W sobotę tramwaje wrócą na przebudowaną ul. Basztową w Krakowie
W sobotę tramwajewrócą na przebudowaną ul. Basztową w centrum Krakowa, a samochody pojadą nią od20 grudnia. Trwająca od ponad roku przebudowa ulicy stanowi kolejny etapporządkowania ruchu samochodowego wokół Plant w ścisłym centrum miasta.
Jak zaznaczył w środę Michał Pyclik z Zarządu InfrastrukturyKomunalnej i Transportu, ostateczna data oddania do użytku ul. Basztowej jestuzależniona od warunków atmosferycznych.
Władze miasta podkreślają, że ten fragment pierwszejobwodnicy Krakowa zyskał nowe oblicze, na czym skorzystają przede wszystkimpasażerowie komunikacji miejskiej – tramwaje i autobusy będą traktowanepriorytetowo i pojadą szybciej niż dotychczas.
Przebudowa ul. Basztowej jest trzecim etapem remontu układudrogowego wokół Plant, poprzedzonym przebudową ul. Podwale i ul. Dunajewskiegow 2015 r. Po jej zakończeniu ruch jednokierunkowy dla samochodów zostaniewprowadzony na całej trasie od Dworca Głównego do ul. Piłsudskiego. Pojazdykomunikacji miejskiej będą kursować w obie strony, bez spowolnienia przez ruchsamochodowy. Natomiast najbliżej Plant zostanie wyznaczona ścieżka rowerowa,tak jak na pozostałych odcinkach.
Inwestycja polegała na przebudowie tramwajowych węzłówrozjazdowych Basztowa-Długa oraz Basztowa-Lubicz-Westerplatte-Pawia, a takżeodcinków torowisk na ulicach Basztowej i Westerplatte wraz z przebudową układu drogowego.
Na ul. Basztowej i Westerplatte wykonane zostały wyniesioneprzystanki tzw. „wiedeńskie”, umożliwiające wsiadanie z poziomu podłogi wagonówtramwajowych. Torowisko tramwajowe wykonane jest w technologii płyt żelbetowychz wklejonymi szynami z podlewem żywicami poliuretanowymi z matamiantywibracyjnymi, ograniczającymi emisję hałasu i drgań od przejeżdżającegotaboru tramwajowego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W ramach zadania wymieniona została także sieć trakcyjnawraz ze słupami trakcyjnymi oraz oświetlenie uliczne. W trakcie prac zarządcyuzbrojenia wykonali przebudowę sieci wodociągowej, ciepłowniczej orazgazowniczej.
Zadanie było realizowane w kilku etapach od czerwca zeszłegoroku. Jego całkowity koszt wyniósł ok. 27 mln zł.
Inwestycja powstała w ramach unijnego projektu dotyczącegomodernizacji torowisk tramwajowych wraz z infrastrukturą. W kolejnych latach, wramach tego samego projektu, zostaną przebudowane również inne ulice itorowiska w centrum Krakowa.
„