Warszawa: Kolizja tramwajów
We wtorek 15 sierpnia 2006 roku w godzinach porannych około 8.30 przy ulicy Wawelskiej doszło do kolizji dwóch tramwajów poprzez najechanie jednego na drugi tzw. „wóz w wóz”Tramwaj linii „25”nr boczny 2124 wpadł na tył tramwaju nr boczny 1365 linii „15”. A właściwie wjechał przodem pod tył tramwaju. Na szczęście, mimo, iż kolizja wyglądała na bardzo groźną –nic nikomu się nie stało. Zapewne na brak rannych miało również to, iż jest to dzień wolny od pracy i godziny poranne. Również prowadzący tramwaj linii „15”nie ucierpiał, mimo iż pełnej kasacji uległ przód wozu wykonany z włókien szklanych. Wszystko wskazuje na to, że w tym przypadku nie zawinił człowiek, a raczej mechanizmy hamujące tramwaju typu 105N2k/2000 produkcji „Alstom –Konstal”–Chorzów, zwany popularnie w Warszawie –„Delfinem”. Nie jest to pierwszy przypadek kolizji „wóz w wóz”z udziałem tego typu tramwaju. Mimo nowoczesnej sylwetki, ciekawej stylistyki jest to niestety ciągle przestarzała konstrukcja oparta na znanej Warszawiakom konstrukcji 105N2k, który sprawdził się w Warszawie przez ostatnie lata. Wersja typu „Delfin”posiada więcej elektroniki i jak widać jest ciągle zawodna.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Niepokojącym jest również fakt, że Warszawa zamówiła w ramach przetargu bardzo podobne tramwaje z Zakładów Cegielskiego, które prawie w 80 procentach są oparte na starej konstrukcji tramwaju 105N2k. Należy jednak mieć nadzieję, że ostatnia kolizja i dokładne wyniki badań przyczyny kolizji zostaną przesłane do Zakładów Cegielskiego, a konstruktorzy i budowniczowie tramwajów do Warszawy uwzględnią te uwagi i znacznie więcej czasu poświęcą systemowi hamowania.