W Casablance ruszyły tramwaje

infotram
05.01.2013 20:19
W grudniu, w marokańskiej Casablance, ruszyły tramwaje. Inauguracji dokonał sam król Mahommed VI. W otwarciu udział wzięli także premierzy Maroka i Francji, Abdelilah Benkirane i Jean-Marc Ayrault, a także przedstawiciele władz lokalnych oraz przewoźników, jak również szef Alstomu – Patrick Kron. To właśnie ta ostatnia firma przyczyniła się w dużym stopniu do uruchomienia linii tramwajowej w mieście. W 2009 roku Casa Transports –operator transportu miejskiego w Casablance –podpisał z Alstomem umowę na dostawę 74 wagonów Citadis. Rok później producent zawarł z Casablancą dwa dodatkowe kontrakty –na budowę zasilania sieci tramwajowej oraz systemu sygnalizacji i sterowania ruchem.
Citadis w Casablance
Nowa linia tramwajowa w Casablance liczy 31 km. Została w całości wybudowana jako jeden projekt i łączy wschodnią część miasta z dzielnicami południowo-zachodnimi. Po drodze tramwaje przejeżdżają przez ścisłe centrum miasta. Na linii wybudowanych zostało 48 przystanków. Obsługujące nową marokańską sieć wagony Citadis mają 65 m długości, są dwukierunkowe i jednorazowo mogą na swój pokład zabrać 606 pasażerów. Przewoźnik zakłada, że z transportu szynowego będzie dziennie korzystało 250 tysięcy osób. Wagony są wyposażone w 12 par drzwi po obu stronach i niską podłogę na całej długości. Ma to znacznie ułatwić przepływ pasażerów i przyśpieszyć ich wymianę na przystankach, jak również pomóc osobom z ograniczoną zdolnością ruchową. Citadisy dla Casablanki zostały specjalnie zaprojektowane pod kątem tego właśnie miasta, tak, aby wagony zintegrowały się z tamtejszą infrastrukturą. Stąd też ich nowoczesny i nieco futurystyczny wygląd. Ich metaliczny pomarańczowy kolor ma kontrastować z przestrzenią miejską. Wagony są oczywiście wyposażone w klimatyzację, przyciemniane szyby oraz informację pasażerską w języku francuskim i arabskim.
Linia tramwajowa kursuje w godzinach 5:30 –23:30. Częstotliwość wynosi 4 minuty i 45 sekund w szczycie oraz 8,5 minuty poza nim. Rozkładowy czas przejazdu między krańcami Ennassim i Facultés to 63 minuty 30 sekund oraz 69 minut z Ennassim to Hay Hassani. Średnia prędkość wagonów to 18,8 km/h, zaś priorytet na skrzyżowaniach wynosi 75%. Zapewnia go system Alstomu, który steruje także przejściami dla pieszych.
Citadis w Casablance
Casa Tram –operator sieci tramwajowej w Casablance –jest częścią francuskiej grupy RATP. Za eksploatację i utrzymanie linii tramwajowej odpowiedzialny jest natomiast Transinvest. Umowa z tą firmą została podpisana na 5 lat. Za utrzymanie floty tramwajowej, a także infrastruktury sterowania ruchem odpowiada jej dostawca czyli Alstom. Warto także wspomnieć, że wraz z budową linii tramwajowej powstał nowy obiekt zaplecza technicznego, o powierzchni 13800 m². Sterowanie ruchem tramwajów odbywa się z Sidi Moumen, zlokalizowanego na wschodnim końcu linii. Centrum dowodzenia jest jednym z największych na świecie i liczy 7 ha.
Citadisy dla Casablanki zostały wyprodukowane w zakładach Alstomu w Reichshoffen. Inne obiekty biorące udział w projekcie to La Rochelle (inżynieria), Le Creusot (wózki), Ornans (silniki), Villeurbanne (elektronika pokładowa) i Tarbes (system trakcji). Citadisy kursują już w 40 miastach na całym świecie w liczbie około 1600. Łącznie przejechały już około 400 milionów km i przewiozły 4,8 miliardów pasażerów, co daje 2 miliony osób dziennie.
Linia w Casablance jest drugą w Maroku. Pierwszą otwarto w stolicy państwa –Rabacie.