Warszawskie metro inwestuje, buduje i remontuje
Kwiecień okazał się miesiącem niezwykle udanym dla Metra Warszawskiego. Rozpoczął się, przygotowywany od dawna proces wymiany kół w alstomowskich wagonach Metropolis. Podpisana została ponadto umowa na budowę pierwszego odcinka bielańskiego, która wystartuje już za kilka tygodni. Wreszcie umorzone zostało postępowanie dotyczące skargi firmy Hydrobudowa-6.
Wymiana kół w wagonach Metropolis
Operacja wymiany wadliwych kół w wagonach serii Metropolis, wyprodukowanych przez Alstom –Konstal przygotowywana była już od dwunastu miesięcy. Konkretne rozmowy na ten temat Spółka rozpoczęła z poszczególnymi firmami, zaangażowanymi w proces wymiany kół, w połowie 2005 roku. W ciągu blisko dziesięciu miesięcy zawarto umowy z siedmioma z nich. Oto one:
Bumar-Fablok Chrzanów –odpowiedzialny za demontaż zestawów kołowych, nadzór nad procesem i ponowny montaż,
Flender AG –zajmie się rewizją przekładni głównej zestawu kołowego,
SKS Sp. z o.o. –przeprowadzi rewizję maźnic zestawu kołowego,
Knorr Bremse –wykona przegląd tarcz hamulcowych,
Bonatrans –huta z Czeskiego Bohumina, będzie producentem kół,
Instytut Pojazdów Szynowych Tabor Poznań –będzie sprawować nadzór nad jakością kół i procesu ich wymiany,
Urząd Transportu Kolejowego –wyda świadectwa dopuszczenia do ruchu.
Spółka Metro Warszawskie zamierza wymienić koła w 15 z 18 kursujących po stolicy składach Metropolis. Przyczyną podjęcia takich kroków jest niespełnianie przez przedmiotowe elementy pociągów norm dla nich wymagalnych. Powstałe w trakcie dotychczasowej eksploatacji odkształcenia kół (zwane także opalizacją) doprowadzały do występowania dodatkowych wibracji. Drgania te, mimo, iż niewyczuwalne dla pasażerów metra, są uciążliwe dla mieszkańców budynków, położonych w pobliżu podziemnej kolejki. Tymczasowym rozwiązaniem, powodującym zapobieganiu takim drganiom, było przetaczanie odkształconych kół wagonów na specjalnej tokarce torowej zamontowanej na terenie Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty. Okazało się to jednak prowizorycznym wyjściem z sytuacji, nie załatwiającym sprawy na większą skalę. Koła odkształcały się bowiem ponownie –były za miękkie. Za wymianę kół, jak również za rewizje i przedmioty, Warszawskie Metro zapłaci około 10 milionów złotych. Pieniądze na tę operację pochodzić będą m.in., z rekompensaty, jaką Spółka otrzyma od firmy Alstom. Operacja ma zakończyć się w roku 2008. W ciągu najbliższych 8 miesięcy Spółka planuje przeprowadzić ją w 42 wagonach (7 składach), wymieniając tym samym 336 kół.
Budowa I linii metra wkracza na Bielany
W dniu 5 kwietna 2006 roku w siedzibie Warszawskiego metra podpisana została umowa na wykonanie pierwszego etapu budowy bielańskiego odcinka linii Kabaty –Młociny. Wykonawcą tych robót będzie konsorcjum firm: PRG Metro i PeBeKa Lubin. Przedmiotowy etap prac obejmuje wykonanie tuneli szlakowych B20, łączących stacje Marymont i Słodowiec o długości 874,36 m, jak również budowę samej stacji A20 –Słodowiec. Prace przy tym odcinku I linii metra mają potrwać 510 dni, licząc od dnia podpisania umowy. Ich koszt szacowany jest na 241 901 534,12 zł brutto.
Przetarg na budowę tego odcinka ogłoszony został w czerwcu ubiegłego roku, a rozstrzygnięty trzy miesiące później. Podpisanie umowy przeciągało się w czasie, ze względu na liczne protesty i odwołania (na bieżąco informowaliśmy o nich w InfoTramie). Mimo tak aktywnych działań przegranych firm żaden z wyroków Urzędu Zamówień Publicznych nie podważył prawidłowości przeprowadzenia przetargu i wyboru wykonawcy. 21 marca b.r. odrzucona została ostatnia z trzech złożonych do sądu skarg. Wówczas jasne stało się to, że Metro Warszawskie może podpisać umowę z wyłonionym w przetargu wykonawcą. Wszystko wskazuje zatem na to, że nowym odcinkiem podziemnej kolejki pojedziemy jesienią przyszłego roku.
Odcinek B21-A22 także odblokowany
Opisany powyżej wyrok sądowy nie był jedynym korzystnym orzeczeniem dla Metra Warszawskiego –21 kwietnia 2006 roku Sąd Okręgowy umorzył bowiem postępowanie dotyczące skargi Hydrobudowy-6 na wyrok arbitrów UZP w sprawie wyboru wykonawcy na budowę tuneli szlakowych do stacji Stare Bielany i Wawrzyszew oraz samych stacji. Na wycofanie kolejnych powództw zdecydowała się sama firma Hydrobudowa-6, po wcześniejszym przegraniu czterech kolejnych spraw, dotyczących budowy bielańskiego odcinka metra. Łatwe do przewidzenia były wyroki w przedmiotowych sprawach, z tego względu, iż merytorycznie były one zbliżone do poprzednich. Zapewne także to skłoniło firmę do podjęcia tych działań. Takie orzeczenie sądu umożliwi podpisanie umowy na budowę kolejnych stacji –Stare Bielany i Wawrzyszew.
Podsumowanie
Podpisanie umów na wykonanie kolejnych odcinków warszawskiego metra może wszystkim wyjść tylko na dobre. Zarówno pasażerowie, jak i kierownictwo Spółki, chcieliby, aby budowa I linii metra skończyła się jak najszybciej. Liczne protesty, jak również obowiązek stosowania, nie zawsze przecież korzystnych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, prowadzą do ciągłych opóźnień w postępie kolejnych prac. Wskazane powyżej korzystne orzeczenia sądu dają choćby niewielką szansę na terminowe zakończenie robót przy bielańskim odcinku metra.