Warszawa: Gotowe pierwsze na centralnym odcinku II linii metra torowisko
W tunelu Z1 łączącym linie metra zakończyło się betonowanie nawierzchni torowej. Z perspektywy budowy metra to kamień milowy –gotowe jest pierwsze na centralnym odcinku II linii metra torowisko.
Test technologii
Odcinek tunelu o długości 350 m podzielony został na 12-metrowe sekcje, które po kolei były wypełniane mieszanką w proporcjach 2,5 m³/ 1 m b. Następnie pracownicy rozprowadzali go i wygładzali. Dzięki całodobowemu trybowi pracy z udziałem ok. 80 osób (m.in. zbrojarzy, cieśli i monterów) operację udało się wykonać w ciągu trzech tygodni.
Betonowanie przygotowanego wcześniej torowiska było dużym wyzwaniem –przede wszystkim logistycznym. Z ustawionej na placu budowy szybu demontażowego A13 pompy poprzez skomplikowany rurociąg beton transportowany był pod bardzo wysokim ciśnieniem do wnętrza tunelu. W trakcie prac na łączniku przeprowadzone zostały także próby sprawnościowe systemu podawania betonu na znacznie dłuższe odległości, by w momencie rozpoczęcia prac przy odcinkach międzystacyjnych, skrócić czas realizacji.
Logistyka to tylko jeden z elementów skomplikowanej technologii budowy torowiska w tunelu. Do tak szczególnych warunków trzeba dobrać odpowiedni rodzaj betonu. Ze względu na sposób transportu, nie mógł on zbyt szybko wiązać, dlatego zastosowano tutaj beton przeciwskurczowy z domieszką włókien polipropylenowych.
Rozpory regulacyjne
Podczas betonowania bardzo ważne było również zabezpieczenie rozstawu szyn, które wcześniej regulowane były z dokładnością do 1 mm. W tym celu zastosowano dwa rodzaje rozpór. Pierwsze z nich –bramki regulacyjne, na których podwieszone były szyny i podkłady –mają za zadanie zachować rozstaw szyn. Rolą tych drugich –przymocowanych do ścian tunelu –jest natomiast uniemożliwienie przemieszczeń pionowych toru. Warto dodać, że mając na uwadze komfort podróżowania centralnym odcinkiem II linii metra, ściśle określono tolerancję zachowania geometrii toru –nie może ona przekroczyć 2 mm, co jest niespotykane przy innych robotach kolejowych nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Pierwszy odcinek torowiska powstał w łączniku pomiędzy pierwszą a drugą linią metra przebiegającym pod Placem Defilad. Było to możliwe, ponieważ jest to jedyny odcinek tunelu, na którym po przeniesieniu tarczy TBM Anna, można było zdemontować wszystkie elementy maszyny drążącej, a następnie wykonać podtorze.