Warszawa: Na Trasie W-Z przyspieszą tramwaje i autobusy
Ponad trzykrotnie szybciej mogą jeździć autobusy i tramwaje Trasą W-Z. Właśnie powstał projekt przebudowy arterii i wydzielenia na niej pasa autobusowo-tramwajowego –dowiadujemy się z Gazety Wyborczej. Pomysł nie jest nowy, ale teraz wreszcie został dokładnie dopracowany. Eksperci z firm Faber Maunsell i TransEko przedstawili go na konferencji na Politechnice Warszawskiej poświęconej transportowi szynowemu. Projekt zakłada, że tramwaje nie będą już stały w korkach na Trasie W-Z, bo na torowisko nie będą już wpuszczane samochody. Razem z tramwajami na odcinku od Dworca Wileńskiego do pl. Bankowego pojadą za to autobusy. Będą zatrzymywać się na tych samych przystankach, m.in. pod pl. Zamkowym. To jest teraz bardzo niebezpieczne miejsce, bo przy przejściu dla pieszych nie ma sygnalizacji świetlnej. Do tramwaju, który zatrzymuje się na przystanku, trzeba zaś dojść po jezdni. Wspólne przystanki dla tramwajów i autobusów na Trasie W-Z powstaną jeszcze przy pl. Bankowym, przy zoo i przy Targowej (tylko w stronę centrum). Dla pasażerów jadących np. spod Dworca Wileńskiego na Stare Miasto będzie to bardzo wygodne. Projekt przewiduje także budowę nietypowych wiat, które mają chronić niemal cały przystanek i daszkiem sięgać prawie do autobusu lub tramwaju. Oprócz wygody najważniejsza jest jednak szybka podróż. Teraz w szczycie popołudniowym przejazd autobusem lub tramwajem z pl. Bankowego do Dworca Wileńskiego zajmuje nawet 18 minut. Według obliczeń średnia prędkość na zakorkowanej Trasie W-Z wynosi zaledwie 8-9 km na godz. Po wydzieleniu pasa podróż komunikacją miejską na tym odcinku zajmie tylko pięć minut. Projekt przewiduje także remont torowiska i zainstalowanie sygnalizacji świetlnej, która da przywileje w ruchu komunikacji miejskiej. Cała przebudowa ma kosztować 89 mln zł. Kiedy do niej dojdzie? – Sądzę, że dopiero po tym, jak powstanie nowa przeprawa na północy miasta – most Krasińskiego lub Północy, czyli w latach 2009-10. Wtedy będzie można odebrać na Trasie W-Z kierowcom samochodów jeden pas ruchu, co zakłada modernizacja – mówi dr inż. Andrzej Brzeziński, który razem z firmami Faber Maunsell i TransEko był współautorem projektu przebudowy Trasy W-Z. Według Krzysztofa Karosa, prezesa Tramwajów Warszawskich, stolica będzie walczyć o środki unijne na przebudowę tej trasy. Wcześniej trzeba jednak zakończyć modernizację linii tramwajowej w Al. Jerozolimskich, a w drugiej kolejność wyremontować tory w al. Jana Pawła II.