W Chorzowie ruszyło centrum przesiadkowe

infotram
11.08.2016 08:18

W środę, prawie dwamiesiące przed planowanym terminem, zostało w pełni uruchomione centrumprzesiadkowe w Chorzowie, skupiające rozrzucone dotychczas przystanki w jednymmiejscu; zakończyła się też przebudowa układu drogowego wokół Rynku – podałlokalny samorząd.

Pomysł budowy centrum przesiadkowego na Rynku, gdziekrzyżują się trasy niemal wszystkich linii autobusowych i tramwajowychprzejeżdżających przez Chorzów i okoliczne miasta, zrodził się w 2012 r.Niegdyś znajdowało się tu siedem przystanków komunikacji zbiorowej.

Gdy zbliżał się remont torowisk tramwajowych i jezdni wokolicach Rynku, samorząd zdecydował się przy okazji przenieść przystanki wjedno miejsce. Poza ułatwieniem dla podróżujących, kolejnym celem byłouwolnienie od ruchu przestrzeni pomiędzy budynkiem urzędu miasta a estakadą. Taczęść Rynku zostanie wkrótce na nowo zaaranżowana, nad czym pracują architekcii projektanci. Nie byłoby to możliwe bez przeniesienia linii tramwajowych zaestakadę, na stary przebieg ul. Katowickiej.

W 2012 roku opracowana została pierwsza koncepcjazintegrowania przystanków, rok później została rozwinięta w szczegółowejdokumentacji technicznej. Projekt oprócz centrum przesiadkowego obejmowałprzebudowę układu drogowego i tramwajowego wokół chorzowskiego Rynku.

Zadanie realizowane przez Miejski Zarząd Ulic i Mostówzostało podzielone na trzy etapy. Pierwszy był realizowany wspólnie ze spółkąTramwaje Śląskie, która dzięki środkom unijnym przebudowała układ torowy iwybudowała perony. Z kolei miasto przebudowało m.in. urządzenia uzbrojeniapodziemnego, wybudowało sygnalizacje świetlne i perony autobusowe. Samorządpokrył też koszty wykonania wiat na peronach, oświetlenia, systemu informacji wstrefie centrum przesiadkowego. Realizacja prac pierwszego etapu rozpoczęła sięw październiku 2014 r., a zakończyła w lipcu 2016 r.

W czerwcu 2015 r., równolegle z trwającymi pracami,rozpoczęto realizację drugiego i trzeciego etapu inwestycji, czyli przebudowęukładu drogowego ul. Kościuszki i Moniuszki wraz z przebudową skrzyżowania narondo, i dalej ul. Moniuszki oraz budowę nowej drogi, która łączy ul. Moniuszkiz Rynkiem.

W porozumieniu z Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym GOPwraz z postępem robót do użytku oddawane były kolejne krawędzie peronowe -tramwajowe i autobusowe. Po konsultacjach okaże się, czy jest potrzebawydłużania do centrum przesiadkowego tras autobusów zatrzymujących się napobliskim przystanku Estakada.

Przez najbliższy okres rozkłady jazdy będą dopasowywane domożliwości obsługi przystanków. W godzinach szczytu autobusy i tramwaje jeżdżątam co minutę. Dla ułatwienia perony zostały rozróżnione kolorystycznie.Przystanki zostały wyposażone w nowoczesny system wiat i uzupełnione o systemyinformacji dla podróżnych i pieszych.

Władze Chorzowa zaznaczają, że centrum przesiadkowe nie jestklasycznym dworcem, gdzie oczekuje się na przyjazd autobusu kilkadziesiątminut. Stąd też inwestycja nie wymagała budowania kosztownego budynku dworcalub pełnego zadaszenia z poczekalnią – wystarczą ciągi wiat z dużą ilościąmiejsc siedzących.

W przyszłym roku KZK GOP doposaży perony w dynamiczny systeminformacji pasażerskiej, czyli tablice, na których wyświetlane będą informacjeo godzinach odjazdu poszczególnych środków komunikacji.

Przebudowa układu drogowego wymusza zmiany w organizacjiruchu. Najistotniejszą jest całkowite wyłączenie z ruchu pojazdów odcinkawzdłuż peronów z obu kierunków. Na odcinek starego przebiegu ul. Katowickiej odul. Kościuszki do nowej drogi mogą wjeżdżać wyłącznie autobusy komunikacjimiejskiej oraz służby komunalne i taksówki. Pozostali użytkownicy drogi musząkorzystać z przebudowanego układu drogowego ulic Kościuszki, Moniuszki oraznowej drogi.