Warszawa: Tramwajem do Łomianek
Tramwajem wyjedziemy poza Warszawę. Linia połączy Łomianki i metro na Młocinach – pisze Polska. Mieszkańcy Łomianek nie będą musieli stać w korkach na drodze dojazdowej do Warszawy. Władze podwarszawskiej gminy i stołeczny ratusz chcą uruchomić linię tramwajową łączącą ostatnią stację metra z Łomiankami. Już w przyszłym roku Komunikacja Miejska Łomianek uruchomi nową linię autobusową wiozącą pasażerów do metra.
O tramwaju do 20-tysięcz-nych Łomianek mówi się już od siedmiu lat. Koncepcję budowy linii tramwajowej w 2001 roku przedstawiło Stowarzyszenie Sympatyków Komunikacji Szynowej. Pomysł podchwycili ówcześni burmistrzowie Bielan i Łomianek. Wtedy brano pod uwagę dwa warianty trasy – nasypem przedwojennej kolejki lub ulicą Pułkową.
Jednak po wyborach samorządowych prace przy projekcie stanęły w miejscu. W 2005 roku z inicjatywą uruchomienia kolejki między dwoma miastami wystąpił samorząd województwa. Pracownia badawcza TransEko, która wykonała na zlecenie urzędu wojewódzkiego ekspertyzę, zaproponowała, by skierować na linię lekkie pociągi podobne do tych z WKD, ale kompatybilne z tramwajami. Miały one dowozić mieszkańców Łomianek do ostatniej stacji metra. Pomysł jednak upadł, bo dla kolejki trzeba by zbudować osobne zaplecze serwisowe.
Teraz władze Łomianek odkurzyły pomysł z tramwajem. – Za dwa tygodnie spotykamy się w tej sprawie z władzami Warszawy – zapowiada Jolanta Niegrzybowska, wiceburmistrz Łomianek. Władze obu miast muszą uzgodnić nie tylko ostateczny przebieg linii. Wielką niewiadomą pozostaje podział kosztów budowy. Pewne jest natomiast, że jeśli tramwaj ruszy, do Łomianek będą nas wozić Tramwaje Warszawskie. Tak będzie najtaniej.
Jeśli w ciągu najbliższych lat Łomianki nie będą mieć linii tramwajowej, to mieszkańców gminy czeka komunikacyjny paraliż. Już teraz autobusy Komunikaqi Miejskiej Łomianek utykają w korkach na Pułkowej. – W godzinach szczytu na liniach Ł i Ł-bis odnotowujemy ponadczterdziestominutowe opóźnienia – informuje Tadeusz Kordek prezes KMŁ.
Z pewnością korki zwiększą się w chwili oddania do ruchu mostu Północnego. Okazuje się jednak, że budowa nowej przeprawy może przyśpieszyć powstanie linii tramwajowej. – Projekt węzła na skrzyżowaniu Pułkowej z Trasą Mostu Północnego przewiduje odgałęzienie tramwaju w kierunku Łomianek – mówi Paweł Gołub, wiceprezes SSKS. Jego zdaniem budowę tramwaju trzeba zacząć równolegle z budową mostu Północnego.
Na razie Łomianki rozwijają sieć połączeń autobusowych z Warszawą. – Zamierzamy uruchomić nową linię autobusową do węzła przesiadkowego na Młocinach – zapowiada Jolanta Niegrzybowska. Uspokaja, że nie będzie redukcji kursów na liniach Ł i Ł-bis. – Tworząc nowe połączenie, zamierzamy zachęcić mieszkańców do korzystania z metra – deklaruje Tadeusz Kordek. Dodaje, że na linię KMŁ skieruje dwa autobusy. O pieniądze na ich zakup spółka złożyła wniosek w urzędzie gminy.