Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wnętrze Swinga jednokierunkowego i DUO

infotram
29.03.2013 18:15

Od 2010 r. kursują po Warszawie jednokierunkowe tramwaje PESA Swing, a w 2012 r. dołączyły do nich dwukierunkowe wagony PESA Swing Duo. Przyjrzymy się ich wnętrzom.

tram3169wew5_760 tram3505wew4_760
Swing jednokierunkowy powstał w wyniku doświadczeń związanych z eksploatacją tramwajów 120N z 2007 r. Wagony te były 32-metrowe, a w ich wnętrzu umieszczono fotele w układzie 1+2 – czyli po lewej stronie pudła wagonu znalazł się podwójny rząd foteli. Zapewniło to znaczną liczbę miejsc siedzących – łącznie 63. Tramwaje przeszły test praktyczny na obciążonej linii 9 o relacji Gocławek – Okęcie (P+R Al. Krakowska), przecinającej średnicowo centrum Warszawy. W praktyce eksploatacyjnej okazało się, iż wnętrze o takiej aranżacji łatwo ulega zatłoczeniu. Toteż w Swingach wprowadzono układ siedzeń 1+1, znany z tramwajów 13N i 105N.

Niska liczba miejsc siedzących wprawdzie obniża komfort podróży w okresie poza szczytem przewozowym, lecz w warunkach zatłoczenia panującego na Al. Jerozolimskich, czy też na al. Jana Pawła II, zapewnia korzystną pojemność pasażerską. W realiach stołecznych, przy słabo rozbudowanym systemie kolei miejskiej (naziemnej jak i podziemnej), tramwaj musi przejąć na siebie rolę magistralnego środka przewozowego. Pojemność staje się tym samym ważniejsza niż komfort.

Przechodząc na liczby, łączną liczbę miejsc siedzących ograniczono w Swingu do 44 (w tym 4 rozkładane). W pesie dwukierunkowej są już tylko 32 fotele, w tym również 4 rozkładane.

Porównując fotografie, daje się dostrzec szeroka przestrzeń we wnętrzu Swinga, kontrastująca z poprzegradzanym różnymi barierami wnętrzem Swinga Duo. W środku dwukierunkowej wersji konieczne było umieszczenie obowiązkowych miejsc dla niepełnosprawnych, przez co 'deski do prasowania’ znalazły się w poprzek przejścia, a nie przy ścianie, jak w wersji jednokierunkowej.

tram3169wew4_760 tram3505wew3_760
W Swingu jednokierunkowym naprzeciw drzwi znajdują się miejsca na wózki i rozkładane fotele – powiększona przestrzeń do stania. W Swingu duo naprzeciw drzwi są oczywiście przeciwległe drzwi, stąd miejsce na wózki przesunięto do środka członu.
tram3169wew3_760
Swing duo konstrukcyjnie jest odpowiednikiem solowej wersji, stąd w obu pojazdach w przestrzeni nad wózkami umieszczone są ukośne fotele. Rozwiązanie to jest o tyle niekorzystne, iż w warunkach tłoku podróżni zajmujący miejsca stojące ocierają się o kolana osób siedzących.
 tram3169wew1_760 tram3505wew1_760
Kabiny motorniczego w tramwajach różnią się nieznacznie – w wersji duo drzwi są nieco szersze, a wyświetlacz wewnętrzny – umieszczony nieco wyżej.
tram3169wew2_760

Na końcu Swinga jednokierunkowego znajduje się znaczna liczba foteli, z których część jest umieszczono dość wysoko. Osoba średniego wzrostu zajmując miejsce siedzące nie dosięga stopami podłogi. Dwa spośród foteli są zamocowane do ściany – na zdjęciu widoczne ich niewielkie ugięcie. W dwukierunkowej pesie znajduje się tu oczywiście druga, symetryczna kabina.

Odnośnie skierowania siedzeń względem kierunku jazdy w dwukierunkowym Swingu, to fotele w członie drugim są skierowane w jedną stronę, a w czwartym – w przeciwną.