Warszawa: Rok Swingów w stolicy
Rok temu Tramwaje Warszawskie włączyły do ruchu pierwszy tramwaj typu 120 Na. Od tego czasu w Warszawie jeździ już 51 Swingów. Do końca roku będzie ich już jeździło 91. Przybędzie, więc 8 tramwajów więcej niż planowano na ten rok.
Nowe tramwaje z bydgoskiej Pesy pozwolą na wymianę 40 % starego taboru. W ciągu roku wycofanych zostało już z ruchu 78 wagonów (16 wagonów typu 105N i 62 wagony typu 13N) czyli 39 pociągów tramwajowych. Były to tramwaje najstarsze kwalifikowane do wycofania z ruchu według stanu technicznego i wieku.
Dostawy tramwajów zostały przyspieszone na podstawie uzgodnień pomiędzy Spółką Tramwaje Warszawskie a Pesą. W tym roku do Warszawy miało przybyć 50 wagonów a przybędzie ich 58. Będzie to kolejne przyspieszenie, ponieważ pierwszy tramwaj typu 120 Na przybył do Warszawy (w zeszłym roku w czerwcu) trzy miesiące wcześniej niż planowano….
Każdy wagon jest wyposażony w monitoring wizyjny, nowoczesne wyświetlacze LCD z informacją pasażerską oraz automat do sprzedaży biletów. Każdy pojazd zabiera 201 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących. Tramwaj jest w 100% niskopodłogowy. Wagon jest niezwykle bezpieczny – zastosowano w nim specjalną strefę zgniotu (absorbery pochłaniające energię podczas zderzenia), która chroni motorniczego i pasażerów a także zabezpiecza sam pojazd przed większymi zniszczeniami.
Motorniczowie obsługujący nowy typ taboru oraz instruktorzy Nadzoru Ruchu, zostali przeszkoleni w ramach specjalnych zajęć organizowanych przez specjalistów z Tramwajów Warszawskich i Pesy. Uprawnienia do prowadzenia nowego tramwaju ma już ok. 270 motorniczych, ok. 100 pracowników zaplecza oraz ok.30 pracowników Działu Nadzoru Ruchu, a do 2013 możliwość prowadzenia nowego tramwaju będą mieli wszyscy pracownicy ruchu.
Diagnostyka tramwaju pozwala na zdalną weryfikację stanu pojazdu. Diagnostyka online polega na możliwości podglądu przez motorniczego zachowania zespołów tramwaju i ewentualnych stanów awaryjnych na pulpicie oraz przez dyspozytorów Działu Nadzoru Ruchu na ścianie wizyjnej w Sali dyspozytorskiej Centrali Ruchu. Współpraca motorniczego z Centralą pozwala usprawnić realizacje zadań przewozowych poprzez eliminację zatrzymań –w przypadku drobnych usterek lub skrócenia przestoju na mieście w przypadku poważnej awarii.