Warszawa: Strop eliptyczny na Rondzie ONZ

infotram
15.01.2013 11:14

Budowana bezpośrednio pod rondem ONZ stacja, to jedyny obiekt, przez który tarcza TBM przeszła jeszcze przed wykonaniem wykopu podstropowego. Tarcze nie będą czekać. W związku z tym wszystkie prace związane z budową jej korpusu prowadzone są po wcześniejszym wybudowaniu tuneli. Dziś stacja Rondo ONZ może pochwalić się pracami realizującymi strop na poziomie -1.
Jak wspominaliśmy w poprzednim artykule Pasażem pod Rondem ONZ, po wykonaniu wszystkich ścian szczelinowych i baret mogliśmy dokończyć budowę stropu górnego II etapu prac, czyli części znajdującej się na wschodnim froncie realizacji stacji.

Budowana bezpośrednio pod rondem ONZ stacja, to jedyny obiekt, przez który tarcza TBM przeszła jeszcze przed wykonaniem wykopu podstropowego

Strop eliptyczny
W połowie grudnia powstała ostatnia sekcja płyty górnej –tzw. strop eliptyczny. Ze względu na charakterystykę tej sekcji, przebieg prac znacząco się różnił od standardowej procedury wykonywania płyty stropowej. Przygotowania rozpoczęły się od budowy specjalnie wyprofilowanego szalunku i dostosowanego do niego zbrojenia. Była to operacja dość skomplikowana ze względu na ilość zakrzywień i różnic poziomów w płaszczyźnie stropu. Następnie przyszedł czas na betonowanie – dotychczas nasze największe, ciągłe betonowanie, do którego zużyto aż 2300 metrów sześciennych materiału.
Przed rozpoczęciem wykopu podstropowego stacji konieczne było zabezpieczenie i wzmocnienie konstrukcji tuneli przecinających jej korpus. Na ich wewnętrznym obwodzie zamontowano metalowe elementy łączące poszczególne sekcje. Dzięki temu maszyny mogły zejść na poziom -1 i bezpiecznie rozpocząć prace. Wydobyliśmy już 13 tys. m³ziemi, a na głębokości 4,5 m wylana została pierwsza sekcja chudego betonu.

Pasaż

Przejścia podziemne nabierają coraz pełniejszych kształtów. Wyburzone zostały ściany korpusu stacji, dzięki czemu można poruszać się zachodnią częścią pasaży oraz pasażami północnym i południowym. Pozostaje nam dokończenie realizacji części wschodniej, które umożliwi obejście całego skrzyżowania.