Warszawa: Warszawa zapewniła sobie miliardy złotych
Stolica ma zagwarantowane przynajmniej 2,3 mld zł w budżecie Unii Europejskiej na lata 2007-13. Pieniądze dostaniemy na drugą linię metra, lepszą wodę i rozbudowę spalarni śmieci. Na drugą linię w Śródmieściu Unia Europejska da nam 1,4 mld zł. Od miesięcy ratusz zabiegał w nowym rządzie o szczególne potraktowanie stolicy. Na liście priorytetowych inwestycji z całego kraju znalazła się budowa środkowego odcinka drugiej linii metra i zakup wagonów. A to oznacza, że Warszawa dostanie euro bez konkursu. Warte 2,8 mld zł przedsięwzięcie (to blisko jedna trzecia całego budżetu stolicy) w połowie sfinansuje Unia. Gigantyczny przetarg, jakiego nie było w historii miasta, metro szykuje na przełom marca i kwietnia. Projektowanie ma potrwać cały rok 2007. Budowa zacznie się w następnym, koniec zaplanowano na 2012 r. Za jednym zamachem Metro zleci projekt i budowę siedmiu stacji i sześciu fragmentów podziemnego tunelu. To 6 km od ronda Daszyńskiego u zbiegu Towarowej i Prostej pod Świętokrzyską, Zajęczą na Powiślu i Portem Praskim do Dworca Wileńskiego. Wykonawca powinien też zdobyć pozwolenia na budowę. O kontrakt będą walczyć wielkie firmy i konsorcja, bo Metro postawi warunek, by wykonawca dysponował nowoczesną tarczą do wiercenia tuneli. Warszawa może też być pewna unijnych dotacji na dwa potężne projekty ekologiczne. Chodzi m.in. o rozbudowę spalarni śmieci na Targówku i inwestycje Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji: kolejne kolektory i przepompownie, przebudowę Grubej Kaśki i zakładu uzdatniania wody nad Zalewem Zegrzyńskim. Obydwa projekty pochłoną 1 mld 130 mln zł. Unia dołoży 962 mln zł. Ratusz bardzo liczy też na to, że na ekstra listę trafi Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Bo jest inwestycją prowadzoną wspólnie z Ministerstwem Kultury (a to właśnie tam powstanie lista). O euro bez konkursu zabiegają też trzy projekty transportowe. To budowa trasy N-S od Marynarskiej do Trasy AK (chodzi o ponad 1 mld zł dofinansowania), budowa mostu Północnego z trasą do skrzyżowania z Pułkową (dofinansowanie 504 mln zł) i szybka linia tramwajowa na Tarchomin (293,7 mln zł). No i reszta drugiej linii metra w stronę Bemowa i Bródna. Na te decyzje trzeba poczekać. Stolica może jeszcze liczyć na euro z puli regionalnej dla Mazowsza. Tu nasze projekty będą mogły dostać aż 85 proc. dofinansowania z Unii. Więcej w Gazecie Wyborczej: http://serwisy.gazeta.pl/wyborcza/1,68586,3551712.html .