W Częstochowie wróciły tramwaje

infotram
17.12.2011 16:36
Przejazd zabytkowego tramwaju na trasie od zajezdni MPK, przez centrum miasta –w kierunku Północy poprzedził powrót komunikacji tramwajowej na odcinku aleja Niepodległości –pętla przy ul. Fieldorfa-Nila. Tramwaje wróciły do normalnego ruchu w czwartek –15 grudnia – ok. godz. 23.20. Powrót tramwaju na trasę i zamknięcie trudnego dla pasażerów częstochowskiego MPK oraz samego przewoźnika (który z tytułu komunikacji zastępczej miał m.in. większe koszty) uczczono przecięciem skromnej czerwonej wstęgi, symbolizującej bardziej satysfakcję z postępów inwestycji, niż jej finalizację, na którą jeszcze trzeba będzie poczekać. Dokonali tego – uczestniczący w inauguracyjnym kursie –prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk, prokurent MPK sp. z o.o. Roman Bolczyk i dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu Mariusz Sikora. 
Przejazd zabytkowego tramwaju na trasie od zajezdni MPK, przez centrum miasta –w kierunku Północy poprzedził powrót komunikacji tramwajowej na odcinku aleja Niepodległości –pętla przy ul. Fieldorfa-Nila.
Brak tramwaju dał się jednak mocno we znaki mieszkańcom korzystającym z usług MPK, ponieważ zastępcza komunikacja autobusowa często grzęzła w korkach, związanych z pracami drogowymi –także w centrum miasta. Tramwaje od nocnej zmiany z czwartku na piątek zaczną obsługiwać całą trasę. MPK wykonuje jeszcze ostatnie testy, gdyż torowisko wraca do użytkowania po dłuższej przerwie. Póki co –na długości wiaduktu w ciągu alei Niepodległości – po jednym torze, ale na wiosnę zostanie zamontowany drugi.
Powrót tramwaju na tory jest możliwy w związku z zakończeniem przebudowy wschodniej części wiaduktu, obiektu strategicznego dla komunikacji w Częstochowie –zarówno dla transportu zbiorowego, jak i ruchu samochodów.
Przejazd zabytkowego tramwaju na trasie od zajezdni MPK, przez centrum miasta –w kierunku Północy poprzedził powrót komunikacji tramwajowej na odcinku aleja Niepodległości –pętla przy ul. Fieldorfa-Nila.
Konstrukcja jest nietypowa: pomost, po którym jeżdżą auta i tramwaje, skonstruowano z setek metalowych, pustych w środku beczek. To one okazały się najsłabszym elementem budowli wzniesionej w latach 50. XX wieku: dostała się do nich woda i przerdzewiały. Naprawa polega na rozkuciu jezdni i zerwaniu torów tramwajowych, dostaniu się do beczek, ich naprawie, po czym zabetonowaniu pomostu i odbudowie jezdni oraz torowiska.
Przejazd zabytkowego tramwaju na trasie od zajezdni MPK, przez centrum miasta –w kierunku Północy poprzedził powrót komunikacji tramwajowej na odcinku aleja Niepodległości –pętla przy ul. Fieldorfa-Nila.
Wykonawca przebudowy: konsorcjum Firm DROG-BUD Sp. z o.o. i KROMISS-BIS Sp. z o.o. weszła na plac budowy 22.08.2011 r. z terminem realizacji całości zadania do 30.09.2013 r. Ze względu na przyznaną dotację (ponad 5 mln zł z subwencji ogólnej Ministerstwa Finansów do wykorzystania w tym roku) oraz chęci maksymalnego ograniczenia i skrócenia utrudnień dla kierowców, pasażerów komunikacji miejskiej oraz pieszych, postanowiono wykonywać dwa etapy równocześnie.Tegoroczne prace pozwalające na przywrócenie ruchu tramwajów po wiadukcie zamkną się kwotą 10,5 mln zł. Do wykonania pozostało wzmocnienie konstrukcji poprzez wycięcie beczek, naprawa powierzchni i doklejenie taśm węglowych. Przebudowa pozostałej (zachodniej) części jezdni, budowa oświetlenia i odwodnienia obiektu. Do zakończenia tych prac potrzeba będzie ok. 7 mln zł, a planowane ukończenie realizacji zadania możliwe jest –zdaniem wykonawcy i Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu – do końca 2012 r.
Trzymamy za słowo, bo utrudnienia dla zmotoryzowanych będą trwały do momentu zakończenia inwestycji…