Wielka modernizacja Tramwajów Śląskich (cz. 2)
W ubiegłym tygodniu na łamach InfoTram informowaliśmy o planach modernizacji przez Tramwaje Śląskie 45 wagonów 105Na. A na tym nie koniec planów związanych z dalszymi inwestycjami, zmierzającymi do poprawy standardów obsługi pasażera przez przewoźnika. Spółka realizuje podprojekt tramwajowy, który zakłada nie tylko modernizację wspomnianych pojazdów, ale także torowisk i innych elementów infrastruktury.Jak informuje przewoźnik w pierwszym kwartale 2012 zintensyfikowane zostały m.in. prace nad przygotowaniem specyfikacji istotnych warunków zamówienia, po to by najszybciej jak to możliwe ogłosić postępowania przetargowe na roboty budowlane oraz modernizację i zakup częściowo niskopodłogowego taboru. Udało się natomiast, o czym wspominaliśmy, ogłosić, w dniu 20 kwietnia 2012 roku, przetarg na wyłonienie Wykonawcy dla zadania „Modernizacja 45 sztuk taboru typu 105Na”. Termin składania ofert upływa w dniu 30 maja 2012 r. Wagony tramwajowe do modernizacji przekazywane będą w kompletach po 4 i 5 sztuk i następnie sukcesywnie przekazywane do ruchu.
W dniu 30 kwietnia br. Tramwaje Śląskie ogłosiły postępowanie przetargowe na wyłonienie Inżyniera kontraktu. Postępowania przetargowe na roboty budowlane Spółka planuje ogłosić jeszcze w maju br. Pierwsze prace powinny rozpocząć się już w drugiej połowie 2012 roku. Będą one związane z przebudową torowisk w ulicach 3-go Maja w Katowicach, Armii Krajowej w Chorzowie, Katowickiej i Moniuszki w Bytomiu, 3-go Maja w Zabrzu, Sobieskiego w Sosnowcu, przejazdów drogowo –tramwajowych w rejonie ronda Chebzie w Rudzie Śląskiej oraz odbudową połączenia tramwajowego linii nr 7 w Bytomiu.
Co więcej na przełomie maja i czerwca br. Tramwaje Śląskie planują ogłosić długo oczekiwane postępowanie przetargowe na dostawę 30 fabrycznie nowych, częściowo niskopodłogowych, tramwajów. Ich dostawy powinny rozpocząć się od pierwszego kwartału 2014 roku. Nowe pojazdy, zgodnie z założeniami Projektu, obsługiwać będą linie tramwajowe zlokalizowane na głównych ciągach komunikacyjnych Aglomeracji Śląskiej.
Cele Projektu to:
•poprawa obsługi transportowej w rejonie kluczowych obiektów na terenie aglomeracji,
•poprawa stanu środowiska przyrodniczego dzięki ograniczeniu emisji hałasu i wibracji,
•poprawa ogólnej sprawności i niezawodności komunikacji publicznej,
•poprawa ogólnego wizerunku, atrakcyjności i komfortu systemu transportu publicznego,
•zintegrowanie istniejących systemów komunikacji publicznej,
•podniesienie komfortu podróżowania,
•zahamowanie postępujących procesów degradacyjnych komunikacji zbiorowej,
Spodziewane efekty realizacji Projektu to:
•zakup 30 sztuk nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów,
•zmodernizowanie 75 sztuk obecnie eksploatowanych tramwajów,
•zmodernizowanie ok. 46 km toru pojedynczego,
•budowa dwóch wielopoziomowych parkingów typu Park &Ride,
•rozbudowa infrastruktury torowej i sieciowej,
•zwiększenie dostępności komunikacji publicznej dla osób niepełnosprawnych i ograniczonych ruchowo poprzez przebudowę platform przystankowych,
•skrócenie czasu przejazdu pomiędzy miastami,
•zwiększenie liczby pasażerów obsłużonych przez usprawniony transport publiczny,
•zwiększenie efektywności funkcjonowania komunikacji tramwajowej i trolejbusowej.
