Wkład własny Krakowa na Trasę Łagiewnicką poniżej 10%
Wkład własny Krakowaw projekcie Trasy Łagiewnickiej wartym ponad 1 mld zł wynosi jedynie 90 mln zł.”To dzięki sprawnej strukturyzacji finansowania” – podkreślił członekzarządu BGK Wojciech Hann.
Budowa trasy przyczyni się do odciążenia ruchu drogowego wścisłym centrum Krakowa i połączy ze sobą południowe dzielnice miasta. W ramachinwestycji powstanie nowoczesna arteria o długości ok. 4 km. Projekt przewidujewybudowanie dwóch jezdni z trzema pasami ruchu oraz torów tramwajowych.Przedsięwzięcie wymaga również m.in. wydrążenia trzech tuneli o łącznejdługości ok. półtora kilometra i budowy dwóch mostów (w tym kolejowego).Harmonogram zakłada zakończenie prac budowalnych w 2020 roku.
Członek zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego Wojciech Hann,zwrócił uwagę, że Kraków na projekt wart ponad 1 mld zł wyłożył jedynie 90 mlnzł. „Dzięki sprawnej strukturyzacji finansowania, przy udziale finansowania zestrony BGK, ze strony Europejskiego Banku Inwestycyjnego, a także finansowaniainstrumentem hybrydowym ze strony Polskiego Funduszu Rozwoju, Kraków przy tymstosunkowo niewielkim wkładzie jest w stanie spiąć olbrzymi projekt” -zaznaczył.
Miasto pozyskało finansowanie na budowę Trasy Łagiewnickiejz tzw. Planu Junckera, Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) udziela pożyczki wwysokości ok. 400 mln zł. Niemal 300 mln zł kredytu zapewni Bank GospodarstwaKrajowego. Za wypracowanie struktury prawnej, modelowanie finansoweprzedsięwzięcia oraz aranżację finansowania odpowiada Polski Fundusz Rozwoju(PFR), który dostarcza także ponad 200 mln zł. Miasto wystąpiło ponadto oblisko 100 mln zł dotacji unijnej z Programu Infrastruktura i Środowisko.Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na ponad 1 mld zł.
„Mamy tu 27-letnie finansowanie na budowę i utrzymanie tegoprojektu infrastrukturalnego, to tenor (ang. okres kredytowania), który jestwłaściwie nieosiągalny dla banków komercyjnych” – podkreślił Hann.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Trasa Łagiewnicka to 11. duża inwestycja Polski zfinansowaniem EBI w ramach Planu Junckera. Łączna wartość tych projektów toponad 11,6 mld zł, a wsparcia EBI – 4,1 mld zł. Sześć inwestycji zrealizująprywatne podmioty, trzy – samorządy (szpital wojewódzki w Toruniu, budowamieszkań komunalnych w Poznaniu, Trasa Łagiewnicka) i dwie – spółki skarbupaństwa (Tauron oraz Przewozy Regionalne).
Jak podkreślił wiceminister rozwoju Witold Słowik, cytowanyw marcowym komunikacie MR, takie wyniki plasują nas w unijnej czołówce. „Wedługdanych Komisji Europejskiej na koniec stycznia 2017 r. Polska zajmuje 6.pozycję w UE pod względem wykorzystania środków z Planu Junckera – zaznaczyłwiceminister.
„