WKD pojedzie autobusami?
O dwa tysiące samochodów mniej przy wjeździe do Warszawy zkierunku zachodniego. Takie dane wskazują ościenne gminy po wprowadzeniu nowejformy obsługi komunikacyjnej pasma zachodniego województwa mazowieckiego wkorytarzu dzielnica Bemowo m.st. Warszawy?Stare Babice?Ożarów Mazowiecki?Leszno?Błonie?Kampinos?Sochaczew.
O projekcie, marszałek Adama Struzik rozmawiał m.in. zprzedstawicielami zainteresowanych samorządów powiatowych i gminnych,Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) i Warszawskiej Kolei Dojazdowej Sp. zo.o. (WKD).
Sytuacja wyjściowa
Rosnące utrudnienia pasma zachodniego województwamazowieckiego doprowadziły do licznych postulatów wskazujących na koniecznośćpoprawy powiązań komunikacyjnych. Są one związane ze wzrostem ruchu drogowego,szczególnie w dojazdach do Warszawy. Problem potęguje silna tendencja dozabudowywania tego obszaru nowymi osiedlami mieszkaniowymi, zakładamiprodukcyjnymi i usługowymi. Ideą przedsięwzięcia jest stworzenie systemutransportu zbiorowego zapewniającego wysoki standard obsługi pasma zachodniegooraz efektywnego pod względem kosztów i korzyści społecznych. Poprawa warunkówkomunikacyjnych jest ważna także dla samorządu województwa. Postulat rozwojupasma zachodniego transportem zbiorowym znalazł swoje odbicie w dokumentachstrategicznych Mazowsza.
Alternatywna komunikacjaw ramach aglomeracji
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na spotkaniu przedstawiono dotychczasowe ustalenia dotyczącenowej formy obsługi komunikacyjnej tzw. pasma zachodniego, czyli gmin leżącychna południe od Puszczy Kampinoskiej między Warszawą a Sochaczewem. Z wykonanegona zlecenie samorządów lokalnych studium wykonalności wynika, że optymalnymrozwiązaniem problemów komunikacji publicznej w tym pasie jest wprowadzenieekspresowych linii autobusowych kursujących po wydzielonych jezdniach (busrapid transit, BRT). Systemy BRT są z powodzeniem stosowane w ponad 200miastach na świecie, głównie w Ameryce Południowej. W Europie korzystają z nichtakie miasta jak Paryż, Londyn, Manchester i Praga. To alternatywny względemtramwaju i innowacyjny sposób przewozu osób oparty na specjalnym transporcieautobusowym. W stosunku do proponowanych wcześniej rozwiązań szynowych,charakteryzuje się o połowę niższymi kosztami budowy i mniejszą powierzchniąkonieczną do zajęcia przez infrastrukturę linii komunikacyjnej. Koszt całejinwestycji (budowy linii, wykupu gruntów i zakupu taboru) wyniesie 350 mln zł.Linia BRT będzie łączyć się z warszawskim metrem na stacji Chrzanów, jednakmożliwe jest wprowadzenie jej do bardziej centralnie położonej stacji końcowejna terenie miasta. Podmiotem zarządzającym linią będzie Warszawska KolejDojazdowa. Możliwymi do zastosowania rozwiązaniami są autobusy elektryczne lubhybrydowe, osiągające prędkość do 80 km/h. Przyczyni się to do ograniczenianegatywnego wpływu transportu na otulinę Kampinoskiego Parku Narodowego.Równolegle powstanie ścieżka rowerowa.
„