Wiemy, jak będą wyglądać kolejne stacje metra

infotram
09.06.2017 09:45

Wiemy już, jak będąwyglądały kolejne stacje II linii metra. Konsorcjum firm AMC – AndrzejChołdzyński i Biura Projektów „Metroprojekt” zwyciężyło w konkursie nakoncepcję architektoniczną trzech stacji na Bemowie i stacji postojowej Mory.

Stacje wpisane wdzielnicę

Metro Warszawskie ogłosiło konkurs na „Wykonanie KoncepcjiArchitektoniczno-Budowlanej trzeciego etapu realizacji odcinka zachodniego IIlinii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową (STP) Mory w Warszawie”. –Metro na Bemowie zapewni mieszkańcom tego niezwykle szybko rozwijającego sięrejonu Warszawy szybki i komfortowy dojazd do centrum miasta – mówi HannaGronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy. – Metro stanie się znakomitym środkiem transportu nie tylko naco dzień do pracy czy szkoły, ale także w inne chętnie odwiedzane miejscajak Centrum Nauki Kopernik, TraktKrólewski, Muzeum Pragi, Teatr Powszechny, Ogród Zoologiczny i Bulwary Wiślane.

Prace konkursowe złożyły dwa biura projektowe. Dziś otwartokoperty kartami identyfikującymi zwycięzców – złożone prace opatrzone były6-cyfrowymi liczbami rozpoznawczymi. Sąd Konkursowy pod przewodnictwem MarlenyHappach, dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego wybrał pracęoznaczoną nr 412 319. Pod tym kodem kryje się konsorcjum firm AMC – AndrzejChołdzyński sp. z .o.o., AMC – Andrzej Chołdzyński sp. z .o.o. sp.komandytowa i Biura Projektów”Metroprojekt” sp. z .o.o.

Prace były ocenianeprzez specjalistów według siedmiu kryteriów z różnych dziedzin – mówiMarlena Happach, dyrektor BiuraArchitektury i Planowania Przestrzennego. Dotychczasowedoświadczenia pokazują jak istotna jest miastotwórcza rola metra. Wpropozycjach konkursowych docenialiśmy przemyślane powiązania stacji z systememkomunikacyjnym a przede wszystkim siatką przestrzeni publicznych nowejdzielnicy mieszkaniowej – dodaje.

Cała linia za kilkalat

Pracownia otrzyma pierwszą nagrodę w konkursie, tj. 50 tyszł oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki,poprzedzających zawarcie umowy na wykonanie projektu budowlanego i KoncepcjiArchitektoniczno–Budowlanej Węzłów Przesiadkowych. To będą ostatnie stacje IIlinii metra. Stacje tego odcinka zaplanowane zostały:

· stacja C03Lazurowa – po południowej stronie ul. Górczewskiej, w rejonie ul. Lazurowej,

· stacja C02Chrzanów – w rejonie skrzyżowania ul. Szeligowskiej z planowanym przedłużeniemul. Człuchowskiej,

· stacja C01Połczyńska – w rejonie ul. Sochaczewskiej i Połczyńskiej.

Za ul. Połczyńską, w sąsiedztwie Instytutu Energetyki,zagospodarowany będzie z kolei teren o powierzchni 26 hektarów. Powstanie tam StacjaTechniczno-Postojowa Mory, z halami postojowymi i serwisowymi, magazynami izapleczem technicznym II linii metra.

Trwa właśnie budowa dwóch nowych odcinków II linii metra nazachód i północny-wschód czyli trzech stacji na Woli i trzech na Targówku (3+3).Budowa kolejnych dwóch stacji na Woli i Bemowie oraz trzech stacji na Bródniema się rozpocząć bezpośrednio po zakończeniu rozbudowy 3+3. Dla odcinkawschodniego będzie to oznaczało zakończenie II linii, natomiast na Bemowie będąjeszcze trzy stacje oraz nowa stacja techniczno-postojowa zlokalizowana wMorach. Plany zakładają, że metro dojedzie na Mory do 2023 r. – Zgodnie zpodpisanymi kontraktami w 2019 r. przewiduje się zakończenie trwającej właśniebudowy sześciu stacji, a do końca tego roku planujemy ogłoszenie przetargu nabudowę kolejnych pięciu stacji – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego. -Ogłoszenie przetargu na ostatni etaprozbudowy metra planujemy natomiast na drugą połowę 2018 r.

Pierwszą linią metra, która w całości działa od października2008 r., dziennie jeździ ok. 500 tys. pasażerów. Pociągi na II linii metrarozpoczęły kursowanie 8 marca 2015 r. i dziś przewożą ok. 140 tys. pasażerówdziennie.