W Elblągu będą „nowe” tramwaje

infotram
24.01.2013 10:19
Spółka Tramwaje Elbląskie podpisała umowę na kupno dwóch wagonów przegubowych, które już w tym roku będą jeździły po Elblągu –poinformował tamtejszy Urząd Miasta. Będą to trójczłonowe, 26- metrowe wagony, które po załatwieniu wszelkich formalności i po modernizacji trafią na elbląskie tory. Z opisu zamieszczonego na stronie Urzędu wynika, iż prawdopodobnie do Elbląga trafią wagony Duewag M8. Jakie dokładnie i skąd niewiadomo. Zapytaliśmy o to w Urzędzie Miasta. Jest jeszcze za wcześnie na podanie takich informacji –odpowiada nam Kamil Czyżak z Biura prasowego Urzędu. Spółka Tramwaje Elbląskie wolałaby się wstrzymać do momentu, kiedy szczegóły umowy zostaną doprecyzowane –dodaje.  Podpisanie umowy to pierwszy krok. Teraz nowe nabytki mają zostać przystosowane do poruszania się po polskich torach. Umowa jest efektem działań, mających na celu poprawienie komfortu podróży po mieście. Jest to także początek modernizacji taboru tramwajowego w Tramwajach Elbląskich. Przypomnijmy, że przyjęty pod koniec ubiegłego roku Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Gminy Miasta Elbląg na lata 2013-2020 zakłada zakup dziesięciu używanych wagonów. Z założenia miałyby one wozić mieszkańców miasta jeszcze przez kolejnych 20 lat. Wszystkie zostaną zmodernizowane do 2020 roku, dwa pierwsze, o których wspominaliśmy na wstępie, przejdą modernizację jeszcze w tym roku. Elbląg jest zatem kolejnym miastem, które decyduje się na odnowę parku taborowego poprzez zakup niemieckich, używanych wagonów. Podobne, wąskotorowe, tramwaje jeżdżą już w Łodzi. Wagony normalnotorowe jeżdżą m.in. w Gdańsku i Krakowie. Tu także zostały poddane modernizacji i mają służyć pasażerom jeszcze przez kilka, a nawet kilkanaście lat. Wagony, o których wspominamy na wstępie, nie będą pierwszymi używkami zakupionymi przez Elbląg. Przewoźnik od 1996 roku eksploatuje 14 wagonów Duewag GT6. Tabor Tramwajów Elbląskich uzupełniają wagony 805Na i sześć niskopodłogowych 121N, wyprodukowanych przez PESĘ.
Czy takie wagony trafią do Elbląga (fot. UM Elbląg)
Pisząc o „nowych”wagonach dla Elbląga warto wrócić jeszcze na moment do Planu Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Gminy Miasta Elbląg na lata 2013-2020. Jednym z jego założeń są inwestycje w podsystem komunikacji tramwajowej. Punkt ten zawiera m.in. wymianę i modernizację taboru, budowę i modernizację torowisk oraz infrastruktury przystankowej czy zastosowanie monitoringu wizyjnego w kolejnych, modernizowanych pojazdach. Przyjęty dokument ma pomóc w promowaniu i wspomaganiu transportu szynowego, w tym w szczególności tramwaju, jako podstawowego środka transportu publicznego, poprzez współfinansowanie projektów modernizacji tras i wymiany taboru w ramach projektów rządowo –samorządowych oraz wsparcie ich środkami Unii Europejskiej. Według tych założeń zmodernizowane mają zostać torowiska w ciągu ul. Robotniczej i zbudowane nowe w ciągu ul. Pułkownika Stanisława Dąbka i Ogólnej oraz w ul. 12 lutego. Chęć rozwoju komunikacji tramwajowej jest godna pochwały, szkoda jednak, że do miasta trafią wagony nie nowe a kilkunastoletnie.