W Sosnowcu i w Krakowie dyskutowali o tramwajach
infotram
08.06.2009 22:32
W Sosnowcu i w Krakowie dyskutowali o tramwajach
W ostatnich dniach odbyły się dwa ważne z punktu widzenia komunikacji tramwajowej w Polsce spotkania. W Sosnowcu spotkali się lokalni parlamentarzyści i samorządowcy, aby dyskutować o Tramwajach Śląskich i perspektywach szynowej komunikacji w regionie. Z kolei w Krakowie eksperci z całego kraju rozmawiali o ekologii i bezpieczeństwie tego środka transportu. Krótkie relacje z tych dwóch spotkań poniżej.
W Sosnowcu o Tramwajach Śląskich
Poseł Grzegorz Dolniak wspólnie z senatorem Zbigniewem Szaleńcem zaprosili do biura parlamentarnego w Sosnowcu zagłębiowskich parlamentarzystów i samorządowców, by wspólnie dyskutować na temat aktualnego stanu i perspektyw komunikacji publicznej w Zagłębiu, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji tramwajów.
Jak podkreślił gospodarz konferencji poseł Grzegorz Dolniak, spotkanie miało być odpowiedzią na uwagi i oczekiwania pasażerów związane z zasadami organizacji komunikacji tramwajowej, w tym ograniczaniem liczby kursów linii i standardem podróżowania.
–Dołożyć do tego wszystkiego należy fatalny stan infrastruktury tramwajowej, zwyczajnie brudne i zaniedbane przystanki i wagony, których estetyka pozostawia wiele do życzenia, nie mówiąc już o pustej zajezdni –dodał poseł Dolniak. Podkreślił, że być może dobrym rozwiązaniem tej sytuacji byłoby, gdyby gminy zagłębiowskie wystąpiły z Tramwajów Śląskich SA i zaczęły szukać rozwiązania w większym stopniu odpowiadającego Zagłębiu.
W trakcie spotkania przedstawiciele miast i gmin byli zgodni, że samorządy są obecnie na granicy możliwości finansowania transportu zbiorowego w ramach KZK GOP. W związku z tym pojawia się realne zagrożenie, że wyłączane będą kolejne linie i kolejne miasta, śladem Gliwic rezygnować będą z komunikacji tramwajowej. Prezydent Dąbrowy Górniczej Zbigniew Podraza podkreślił konieczność dokonania najpierw dokładnej inwentaryzacji majątku.
Zastępca prezydenta Sosnowca Zbigniew Łukawski natomiast zaproponował dokonanie najpierw oddłużenia spółki.
Prezydent Będzina Radosław Baran zwrócił uwagę, że wariant z utworzeniem nowej, zagłębiowskiej spółki może okazać się korzystny, zapewniając gminom Zagłębia, w tym Będzinowi, większe możliwości wpływania na komunikację tramwajową. W związku z tym, w opinii prezydenta Będzina, miasto to mogłoby do takiej spółki wejść.
Starosta będziński Adam Lazar podkreślił finansową stronę takiego projektu, w której widzi możliwość zaangażowania się powiatu będzińskiego. Podkreślano również, że dotychczas nie został wypracowany spójny i perspektywiczny plan rozwoju komunikacji tramwajowej w Zagłębiu. Aby tym tendencjom przeciwdziałać, należy opracować takie rozwiązania, które w większym stopniu uwzględniać będą potrzeby i oczekiwania społeczne mieszkańców. Podsumowując spotkanie poseł Dolniak podkreślił, że mimo braku jednolitego stanowiska przedstawicieli zagłębiowskich samorządów jest wspólna wola, by zmienić aktualny, niekorzystny stan rzeczy. Zebrani samorządowcy przystali na propozycję prezydenta Będzina Radosława Barana, by starosta Adam Lazar w imieniu wszystkich uczestników konferencji wystąpił z oficjalnym pismem do Tramwajów Śląskich S.A. w celu uzyskania informacji, które posłużą do postawienia diagnozy i umożliwią dyskusję nad nowymi rozwiązaniami.
W Krakowie o tramwajach w Polsce
Natomiast przez dwa dni, od 26 do 27 maja, eksperci z całej Polski zajmujący się na co dzień komunikacją tramwajową dyskutowali w Krakowie o ekologii i bezpieczeństwie tego środka transportu w miastach. Stolica Małopolski została bowiem wybrana jako miejsce Komisji Taboru Tramwajowego. Jej organizatorami są Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie oraz Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej.
W ramach tej komisji przedstawiciele przedsiębiorstw komunikacyjnych w Polsce, wyższych uczelni, oraz firm produkujących części tramwajowe dzielili się swoimi doświadczeniami. W programie komisji były m.in. wykłady na temat bezpieczeństwa i ekologii, w aspekcie emisji hałasu przez pojazdy komunikacji miejskiej. Nie zabrakło również dyskusji na temat bezpieczeństwa w krakowskim tunelu tramwajowym. Szczegółowy wykład na ten temat przygotowała krakowska komenda miejska Państwowej Straży Pożarnej.
Ciekawa dyskusja toczyła się również na temat problemów, z jakimi muszą się borykać te miasta, które kupują nowe tramwaje. Przedstawiciele przedsiębiorstw komunikacyjnych w Polsce zwracali uwagę na przeciągające się postępowania przetargowe spowodowane dużą liczbą odwołań i zapytań producentów oraz ciągle zmieniające się przepisy związane z zamówieniami publicznymi.
Eksperci wypowiadali się także na temat unijnych przepisów związanych z komunikacją miejską.
W drugim dniu komisji tramwajowej goście mieli także okazję przejechać tramwajem przez tunel pod Dworcem Głównym oraz zwiedzić zajezdnię tramwajowa w Podgórzu.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022