająca pewne prowadzenie koła w płaszczyźnie pionowej i poziomej. Drugi stopień odsprężynowania to sprężyna stalowa wspomagana gumową, zapewniająca progresywną charakterystykę zawieszenia. Wózek posiada tłumiki hydrauliczne drgań. Konstrukcję ramy wózka wykonano z odlewanych i kutych płyt stalowych.
Tabela 1. Dane techniczne wózka Siemens SF 30 C LWF.
Wózek
|
SF 30 C LWF
|
Maksymalna prędkość jazdy
|
70 km/h
|
Maksymalny nacisk na osie
|
2 x 10 t
|
Rozstaw osi
|
1800 mm
|
Szerokość toru
|
1000 mm / 1435 mm
|
Średnica koła nowego/zużytego
|
600 mm / 520 mm
|
Najmniejszy promień łuku
|
15 m
|
Masa
|
3 t / 3,2 t
|
SF 30 C TWF
SF 30 C TWF to dwuosiowy wózek napędowy dla tramwaju niskopodłogowego typu Combino, produkowany od 1998 roku. Konstrukcja jest zbliżona do wózka tocznego SF 30 C LWF. Zespół wyposażono w dwa w pełni odsprężynowane, samoprzewietrzalne trójfazowe silniki asynchroniczne. Jeden silnik napędza oba koła po jednej stronie wózka. Sprzęgła łączące silnik z kołami jak i sam silnik zaaranżowano tak, aby dostęp do nich był łatwy, a wykonanie większości czynności obsługowych –możliwe bez wykorzystywania kanału warsztatowego. Kompletny zespół napędowy może być zdemontowany bez podnoszenia wózka. Przeniesienie napędu z silnika umożliwiają przekładnie stożkowe. Dodatkowe wyposażenie wózka stanowią piasecznice, system smarowania obrzeży kół, tłumiki hałasu kół.
Tabela 2. Dane techniczne wózka Siemens SF 30 C TWF.
Wózek
|
SF 30 C TWF
|
Maksymalna prędkość jazdy
|
70 km/h
|
Maksymalny nacisk na osie
|
2 x 10 t
|
Rozstaw osi
|
1800 mm
|
Szerokość toru
|
1000 mm / 1435 mm
|
Średnica koła nowego/zużytego
|
600 mm / 520 mm
|
Najmniejszy promień łuku
|
15 m
|
Masa
|
4,3 t / 4,5 t
|
SF 30 Combino plus TWF / LWF
SF 30 Combino plus to zmodernizowana wersja wózka dla tramwaju Combino. Ze względu na zmianę lokalizacji wózka w członie niezbędna była zmiana konstrukcji celem umożliwienia skrętu o 4,5 stopnia. Sprężyny śrubowe drugiego stopnia odsprężynowania zastąpiono sprężynami gumowymi o kształcie klepsydry, umożliwiające większy ruch poprzeczny, niż sprężyny stalowe.
Tabela 3. Dane techniczne wózka Siemens SF 30 Combino plus TWF / LWF.
Wózek
|
SF 30 Combino plus TWF / LWF
|
Maksymalna prędkość jazdy
|
70 km/h
|
Maksymalny nacisk na osie
|
2 x 10 t
|
Moc silników
|
2 x 100 kW
|
Rozstaw osi
|
1800 mm
|
Szerokość toru
|
1435 mm
|
Średnica koła nowego/zużytego
|
600 mm / 520 mm
|
Najmniejszy promień łuku
|
15 m
|
Masa
|
4,9 t
|
SF 40
Wózek toczny SF 40 znajduje zastosowanie w tramwaju w 70% niskopodłogowym –Avanto / S70. Wózek zaprojektowano tak, aby zapewnić większą prędkość, lepszy komfort i większy nacisk na oś niż w dotychczasowych tramwajach niskopodłogowych. We wnętrzu tramwaju Avanto część nisko- i wysokopodłogową oddziela jeden stopień. Wózek połączony jest z konstrukcją członu tramwaju za pomocą dwóch wzdłużnych drążków. Drugi stopień odsprężynowania stanowią sprężyny śrubowe w parze ze sprężynami gumowymi lub –na specjalne zamówienie – siłowniki hydrauliczne, podwyższające komfort. Ramę wózka wykonano z prostokątnych profili i odlewanych elementów stalowych. Pierwszy stopień odsprężynowania to sprężyny stalowo-gumowe.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Tabela 4. Dane techniczne wózka Siemens SF 40.
Wózek
|
SF 40
|
Maksymalna prędkość jazdy
|
106 km/h
|
Maksymalny nacisk na osie
|
2 x 11,5 t
|
Rozstaw osi
|
1800 mm
|
Szerokość toru
|
1435 mm
|
Średnica koła nowego/zużytego
|
660 mm / 580 mm
|
Najmniejszy promień łuku
|
25 m
|
Masa
|
3,6 t
|
SF 70
Wózek napędowy SF 70 ma konstrukcję zbliżoną do wózka SF 40. Jego cechą jest możliwość skrętu do 12 stopni względem pudła członu tramwaju. Na środku wózka umieszczono specjalny wspornik, łączący się poprzez trzpień z nadwoziem. Na wsporniku znajdują się powierzchnie trące, wytwarzające tarcie przy skrętnych ruchach nadwozia tramwaju, co zapewnia spokojność biegu przy dużych prędkościach. Wspornik oparty jest na 2 sprężynach śrubowych. Do belki czołowej wózka zamocowano trójfazowy, asynchroniczny silnik trakcyjny, który połączony jest z przekładnią zębatą czołową. Połączenie przekładni z zestawem kołowym zapewnia wał drążony. Podatne sprzęgła zębate umożliwiają tłumienie drgań skrętnych. Poza tarczami przy kołach, montowana jest dodatkowa tarcza hamulcowa na wyjściu z przekładni.
Tabela 5. Dane techniczne wózka Siemens SF 70.
Wózek
|
SF 70
|
Maksymalna prędkość jazdy
|
106 km/h
|
Moc ciągła na zestaw kołowy
|
140 kW
|
Maksymalny nacisk na osie
|
2 x 10,5 t
|
Rozstaw osi
|
1900 mm
|
Szerokość toru
|
1435 mm
|
Średnica koła nowego/zużytego
|
660 mm / 580 mm
|
Najmniejszy promień łuku
|
25 m
|
Masa
|
5,7 t
|
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022