Garść danych statystycznych
W 2011 roku Tramwaje Śląskie S.A. uzyskały przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i usług w kwocie 150.859.753 zł. W porównaniu do 2010 roku przychody były większe o ok. 9,14 mln zł. Po uwzględnieniu kosztów działalności Spółka wypracowała zysk netto w wysokości 1.327,8 tys. zł, czyli o 655.109 zł więcej aniżeli w 2010 roku.
W ubiegłym roku Spółka obsługiwała 25 linii, na których kursowało średnio 176 pociągów tramwajowych (230 wagonów) dziennie, wykonując w skali roku ok. 17,2 mln wozokilometrów. W wyniku poprawy organizacji pracy i warunków technicznych wzrósł poziom realizacji zadań przewozowych zlecanych przez organizatora komunikacji i wyniósł 99,39% co oznacza wzrost o 0,47% w stosunku do 2010 roku. Poprawa stanu technicznego wagonów i infrastruktury torowo-sieciowej pozwoliła na zmniejszenie ilości zjazdów wagonów z przyczyn technicznych. Wskaźnik zjazdów wyniósł 4,99 zjazdu/10 tys. wzkm i w porównaniu do 2010 roku był korzystniejszy o około 15,7%.
Inwestycje w tabor
Istotnym elementem poprawiającym jakość świadczonych usług był zakup w 2011 roku 18 sztuk wagonów tramwajowych E1, z których 15 poddano modernizacji, a następnie sukcesywnie wprowadzano do eksploatacji w Rejonie nr 1 Będzin na linii 26 oraz w Rejonie nr 4 Gliwice na linii nr 1. Całkowity koszt zakupu i modernizacji wyniósł ok. 3,7 mln zł. W 2011 roku w Zakładzie Usługowo Remontowych w Chorzowie poddano remontowi bieżącemu 3 wagony tramwajowe typu 116Nd „Citadis”.
Inne inwestycje
W 2011 roku Spółka na realizację zadań inwestycyjnych wydała ok. 11,1 mln zł. W ramach tych środków dokonano, m.in.: modernizacji gospodarki cieplnej w Rejonie nr 1 Będzin (ok. 3,6 mln zł w tym środki pochodzące z pożyczki z WFOŚiGW), modernizacji infrastruktury torowo-sieciowej, zakupu maszyn i urządzeń, pozyskano także dokumentacje techniczne dla planowanych do realizacji w kolejnych latach zadań inwestycyjnych. Jednocześnie w celu optymalizacji ponoszonych kosztów Spółka prowadziła działania restrukturyzacyjne, które były realizowane w trzech obszarach, tj. organizacji, zatrudnienia i majątku. Konsekwencją poprawy organizacji pracy była optymalizacja zatrudnienia i zwiększenie wydajności pracy. Zatrudnienie w Spółce na dzień 31.12.2011 roku wynosiło 1771 etatów i było mniejsze w porównaniu do analogicznego okresu 2010 roku o 59 etatów. W ramach restrukturyzacji majątkowej Spółka w 2011 roku w procedurze przetargowej zbyła: Dom Wczasowy „Zbyszko”w Długopolu Zdroju, nieruchomości obejmujące pętlę tramwajową w Wojkowicach (likwidacja linii nr 25), nieruchomości obejmujące pętlę tramwajową w Gliwicach – Wójtowa Wieś (likwidacja komunikacji tramwajowej w Gliwicach). Kontynuując zbywanie zbędnego majątku Spółka w br. planuje sprzedaż Domu Wczasowego „Uroczysko”w Wiśle oraz części zajezdni tramwajowej w Będzinie w skład zbywanego majątku wchodzi budynek administracyjny, budynek garażowy oraz nieruchomość niezabudowana. Aktualnie Tramwaje Śląskie S.A. ogłosiły przetargi na zbycie tych nieruchomości. W najbliższym czasie planowane jest wszczęcie procedury zbycia nieruchomości w Chorzowie położonej przy ul. Inwalidzkiej (budynek po byłych Warsztatach Szkolnych).