W Krakowie dwóch pewniaków, trzeci się waha
Szykuje się namciekawy przetarg. Chodzi oczywiście o krakowskie zamówienie na dostawętramwajów. W tej chwili mamy dwóch pewniaków. Czy pojawi się ktoś jeszcze? Zdużą dozą prawdopodobieństwa możemy powiedzieć, że tak.
Solaris ze Stadlerem
Pierwszym pewniakiem jest konsorcjum Solarisa i Stadlera.Obie firmy zadeklarowały już wspólny start w krakowskim przetargu. Będzie topierwsza oferta złożona przez producentów w konsorcjum. Jaki tramwaj zostaniezaoferowany MPK? To tajemnica. W tej chwili to właśnie Solaris ze Stadleremwyrastają na faworyta do wygranej, która może otworzyć drogę do dalszegorozwoju tej współpracy. O tym, że Solaris, razem ze Stadlerem wystartują wKrakowie poinformowali wspólnie właścicielka firmy z Bolechowa Solange Olszewskai właściciel Stadlera Peter Spuhler. W tym przypadku nie ma zatem żadnychwątpliwości.
Newag z ?
Kolejnym pewniakiem jest Newag. Od przedstawicieli firmy zNowego Sącza można usłyszeć, że wejście na rynek tramwajowy to jeden zpriorytetów. Wiemy też, że Newag nie wystartuje sam a z partnerem. Kto nimbędzie? Oto jest pytanie. Bombardier lub Skoda ? te dwie firmy wymieniane sąnajczęściej w kontekście współpracy z Newagiem. Być może w grę wchodzi takżeSiemens. W przypadku tego ostatniego producenta coraz częściej mówi się jednak osamodzielnym starcie w Krakowie. Dla Newagu wygrana w Krakowie byłaby teżprestiżowa z uwagi na sam fakt, że to stolica Małopolski, a więc regionu, wktórym zlokalizowana jest siedziba firmy. Jest zatem o co walczyć.
PESA się waha
Nie wiem czy wystartujemy w Krakowie ? mówi nam TomaszZaboklicki, szef PESY. Zastanawiamy się ? dodaje. PESA wyszła mocno poobijana zostatniej współpracy z Krakowem. Producent z Bydgoszczy ma żal do krakowskiegoprzewoźnika o kary, jakie zostały naliczone. Zaboklicki przypomina, że tylkoPESA zdecydowała się podjąć realizacji tego zadania, mimo, że czasu byłorzeczywiście mało. Finalnie kolejna oferta z Bydgoszczy do MPK pewnie wpłynie.Ciekawi jednak jesteśmy jaka będzie?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kto jeszcze?
O wejściu na rynek tramwajowy cały czas marzy także FPS.Podobnie jak Newag musi jednak szukać partnera. Na pewno nie będzie to Solaris.Od przedstawicieli poznańskiej firmy usłyszeliśmy, że rozmowy trwają. Równieżpoza granicami kraju. Swego czasu wśród partnerów wymieniany był właśniewspomniany Solaris. Teraz grono potencjalnych konsorcjantów zawęża się. Niebędzie to Solaris, nie będzie też Stadler.
Modertrans ? kolejny poznański producent. Być może turozmowy także trwają. Prawdopodobieństwo złożenia oferty w tym przypadku wydajesię być jednak niewielkie.
Pozostaje jeszcze Alstom, który ma przecież fabrykę wChorzowie oraz CAF, który coraz mocniej zerka w kierunku Polski. Czy któraś ztych firm złoży MPK propozycję?
„