Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Warszawa: Pasażerowie wypierają kierowców

infotram
27.03.2008 14:57

Dzięki pasom dla tramwajów na Trasie W-Z liczba aut zmalała tam o 40 proc., a liczba przewiezionych pasażerów wzrosła o 250 proc. Pasy tylko dla tramwajów wydzielono między pl. Bankowym i pomnikiem „czterech śpiących“w czerwcu 2007 r. Przed wprowadzeniem tego rozwiązania Trasą W-Z przejeżdżało w ciągu godziny prawie 1,7 tys. samochodów w jednym kierunku (badania w dni powszednie w godz. 7-20).
Od kiedy auta nie mają wjazdu na tory i zostało im tylko po jednym pasie w każdą stronę, ta liczba zmalała do 1,2 tys. Jednocześnie wzrosła liczba osób przejeżdżających Trasą W-Z. Jeszcze osiem miesięcy temu były to 2 tys. w szczycie, a dziś –7,2 tys. osób. Jak to możliwe? W każdym samochodzie jadącym Trasą W-Z jechało średnio półtorej osoby, tymczasem w dwuwagonowym tramwaju mieści się do 240 osób. A Zarząd Transportu Miejskiego zwiększył częstotliwość kursowania tramwajów z 55 do ponad 60 w szczycie w jednym kierunku.
–To w tej chwili najbardziej uczęszczana trasa tramwajowa w mieście. Wcześniej były nią Al. Jerozolimskie –mówi rzecznik Tramwajów Warszawskich Wojciech Szydłowski. Na tym nie koniec niespodzianek. Z badań Zarządu Dróg Miejskich wynika, że część kierowców wybrała inne mosty: Gdański, Świętokrzyski i Poniatowskiego. Teraz czas przejazdu Trasą W-Z samochodem skrócił się z ponad 20 do dziesięciu minut.–Ruch odbywa się tam teraz w sposób bardziej płynny –mówi rzeczniczka ZDM Urszula Nelken.
Wyrzucenie samochodów z pasa dla tramwajów to przełom. Miejski inżynier ruchu Janusz Galas do ostatniej chwili zastanawiał się, czy podpisać się pod tym projektem.
–Dziwię się, że władze Warszawy nie kontynuują tej polityki. Na wydzielenie czekają pasy dla tramwajów na Młynarskiej na Woli, a dla autobusów w całej stolicy –mówi Stanisław Biega z Zielonego Mazowsza.Według Michała Dąbrowskiego z ZTM, pas tramwajowy na Młynarskiej to kwestia miesięcy. W sprawie buspasów trwają analizy. Urzędnicy wytypowali dla nich m.in. al. Niepodłegłości, Trasę Łazienkowską, Targową, Grochowską.