Wózek tramwaju Pesa Swing 10NNa
Przy okazji dnia otwartego warszawskiej zajezdni Żoliborz każdy chętny miał okazję obejrzeć od spodu najnowszy warszawski tramwaj Swing. Na kanale ustawiono wagon Pesa Swing Duo #3506 wyprodukowany w 2012 r.
Przed tramwajem, na tokarce podtorowej, ustawiono zdemontowany z tramwaju wózek napędowy 10NNa, wyprodukowany w 2013 r., o numerze seryjnym SMT 694 / 13. Wózek posiada pełne osie, co tłumaczy, dlaczego w Swingu podłoga wznosi się w przejściu nad wózkami.
Z boku wózka znajdują się trójfazowe silniki asynchroniczne produkcji VEM Sachsenwerk GmbH, typu DKCBZ 0211-4FA. Silniki tego typu są stosowane we wszystkich tramwajach 120N i 120Na. Wyposażono w nie również pierwsze niskopodłogowce Pesy – 121N z Elbląga. Silnik charakteryzuje się następującymi parametrami znamionowymi: napięcie 430 V, natężenie prądu 191 A, częstotliwość 60 Hz, prędkość obrotowa 1777 obr/min, moc – 105 kW. Maksymalna prędkość obrotowa to 4784 obr/min, a masa – 400 kg. Napęd z silnika jest przenoszony za pomocą przekładni kątowej Voith i sprzęgieł stalowo-gumowych na oś.
Wózek wykonany jest jako konstrukcja spawana o kształcie litery H z podwójnym środkowym szczeblem. W skrajnych częściach umieszczono amortyzatory tłumiące drgania poprzeczne. Kto wjeżdżał tramwajem Swing w łuk ten wie, że w pojeździe tym zarzuca pudłem i amortyzatory mają na to niewielki wpływ. Dodatkowy zestaw 4 tłumików znajduje się w górnej części wózka, tłumią one drgania pionowe.
Zaglądając od boku, dostrzegamy masywną, wentylowaną tarczę hamulcową. Zasadniczo tramwaj hamuje z wykorzystaniem hamulca elektrodynamicznego, a hamulce tarczowe go dohamowują. Hamulec szynowy pełni rolę awaryjną.
Przed przednią osią wózka napędzanego można dostrzec wylot dyszy piasecznicy. Po lewej widoczne jest też mocowanie amortyzatora drgań poprzecznych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
O wózkach w Swingu mówi się, że są nieskrętne, jednak nie jest to prawdą. Wózek obraca się o kilka stopni. Ograniczniki obrotu tu gumowe bloki o kształcie półkuli. Na zdjęciu widoczny odstęp ogranicznika od konstrukcji pudła przy wózku ustawionym do jazdy nawprost.
Wózek jest połączony z pudłem za pomocą 3 solidnych drążków, których układ umożliwia niewielki skręt wózka względem nadwozia.
Podwozie to solidna, spawana konstrukcja z belek stalowych. Obszar w obrębie drzwi wejściowych wzmocniony jest dospawaną, blaszaną płytą.