Wiedeń: Szybki tramwaj Wiedeń-Bartysława

infotram
08.01.2008 13:26
Wiedeńskie władze komunikacyjne postanowiły wskrzesić szybki tramwaj z Wiednia do Bratysławy, który zbudowano jeszcze przed pierwszą wojną światową i praktycznie istniał do 1938 r. W okresie komuny zawieszoną linię między granicą austriacką i dzielnicą Bratysława-Petrżalka zupełnie rozebrano. Po stronie austriackiej 66km linia została przekształcona w kolejową i jest obsługiwana przez S-Bahn S7 z Wiednia-Floridsdorf do nadgranicznej miejscowości Wolfstahl, dlatego też trzeba jedynie zbudować 6-kilometrowy odcinek między Wolfstahl i Bratysławą-Petržalka. Inwestycja ta kosztowałaby 70 milionów euro. Tak dużo, ponieważ trzeba zbudować most nad nową autostradą. Ojcowie projektu tym tłumaczą swój pomysł, że w ostatnim czasie bardzo wzrosła frekwencja na linii żeglugowej na Dunaju między Wiedniem i Bratysławą. Według planów, tramwaj z Wiednia do Bratysławy kursowałby co kwadrans i zatrzymywałby się również przy dworcu lotniczym Wien-Schwechat. Dla celów nowego połączenia musiałyby zostać użyte tramwaje dwusystemowe. Czas przejazdu między obydwoma stolicami planuje się na niecałą godzinę. Nowa, między stołeczna linia tramwajowa ruszyć ma w 2013 roku, jeżeli inwestycja otrzyma dotacje unijne. Z dzielnicy Petrżalka tramwaj ten wcześniej przejeżdżał przez most kolejowo-tramwajowo-drogowy łączący byłą stację Bratislava-Nivy w śródmieściu przy cmentarzu Ondrejsky cintorín z Petrżalką, a na którym ruch torowy już dawno skasowano i dlatego na Dunaju trzeba będzie budować nowy most.