Wózek tramwaju Pesa Swing 10NNa

infotram
04.06.2013 09:33

Przy okazji dnia otwartego warszawskiej zajezdni Żoliborz każdy chętny miał okazję obejrzeć od spodu najnowszy warszawski tramwaj Swing. Na kanale ustawiono wagon Pesa Swing Duo #3506 wyprodukowany w 2012 r.

w1_760

Przed tramwajem, na tokarce podtorowej, ustawiono zdemontowany z tramwaju wózek napędowy 10NNa, wyprodukowany w 2013 r., o numerze seryjnym SMT 694 / 13. Wózek posiada pełne osie, co tłumaczy, dlaczego w Swingu podłoga wznosi się w przejściu nad wózkami.

w2_760

Z boku wózka znajdują się trójfazowe silniki asynchroniczne produkcji VEM Sachsenwerk GmbH, typu DKCBZ 0211-4FA. Silniki tego typu są stosowane we wszystkich tramwajach 120N i 120Na. Wyposażono w nie również pierwsze niskopodłogowce Pesy – 121N z Elbląga. Silnik charakteryzuje się następującymi parametrami znamionowymi: napięcie 430 V, natężenie prądu 191 A, częstotliwość 60 Hz, prędkość obrotowa 1777 obr/min, moc – 105 kW. Maksymalna prędkość obrotowa to 4784 obr/min, a masa – 400 kg. Napęd z silnika jest przenoszony za pomocą przekładni kątowej Voith i sprzęgieł stalowo-gumowych na oś.

img_9636_copy_760

Wózek wykonany jest jako konstrukcja spawana o kształcie litery H z podwójnym środkowym szczeblem. W skrajnych częściach umieszczono amortyzatory tłumiące drgania poprzeczne. Kto wjeżdżał tramwajem Swing w łuk ten wie, że w pojeździe tym zarzuca pudłem i amortyzatory mają na to niewielki wpływ. Dodatkowy zestaw 4 tłumików znajduje się w górnej części wózka, tłumią one drgania pionowe.

w3_760

Zaglądając od boku, dostrzegamy masywną, wentylowaną tarczę hamulcową. Zasadniczo tramwaj hamuje z wykorzystaniem hamulca elektrodynamicznego, a hamulce tarczowe go dohamowują. Hamulec szynowy pełni rolę awaryjną.

w4_760

Przed przednią osią wózka napędzanego można dostrzec wylot dyszy piasecznicy. Po lewej widoczne jest też mocowanie amortyzatora drgań poprzecznych.

w6_760

O wózkach w Swingu mówi się, że są nieskrętne, jednak nie jest to prawdą. Wózek obraca się o kilka stopni. Ograniczniki obrotu tu gumowe bloki o kształcie półkuli. Na zdjęciu widoczny odstęp ogranicznika od konstrukcji pudła przy wózku ustawionym do jazdy nawprost.

w7_760

 

Wózek jest połączony z pudłem za pomocą 3 solidnych drążków, których układ umożliwia niewielki skręt wózka względem nadwozia.

w8_760

Maźnice zestawów kołowych są połączone z konstrukcją ramy pudła za pośrednictwem gumowych elementów tłumiących. Na zdjęciu widoczne też podłączenie czujnika prędkości obrotowej osi – niezbędnego do działania układu przeciwpoślizgowego, zapobiegającego poślizgowi kół przy ruszaniu i hamowaniu – tramwajowy ASR i ABS.

w9_760

Osie są zamocowane w specjalnych stalowych elementach, które są połączone z ramą wózka za pośrednictwem 2 gumowych elementów sprężystych. Kremowe klamry zapobiegają zapewne wypadnięciu osi przy unoszeniu wózka.

w5_760

Podwozie to solidna, spawana konstrukcja z belek stalowych. Obszar w obrębie drzwi wejściowych wzmocniony jest dospawaną, blaszaną płytą.