Wielka Parada Tramwajów w Krakowie
W dniu 11 czerwca 2006 roku odbyła się w Krakowie Wielka Parada Tramwajów. Okazją do zorganizowania tej imprezy było 105 –lecie tramwaju elektrycznego w Grodzie Kraka. W przejeździe ulicami miasta wzięły udział zarówno pojazdy zabytkowe, jak i obecnie eksploatowane przez MPK Kraków. Dzięki uprzejmości Michała Smajdora prezentujemy foto-relację z parady.
Wielka Parada Tramwajów przejechała ulicami Krakowa na trasie zajezdnia Nowa Huta –Cichy Kącik i z powrotem. Jak wspomnieliśmy wyżej wzięły w niej udział pojazdy zabytkowe i współczesne:
Linke Hofman –wyremontowany w ubiegłym roku wagon, wyprodukowany w latach 20 -tych ubiegłego wieku;
„Wiedeńczyk”E1+C3, zakupiony przez MPK Kraków z Wiednia w 2004 roku;
SN1 –zabytkowy wagon wyprodukowany w Sanoku, a odbudowany ponad 10 lat temu;
SN2+PN2;
N+ND, wyprodukowane w chorzowskiej fabryce Konstal;
102N –także wyprodukowany w Chorzowie;
T4+B4 –pochodzący z Norymbergi skład, zakupiony do Krakowa w 1989 roku;
102Na –następca modelu 102N;
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
GT6 –wyprodukowany przez firmę MAN, a sprowadzony do Krakowa w 1995 roku z Norymbergi;
105N –reprezentant najliczniejszej obecnie rodziny tramwajów, eksploatowanych w polskich miastach, wyprodukowany w Konstalu;
NGT6 –niskopodłogowy wagon produkcji Bombardiera.
Na paradzie nie zabrakło również zabytkowego Jelcza zwanego popularnie „ogórkiem”.
Zanim pojazdy wyruszyły na ulicę miasta można je było obejrzeć na terenie zajezdni Nowa Huta. To właśnie tu przygotowano dla zwiedzających mnóstwo atrakcji. Jednym z punktów programu była prezentacja wyremontowanego w ubiegłym roku wagonu Linke Hoffman, a wyprodukowanego w 1926 roku. Jak powiedział jego motorniczy – Robert Kowalów wagonem tym kieruje się na stojąco. Od współczesnych pojazdów odróżnia go brak elektroniki i hamulców szynowych. Ma on za to udogodnienie, którego zdaniem wielu prowadzących tramwaje brakuje we współczesnych pojazdach –mianowicie jest wyposażony w piasecznice. Można było się ponadto dowiedzieć, że Linke Hofman osiąga prędkość do 40 km/h. Oprócz tego przybyły gości zaproszono na zwiedzanie zajezdni z przewodnikiem. Przygotowano także konkursy wiedzy o tramwajach, czy jazdy szkoleniowy, realizowane jednym z krakowskich wagonów.
Raz jeszcze wszystkim pojazdom można było się przyjrzeć na pętli Cichy Kącik, gdzie były eksponowane przez 45 minut.
Słoneczna pogoda i świetna atmosfera sprawiły, iż imprezę można uznać z udaną. Była to niepowtarzalna okazja, aby zobaczyć kilka pokoleń krakowskich tramwajów. A jak doskonale wiadomo każda parada robi wrażenie, nie tylko na miłośnikach pojazdów szynowych, ale także na zwykłych kierowcach i przechodniach.
Serdeczne podziękowania dla Michała Smajdora (www.kmk.krakow.prv.pl) za udostępnienie zdjęć.