Węzeł Metro Młociny – lokalizacja i znaczenie
infotram
14.07.2013 18:49
Węzeł Metro Młociny – lokalizacja i znaczenie
W październiku 2008 r. oddano do użytku ostatni odcinek pierwszej warszawskiej linii metra –w tym stację Metro Młociny. Obiekt wykonano w formie dworca przesiadkowego. Wielofunkcyjny budynek zintegrował w sobie:
- końcową stację metra
- pętlę autobusową
- wielopoziomowy parking P&R
- budynek usługowy
- pętlę tramwajową
Stacja Metro Młociny znalazła się u zbiegu ulic Kasprowicza (oś dzielnicy Bielany), Nocznickiego (ulica z ciągiem tramwajowym docierającym tu z Nowego Bemowa i Żoliborza) i ul. Zgrupowania AK 'Kampinos’ (ulica z ciągiem tramwajowym z Bielan). Usytuowanie stacji na północnym obrzeżu części Warszawy, w sąsiedztwie huty, decydowało o strategiczności lokalizacji.
Już w chwili otwarcia w 2008 r. obiekt miał duże znaczenie. Głównym zadaniem było zintegrowanie komunikacji miejskiej ZTM Warszawa z podmiejską i regionalną, do której należały autobusy linii ZTM z zakresu na 700, autobusy firmy KM Łomianki i pojazdy innych przewoźników regionalnych. Jak się okazało w praktyce, zadanie to zrealizowano tylko częściowo. Linie ZTM na 700 pozostały na pętli (która nazywała się wcześniej po prostu Huta). Przedłużenie w stopniu poprawiło stopień ich integracji z komunikacją miejską. KM Łomianki zadecydowało zaś o nieskracaniu trasy swojej flagowej linii z Metra Marymont. Dopiero w późniejszym okresie skrócono linię Ł Bis, jednak Ł nadal kursuje do Marymontu. Podobnie, PKS Polonus Warszawa nie skrócił swoich kursów z rejonu Nowego Dworu Mazowieckiego do Metra Młociny. Autobusy nadal kursują na długich trasach do Dworca Centralnego oraz do Metra Marymont.
W zakresie komunikacji tramwajowej, na Metro Młociny od chwili uruchomienia (jak i wcześniej na pętlę Huta) docierały linie tramwajowe z Bielan i z Żoliborza. Perspektywicznie, węzeł ten miał jednak przybrać na wadze. W chwili otwarcia mostu już kilka lat trwały prace przygotowawcze związane z budową Mostu Północnego (Marii Skłodowskiej Curie), rozpoczęte za prezydenta Kaczyńskiego. Dopiero w okresie rządów Gronkiewicz-Waltz powstała nowa przeprawa wraz z równoległą linią tramwajową. W pierwszym etapie trasa zakończyła się na skraju Tarchomina i nie penetruje osiedla. Budowę dalszego odcinka powstrzymały protesty mieszkańców, których zaniepokoiły plany budowy ulicy o dwóch 3-pasowych jezdniach wraz z trasą tramwajową. Dopiero w ostatnim okresie ZTM uzyskał nową decyzję środowiskową dla inwestycji.
W rezultacie, w początkowym okresie węzeł Metro Młociny nie był znacząco wykorzystany, jednakże po otwarciu Mostu Północnego w marcu 2012 r. liczba przesiadających się podróżnych wzrosła. Uruchomiono wówczas linię 101, łączącą najkrótszą drogą Nowodwory i Tarchomin z metrem przez nowy most. Dla komunikacji tramwajowej węzeł Metro Młociny stanie się jeszcze ważniejszy po przedłużeniu linii tramwajowej na Tarchomin i później do Nowodworów oraz do Winnicy. Obecnie obiekt jest przede wszystkim węzłem spajającym komunikację autobusową, tramwajową i metro. Dodatkowo, kierowcy samochodów osobowych z miejscowości znajdujących się na północ od Warszawy mogą zostawić swój samochód na parkingu Park&Ride. Parkowanie jest bezpłatne, gdy posiada się skasowany i ważny bilet kartonikowy lub aktywną kartę miejską.
W wyniku dużej kongestii w Warszawie i problemów z przepustowością Dworca Południowego przy stacji Metro Wilanowska, Polskibus zadecydował o zmianie przystanku początkowego części swoich linii na Metro Młociny. Były to kolejno linie P1 do Gdańska (październik 2012 r.), P2 do Szczecina i P11 do Olsztyna (listopad 2012 r.), P3 do Berlina i P4 do Pragi (marzec 2013 r.).
Obecnie na Metro Młociny krańcują linie 2 (dojazd na Tarchomin), 17 (Bielany, Żoliborz, Centrum, Mokotów, Służewiec) i 33 (Bielany, Żoliborz, Centrum, Mokotów), a przelotowo przez węzeł przebiega linia 6 (Koło, Nowe Bemowo, Bielany, Praga Północ). Linię 2 obsługują tramwaje dwukierunkowe Swing Duo.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022