Wkrótce początek budowy węzła Brynów

infotram
18.01.2018 07:57

Teren w rejonie obecnejpętli tramwajowej w dzielnicy Katowic – Brynowie przekazał w środę wykonawcyplanowanego tam węzła przesiadkowego samorząd miasta. Jedna z dwóchnajwiększych powstających w mieście inwestycji tego typu ma być gotowa przedkońcem 2019 r.

Chodzi o jedno z czterech przedsięwzięć obecnego etapubudowy Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych. Przetargprzeprowadziły wspólnie samorząd Katowic oraz obsługująca komunikacjętramwajową w regionie samorządowa spółka Tramwaje Śląskie.

Węzeł przesiadkowy Brynów ma obsługiwać południową częśćmiasta – ruch napływający od strony m.in. Mikołowa. Prócz rozbudowanej pętlitramwajowej, przystanków tramwajowych i autobusowych (typu drzwi w drzwi) orazmiejsc postojowych dla autobusów, ma składać się m.in. z wielopoziomowego orazjednopoziomowego parkingu oraz obiektu z poczekalnią i parkingiem rowerowym.

Jak przekazała PAP w środę rzeczniczka katowickiegomagistratu Ewa Lipka, teren przyszłego węzła został tego dnia przekazanykonsorcjum firm Warbud oraz Stor. Choć pierwotnie miasto za najkorzystniejsząuznało ofertę konsorcjum Unibep i ZUE, potem informowało o wpłynięciu odwołaniaoraz o ponownym wyborze oferty.

Wartą ok. 62,7 mln zł brutto umowę na węzeł Brynów podpisanopod koniec ub. roku; termin realizacji przewidziano na 22 miesiące. Taki samtermin przewidziano w zawartej pod koniec listopada umowie z wykonawcą węzłaprzesiadkowego na węzeł Zawodzie, który obsłuży wschodnią część miasta. Praceza 66,4 mln zł brutto wykona tam konsorcjum firm ZUE i Unibep.

Węzły Brynów i Zawodzie przewidziano w pierwszym etapietworzenia Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych jako węzłytypu park&ride, powiązane z komunikacją tramwajową. Węzeł Sądowa maintegrować komunikację autobusową o różnym zasięgu z komunikacją miejską. WęzełLigota przy dworcu kolejowym w południowej dzielnicy o tej nazwie ma łączyćkomunikację miejską z koleją.

Prace nad niewielkim centrum przesiadkowym w Ligocie trwają,powinny zakończyć się w połowie br. Przetarg dla węzła Sądowa w centrum miastajest finalizowany; zgodnie ze specyfikacją wykonawca będzie miał na realizacjęzadania 22 miesiące od dnia podpisania umowy.

W drugim etapie Katowickiego Systemu Zintegrowanych WęzłówPrzesiadkowych, którego realizację przewidziano na lata 2018-2020, powstać mająwęzły park&ride powiązane z koleją: Piotrowice i Podlesie, a także węzeł:Kostuchna – położony na końcu planowanej nowej linii tramwajowej.

W tym etapie magistrat sygnalizował też wolę utworzenianiewielkiego centrum przesiadkowego pod wiaduktem kolejowym w ścisłym centrum,przy ul. św. Jana, jednak ze względu na plany kolei najpewniej nie powstanieono w najbliższych latach.

Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych ma byćwspółfinansowany z funduszy europejskich z dwóch źródeł. We wrześniu ub. rokuzarząd woj. śląskiego przyznał łącznie ok. 120 mln zł dofinansowania z RPO Woj.Śląskiego na trzy węzły zgłoszone w procedurze Zintegrowanych InwestycjiTerytorialnych (ZIT): Zawodzie, Brynów oraz Ligota. Środki ZIT mają równieżwesprzeć budowę węzłów: Piotrowice, Podlesie i Kostuchna.

Projekt dotyczący węzła Sądowa otrzyma dofinansowanie zProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.