W Brynowie powstanie węzeł przesiadkowy. Przy pętli tramwajowej
Przetarg na budowęwęzła przesiadkowego w katowickiej dzielnicy Brynów ogłosił w środę tamtejszysamorząd. Koszt jego budowy szacuje się na ponad 66,5 mln zł netto. To trzeciatego typu inwestycja, która w najbliższym czasie ma powstać w mieście.
Centrum przesiadkowe w południowej dzielnicy Katowic ?Brynowie – powstanie w rejonie obecnej pętli tramwajowej. Budowa ma potrwaćniespełna dwa lata. Centrum umożliwi przesiadki z prywatnych aut czy rowerów dotramwajów i autobusów.
Pierwsze dwa przetargi na budowę węzłów przesiadkowych wdzielnicach Ligota i Zawodzie samorząd ogłosił w ostatnich tygodniach. Złożąsię one na Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych, promującykomunikację publiczną i ułatwiający sprawne przemieszczanie się w300-tysięcznej stolicy Górnego Śląska. Na stworzenie trzech pierwszychinwestycji Katowice pozyskały ponad 120 mln zł z funduszy UE.
Węzły przesiadkowe w Katowicach – w intencji samorządowców -mają przyczynić się do ograniczenia liczby aut na drogach, wyeliminowaniakorków, a tym samym do zmniejszenia hałasu i emisji spalin. Na parkingachcentrów przesiadkowych kierowcy czy rowerzyści będą mogli parkować swojepojazdy, kontynuując podróż do śródmieścia tramwajem, autobusem lub pociągiem.
„W Katowicach czeka nas prawdziwa rewolucjakomunikacyjna. W marcu ogłosiliśmy aż trzy przetargi na centra przesiadkowetypu Park&Ride ? na Ligocie, Zawodziu i Brynowie, a w planach mamy ichłącznie osiem” ? powiedział cytowany w informacji prasowej prezydentKatowic Marcin Krupa.
Ogłoszony w środę przetarg obejmuje budowę węzła wraz zinfrastrukturą towarzyszącą. Na węzeł złożą się: dwukondygnacyjny parking na400 miejsc, parking naziemny z 52 miejscami w ramach funkcji Park&Ride,parking dla rowerów w ramach Bike&Ride, przystanki, wiaty, miejscapostojowe dla rowerów, taksówek oraz punkty Kiss&Ride, w których możnapożegnać lub odebrać pasażera.
Ma się tam również znaleźć poczekalnia wyposażona w punktyobsługi pasażerskiej, takie jak toaleta, biletomat, mała gastronomia, kioskprasowy. Firma, która zbuduje węzeł, będzie też zobowiązana do wykonaniasystemu informacji pasażerskiej oraz urządzenia zieleni i małej architektury.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kost inwestycji samorząd szacuje na ponad 66,59 mln złnetto. Oferty na jej realizację można składać do 15 maja. Budowa ma potrwać 22miesiące.
Pierwszy z węzłów ? w dzielnicy Ligota – ma powstać kosztemok. 14 mln zł w pobliżu dworca PKP, przy głównym szlaku kolejowym, łączącymKatowice z Tychami i Bielskiem-Białą, i wiodącym dalej w kierunku Czech iSłowacji. Na inwestycję złożą się m.in.: naziemny parking na 110 miejsc orazstrefa obsługi podróżnych z zadaszonymi peronami autobusowymi oraz miejscamioczekiwania. Tu również mają powstać: tzw. strefa Kiss&Ride, parking dlarowerów i postój taksówek. Węzeł ma być gotowy za ponad rok.
Znacznie większy węzeł ma powstać na Zawodziu. Budowatamtejszego centrum, położonego na prawym brzegu rzeki Rawy, pomiędzy ulicamiBagienną, Krakowską, Łączną i 1 Maja, ma potrwać niespełna dwa lata. Kosztbudowy węzła Zawodzie szacuje się na 64,2 mln zł.
Na budowę pierwszych trzech węzłów przesiadkowych ? wLigocie, Zawodziu i Brynowie ? Katowice uzyskały dofinansowanie z UE wwysokości ponad 120 mln zł, co stanowi 85 proc. kosztów inwestycji. Jak podałkatowicki magistrat, kolejne planowane węzły to: Sądowa, Podlesie, Piotrowice,Kostuchna, Jana.
„