Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wielka Parada Tramwajów w Krakowie

infotram
02.07.2006 17:37

W dniu 11 czerwca 2006 roku odbyła się w Krakowie Wielka Parada Tramwajów. Okazją do zorganizowania tej imprezy było 105 –lecie tramwaju elektrycznego w Grodzie Kraka. W przejeździe ulicami miasta wzięły udział zarówno pojazdy zabytkowe, jak i obecnie eksploatowane przez MPK Kraków. Dzięki uprzejmości Michała Smajdora prezentujemy foto-relację z parady.

Wielka Parada Tramwajów przejechała ulicami Krakowa na trasie zajezdnia Nowa Huta –Cichy Kącik i z powrotem. Jak wspomnieliśmy wyżej wzięły w niej udział pojazdy zabytkowe i współczesne:

Linke Hofman –wyremontowany w ubiegłym roku wagon, wyprodukowany w latach 20 -tych ubiegłego wieku;

Linke Hofman (foto: Michał Smajdor)

„Wiedeńczyk”E1+C3, zakupiony przez MPK Kraków z Wiednia w 2004 roku;

„Wiedeńczyk”E1+C3 (foto: Michał Smajdor)

SN1 –zabytkowy wagon wyprodukowany w Sanoku, a odbudowany ponad 10 lat temu;

SN1 (foto: Michał Smajdor)

SN2+PN2;

SN2+PN2 (foto: Michał Smajdor)

N+ND, wyprodukowane w chorzowskiej fabryce Konstal;

N+ND (foto: Michał Smajdor)

102N –także wyprodukowany w Chorzowie;

102N (foto: Michał Smajdor)

T4+B4 –pochodzący z Norymbergi skład, zakupiony do Krakowa w 1989 roku;

T4+B4 (foto: Michał Smajdor)

102Na –następca modelu 102N;

102Na (foto: Michał Smajdor)

GT6 –wyprodukowany przez firmę MAN, a sprowadzony do Krakowa w 1995 roku z Norymbergi;

GT6 (foto: Michał Smajdor)

105N –reprezentant najliczniejszej obecnie rodziny tramwajów, eksploatowanych w polskich miastach, wyprodukowany w Konstalu;

105N (foto: Michał Smajdor)

NGT6 –niskopodłogowy wagon produkcji Bombardiera.

NGT6 (foto: Michał Smajdor)

Na paradzie nie zabrakło również zabytkowego Jelcza zwanego popularnie „ogórkiem”.

Jelcz Ogórek z przyczepką (foto: Michał Smajdor)

Zanim pojazdy wyruszyły na ulicę miasta można je było obejrzeć na terenie zajezdni Nowa Huta. To właśnie tu przygotowano dla zwiedzających mnóstwo atrakcji. Jednym z punktów programu była prezentacja wyremontowanego w ubiegłym roku wagonu Linke Hoffman, a wyprodukowanego w 1926 roku. Jak powiedział jego motorniczy – Robert Kowalów wagonem tym kieruje się na stojąco. Od współczesnych pojazdów odróżnia go brak elektroniki i hamulców szynowych. Ma on za to udogodnienie, którego zdaniem wielu prowadzących tramwaje brakuje we współczesnych pojazdach –mianowicie jest wyposażony w piasecznice. Można było się ponadto dowiedzieć, że Linke Hofman osiąga prędkość do 40 km/h. Oprócz tego przybyły gości zaproszono na zwiedzanie zajezdni z przewodnikiem. Przygotowano także konkursy wiedzy o tramwajach, czy jazdy szkoleniowy, realizowane jednym z krakowskich wagonów.

Zajezdnia Nowa Huta (foto: Michał Smajdor)

Raz jeszcze wszystkim pojazdom można było się przyjrzeć na pętli Cichy Kącik, gdzie były eksponowane przez 45 minut.

Ekspozycja tramwajów na petli Cichy Kącik (foto: Michał Smajdor)

Słoneczna pogoda i świetna atmosfera sprawiły, iż imprezę można uznać z udaną. Była to niepowtarzalna okazja, aby zobaczyć kilka pokoleń krakowskich tramwajów. A jak doskonale wiadomo każda parada robi wrażenie, nie tylko na miłośnikach pojazdów szynowych, ale także na zwykłych kierowcach i przechodniach.

Serdeczne podziękowania dla Michała Smajdora (www.kmk.krakow.prv.pl) za udostępnienie zdjęć.