Warszawa kupi więcej tramwajów

infotram
23.07.2008 11:55

Miasto chce kupić więcej nowoczesnych tramwajów – zamiast 155 aż 186. To będzie jedno z największych zamówień w Europie, które może być warte grubo ponad miliard złotych. Ratusz wspólnie z Tramwajami Warszawskimi zdecydował się zwiększyć zamówienie o 31 składów, które od 2011 roku mają dowozić mieszkańców z Nowodworów i Tarchomina mostem Północnym do metra. W sumie zakupionych zostanie 186 30-metrowych niskopodłogowych składów wyposażonych w klimatyzację. Przygotowywany od kilku miesięcy przetarg ma być wreszcie ogłoszony w sierpniu. Spółka Tramwaje Warszawskie wciąż jednak czeka, aż ratusz podpisze z nią 20-letnią umowę na przewozy. Umożliwi ona zaciągnięcie kredytów na nowoczesne wagony, na które według wstępnych szacunków trzeba będzie wydać co najmniej 1,2-1,3 mld zł. Być może w części ich zakup zostanie zrefundowany przez Unię Europejską.
Ratusz wciąż jednak ociąga się z podpisaniem umowy z Tramwajami. Parafował ją już wprawdzie Zarząd Transportu Miejskiego, ale muszą ją jeszcze obejrzeć przedstawiciele innych biur, m.in. prawnego czy drogownictwa i komunikacji. Leszek Ruta, szef ZTM, liczy, że umowę uda się podpisać pod koniec lipca. Marcin Ochmański z biura prasowego ratusza jest ostrożniejszy. – Teraz jest sezon urlopowy. Sądzę, że podpisanie dokumentu nastąpi w pierwszej połowie sierpnia – zaznacza.
Przetargiem mocno interesują się producenci krajowi i zagraniczni. Do gry zamierza wrócić m.in. Alstom Konstal z Chorzowa, który zrezygnował ze startu w poprzednich przetargach na wagony dla stolicy. Przytłaczająca większość tramwajów kursujących po Warszawie pochodzi właśnie z tej fabryki. Po przejęciu firmy przez światowy koncern zapowiada ona produkcję nowoczesnych składów. O starcie w przetargu myśli też kanadyjski Bombardier, który kilka lat temu przejął wrocławską fabrykę wagonów Pafawag. O kontrakcie dla Warszawy marzą też w bydgoskich zakładach PESA, która niedawno dostarczyły pierwsze 30-metrowce dla Warszawy. Nad startem w przetargu zastanawia się też znany głównie z produkcji autobusów Solaris. Od pewnego czasu opracowuje prototyp tramwaju, ale nie wiadomo, czy zdąży go doszlifować na czas.
Leszek Ruta przewiduje, że umowa z dostawcą zostanie podpisana pod koniec tego roku. Tramwaje będą dostarczane sukcesywnie w latach 2010-12. Być może ostatnie egzemplarze trafią do Warszawy w pierwszej połowie 2013 r. – Zastąpią one najstarsze wagony typu 13N z lat 60. i 105 z lat 70. – zapowiada Krzysztof Karos, prezes Tramwajów Warszawskich.